Alina Panait - Sinteze complete BACALAUREAT 2017. Literatura romana (Ghid de analize si comentarii literare)
Preț: 35,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Alina Panait
Editura: ALINA PANAIT
Anul publicării: 2016
Pagini: 414
DESCRIERE
SINTEZE COMPLETE BAC este o lucrare ce si-a propus a fi un ghid util al pregatirii obiectului Literatura romana, pregatire ce se realizeaza atat in perioada liceului cat si in perioada finala, apropiata bacalaureatului, cand elevul isi inteteste eforturile consolidarii cunostintelor dobandite anterior.
In continutul cartii sunt regasite comentarii literare ale operelor scriitorilor canonici si prezentari ale curentelor ce incadreaza fiecare autor in parte. Scrierile analizate sunt abordate structurat, cartea fiind organizata pe genuri si curente literare in asa fel incat sa usureze munca elevului. Un aspect deosebit de important este acela ca in paginile acestui auxiliar se regasesc povestirile tuturor textelor epice si dramatice studiate, povestiri ce vin in sprijinul elevului deseori bulversat de multitudinea informatiilor obiectului de studiu.
In concluzie, asimilarea acestor sinteze, detaliat elaborate, ii creeaza liceanului posibilitatea ca la proba scrisa a examenului de bacalaureat eseul construit de el sa aiba o deosebita acuratete si o impresionanta nota de originalitate, aspecte ce il vor determina pe profesorul examinator sa aprecieze calitatea tezei.
Cuprins:
Prezentari ale perioadelor / curentelor literare
Partea I: Genul epic. Proza scurta.
Cuprinde analize literare, pentru proba scrisa de Bacalaureat la limba romana, din urmatoarele opere:
- Povestea lui Harap-Alb, de Ion Creanga
Introducere, p. 13.
Povestirea basmului, p. 15.
Momentele subiectului, p. 18.
Schema probelor, p. 19.
Aparitie, p. 20.
Tema si viziunea despre lume, p. 20.
Constructia operei, p. 20.
Clasificarea personajelor, p. 21.
Titlul, p. 21.
Simboluri ale textului
Cifre si numere, p. 22.
Toposuri simbolice, p. 24.
Perspectiva narativa si tehnicile narative, p. 26.
Povestea lui Harap-Alb– basm cult, p. 27.
Elemente specifice operei lui Ion Creanga, p. 28.
Limbajul, umorul, oralitatea, p. 29.
Onomastica personajelor, p. 32.
Caracterizari ale personajelor:
Harap-Alb, p. 33;
Spanul, p. 35;
Sfanta Dumnica, p. 35.
Bibliografie, p. 36.
- Moara cu noroc, de Ioan Slavici
Introducere, p. 37.
Povestirea nuvelei, p. 38.
Momentele subiectului, p. 43.
Aparitie, p. 44.
Tema si viziunea despre lume, p. 44.
Constructia nuvelei: compozitie, incipit, final, simetria dintre incipit si final, p. 45.
Clasificarea personajelor, p. 46.
Relatiile spatiale, p. 47.
Relatiile temporale, p. 47.
Conflictele, p. 47.
Titlul, p. 47.
Niveluri hermeneutice ale nuvelei, p. 49.
Conceptul de nuvela: definitie, clasificare, caracteristici, p. 50.
Curentul realist: reprezentanti, estetica, p. 51.
Moara cu noroc– nuvela realista, p. 52.
Moara cu noroc– nuvela psihologica, p. 54.
Caracterizari ale personajelor:
batrana, p. 56;
Ana, p. 58.
Bibliografie, p. 59.
- Alexandru Lapusneanul, de Costache Negruzzi
Introducere, p. 61.
Povestirea nuvelei, p. 62.
Momentele subiectului, p. 66.
Aparitie, p. 66.
Sursele de inspiratie, p. 67.
Tema si viziunea despre lume, p. 67.
Clasificarea personajelor si a conflictelor, p. 67.
Compozitie, p. 68.
Relatii spatiale si temporale, p. 69.
Perspectiva narativa, p. 69.
