Alexandru Radu, Civilizatia romana moderna neimplinita. Un eseu post-lovinescian
PRP: 29,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 26,10 lei
Diferență: 2,90 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Alexandru Radu
Editura: ADENIUM
Anul publicării: 2015
DESCRIERE
Romania, inainte de a fi un stat cu adevarat modern, a fost unul national. Aceasta necesitate istorica a devenit apoi ambitie culturala, deoarece problema identitatii romanesti a devenit chestiunea centrala in toate dezbaterile culturale ale secolelor XIX si XX. Traditionalistii si modernistii, prin sentintele culturale pe care le-au dat, in loc de solutii, au oferit neimpliniri, de aici, in viziunea lui Radu Alexandru, importanta realizarii unei sinteze care sustine natura dubla a identitatii romanesti.
Nu suntem nici orientali, nici europeni cu totul. Avem nevoie sa stim acest lucru si sa il acceptam cu maturitatea specifica unei natiuni care si-a gasit propriul drum identitar si care isi construieste cu incredere si calm viitorul.
Argument
Lovinescu si chestiunea modernitatii
I.
De la junimism la ortodoxism; 2. Frontul comun al modernistilor; 3. Monolitismul ideologic postbelic; 4. Renasterea dezbaterii
II.
Interventia lui Eugen Lovinescu; 2. O teorie culturala imbracata in haina sociologica; 3. Sincronismul– solutie a crizei culturii
III.
„Lovinescu este un diletant si un plagiator”; 2. Locul comun al tezei retardarii istorice; cauza obiectiva si cauza subiectiva a comuniunii teoretice; 3.„Vina” de a nu fi marxist; 4. Recuperarea lui Lovinescu
IV.
Lovinescu este apreciat ca un antitraditionalist; 2. Reprosul pasivismului; 3. Traditionalism vs antitraditionalism; 4. Excesul factorului temperamental; 5. In lupta cu mitologia romaneasca; 6. Personalitatea etnica a poporului roman; 7. Antitraditionalismul este solutia crizei culturale
Lovinescianismul originar
I.
Sincronismul civilizatiilor europene; 2. Teoria sincronismului– explicatia pentru formarea civilizatiei romane moderne; 3. Caracterul necesar al procesului; legile imitatiei; 4. Fundamentele imitatiei– cultul strabunului si cultul Occidentului
II.
Imitatia este baza sincronismului; 2. Gabriel Tarde, sociologul imitatiei; 3. Contagiunea imitativa lovinesciana; 4. Caracteristicile imitatiei
III.
Ideea interdependentei dateaza. La Lovinescu, ea devine sincronism; 2. Sincronismul nu este determinatiunea gherista; 3. Sincronismul nu este nici interdependenta poporanista; 4.„Legea interdependentei culturale.”
IV.
Solidaritatea vietii europene si spiritul timpului;
Prima forma istorica a globalismului; 3. Megatrendul viitorului: interdependenta se adanceste
Postlovinescianismul
I.
Globalismul este sinonim cu sincronismul;
Revolutia informationala si uniformizarea civilizatiei; facilitatea de comunicare a epocii noastre; 3. Globalismul ca politica hegemonica; 4. Formarea civilizatiei romane moderne sta sub semnul globalismului; mitul arderii etapelor
II.
„Eroarea” lui Lovinescu si eroarea criticilor sai; 2. Mecanismul imitatiei; 3. Rolul sufletului unui popor; 4. Imitatia este inegala; 5. Imitatia ca adaptare
III.
Rolul imitatiei si inovatiei in evolutia istorica; Occidentalizarea este solutia alternativei istorice actuale; 3. Imitatia se afla la temelia sincronizarii civilizatiei romane moderne
IV.
Teoreticianul spiritului critic; 2. Modelul adaptativ al civilizatiei romane moderne; 3. Ce este spiritul critic; caracteristicile lui
V.
Spiritul critic este necesar; 2. Relatia dintre modelul imitativ si cel adaptativ; 3. Diferentierea celor doua modele culturale; 4. Imitatia si spiritul critic sunt vectori culturali complementari
VI.
Despre specific si identitate nationala; 2. Substratul etosului; 3. Dispute in jurul specificului national romanesc; 4. Puncte de reper
VII.
Trecut, traditie, traditionalism; 2. Chestiunea orientala; 3. Suntem sau nu suntem in Balcani?; 4. Balcanism si integrare euroatlantica; 5. Nevoia de a administra balcanismul
VIII.
Suntem un popor occidental cu trasaturi orientale; argumentele lui Draghicescu si Ralea; 2. O schita contemporana de mitologie romaneasca; 3. Suntem un popor adaptabil; adaptabilitatea este un vector al tranzitiei culturale
Tranzitia culturala
I.
Imitatia adaptativa este argumentul neimplinirii modernitatii; 2. Adaptabilitatea– prima calitate a civilizatiei romane moderne; 3. Civilizatia in tranzitie
II.
Cultura majora‑cultura minora; 2. Criteriul culturii minore– stilul varstei adoptive a copilariei; 3. Tranzitia intru modernitate este o cultura minora
In loc de concluzii
Abstract
Résumé
Bibliografie
Index de nume proprii
Index de termeni
Anul aparitiei: 2015
Format: 13X20 cm
Nr. pagini: 212
REVIEW-URI