Explicatia titlului, p. 70.
Alexandru Lapusneanul– nuvela istorica, p. 70.
Alexandru Lapusneanul– nuvela realista, p. 72.
Caracterizarea lui Alexandru Lapusneanul, p. 73.
Citate pentru caracterizarea protagonistului, p. 75.
Caracterizarea doamnitei Ruxanda, p. 78.
Bibliografie, p. 78.
- La tiganci, de Mircea Eliade
Introducere, p. 79.
Povestirea nuvelei, p. 80.
Aparitie, p. 83.
Relatii spatiale si temporale, p. 83.
Structura nuvelei, p. 85.
Titlul, p. 86.
Tematica, p. 86.
Tehnica narativa, p. 89.
Categoria estetica a fantasticului, p. 89.
Caracteristicile fantastice ale nuvelei, p. 91.
Caracterizarea protagonistului, p. 95.
Bibliografie, p. 96.
- Hanu-Ancutei, de Mihail Sadoveanu
Introducere, p. 97.
Povestirea celor noua naratiuni:
A) Iapa lui voda, p. 98
B) Haralambie, p. 99.
C) Balaurul, p. 100.
D) Fantana dintre plopi, p. 101.
E) Cealalta Ancuta, p. 102.
F) Judet al sarmanilor, p. 103.
G) Negustor lipscan, p. 104.
H) Orb sarac, p. 105.
I) Istorisirea Zahariei Fantanarul, p. 106.
Clasificarea povestirilor, p. 107.
Imbinarea axelor temporale si a reperelor spatiale, p. 109.
Hanul, drumetii sai si hangitele, p. 111.
Notiunea de povestire, p. 113.
Notiunea de povestire in rama / povestire in povestire / povestire cu cadru, p. 114.
Bibliografie, p. 115.
Partea a II-a: Genul epic. Romanul traditional.
- Baltagul, de Mihail Sadoveanu
Introducere, p. 117.
Povestirea, p. 118.
Schematizarea actiunilor intreprinse de Vitoria, p. 122.
Aparitie si izvoare, p. 123.
Tematica romanului, p. 124.
Constructia romanului, p. 125.
Clasificarea personajelor, p. 126.
Clasificarea conflictelor, p. 126.
Relatii spatiale si temporale, p. 127.
Semnificatia titlului, p. 128.
Perspectiva narativa, p. 128.
Caracterul monografic al romanului, p. 129.
Particularitati ale limbajului, p. 132.
Caracterizarea personajului principal, p. 132.
Bibliografie, p. 136.
- Ion, de Liviu Rebreanu
Introducere, p. 137.
Povestirea romanului, p. 138.
Aparitie si elaborare, p. 146.
Tema si viziunea despre lume, p. 147.
Conflicte, p. 148.
Compozitie, p. 148.
Structura arhitectonica a romanului:
A)Sfericitatea romanului, p. 149.
B)Similitudini, p. 151.
C)Simetrii, p. 151.
Tehnica narativa, p. 151.
Relatii temporale si spatiale, p. 152.
Monografia satului ardelean, p. 153.
Violenta, p. 155.
Caracterizarea lui Ion:
a)Aprecieri critice asupra protagonistului romanului, p. 156.
b)Citate pentru caracterizarea personajului, p. 157.
Bibliografie, p. 160.
- Morometii, de Marin Preda
Introducere, p. 161.
Povestirea romanului:
a)Volumul intai, p. 162.
b)Volumul al doilea, p. 167.
Tema si viziunea despre lume, p. 170.
Relatii temporale si spatiale, p. 170.
Titlul, p. 171.
Conflictele, p. 172.
Compozitia romanului, p. 172.
A) Volumul intai:
Incipit si final, p. 173
Scene memorabile, p. 173.
Viata satului, p. 175).
B) Volumul al doilea:
Incipit si final, p. 177.
Scene memorabile, p. 177.
Tehnica narativa, p. 178.
Monografia satului romanesc, p. 175.
Caracterizarea lui Ilie Moromete, p. 179.
Bibliografie, p. 188.
- Enigma Otiliei, de G. Calinescu
Introducere, p. 189.
Povestirea romanului, p. 190
Aparitie, p. 196.
Titlul, p. 197.
Relatii spatiale si temporale, p. 198.
Tema si viziunea despre lume, p. 199.
Conflictul epic, p. 201.
Structura compozitionala:
Incipit. Final, p. 202.
Perspectiva narativa, p. 203.
Elemente balzaciene, p. 203.
Elemente realiste, p. 206.
Elemente romantice, p. 207.
Elemente moderne, p. 208.
Caracterizarea lui Costache Giurgiuveanu, p. 210.
Bibliografie, p. 21.
Partea a III-a: Genul epic. Romanul modern sau ironic
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, de Camil Petrescu
Introducere, p. 215.
Tipologie, p. 216.
Povestirea romanului, p. 217.
Aparitie si elaborare, p. 226.
Tema si viziunea depre lume, p. 226.
Relatii spatiale si temporale, p. 227.
Personaje si conflicte, p. 227.
Structura romanului p. 228.
Tipul de naratiune, p. 229.
Semnificatia titlului, p. 230.
Stilul, p. 230.
Caracterizarea personajului Stefan Gheorghidiu:
a)Drama intelectualului, p. 230
b)Drama razboiului, p. 232.
Cuplul Stefan-Ela in romanul modern, p. 233.
Bibliografie, p. 235.
Partea a IV-a: Curente literare. Genul liric
1. Textul liric, 237
2. Umanismul
Aparitie, p. 241.
Terminologie, p. 241.
Semnificatiile umanismului, p. 241.
Caracteristici, p. 242.
Formele istorice ale umanismului, p. 242.
Principalii reprezentanti ai Renasterii, p. 243.
Inceputurile umanismului in literatura romana, p. 244.
Umanismului cronicarilor romani, p. 245.
Reprezentanti, p. 245.
Trasaturile cronicilor romane, p. 246.
Contributia istoriografiei la dezvoltarea limbii si literaturii romane, p. 248.
Concluzii, p. 251.
Bibliografie, p. 251.
3. Iluminismul
Aparitie, p. 253.
Ideologia iluminismului, p. 254.
Iluminismul in cultura si literatura europeana, p. 255.
Iluminismul in provinciile romanesti:
a. in Tara Romaneasca si Moldova, p. 255;
b. in Transilvania, p. 256.
Scoala Ardeleana
1. Conceptia istorica, p. 257;
2. Conceptia lingvistica, p. 258;
3. Activitatea culturala, p. 259;
4. Activitatea literara, p. 259.
Bibliografie, p. 259.
4. Romantismul si Dacia literara
Aparitie, p. 260.
Teoreticianul romantismului, p. 260.
Terminologie, p. 261.
Estetica romantica, p. 261.
Romantismul romanesc, p. 263.
Revista Dacia literara, p. 264.
Structura revistei, p. 266.
Numele revistei, p. 266.
Articolul-program Introductie, p. 266.
Bibliografie, p. 269.
5. Floare albastra, de Mihai Eminescu
Text, p. 270.
Introducere, p. 271.
Aparitie, p. 271.
Tematica, p. 272.
Punctul de plecare, p. 272.
Incadrarea poeziei intr-o tipologie, p. 272.
Semnificatia titlului, p. 272.
Compozitia poeziei:
a)Compozitia exterioara, p. 273.
b)Structura de adancime, p. 273.
c) Incipitul, p. 276.
d)Finalul, p. 277.
e)Relatiile de opozitie si de simetrie, p. 277.
Niveluri de analiza a textului poetic:
a)Nivelul lexico-semantic, p. 277.
b)Nivelul morfologic, p. 278.
c)Nivelul stilistic, p. 278.
Bibliografie, p. 278.
6. Societatea Junimea si revista Convorbiri literare
Cadrul social-politic din a doua jumatate a secolului al XX-lea, p. 279.
Personalitatea lui Titu Maiorescu, p. 280.
Constituirea Societatii Junimea, p. 281.
Forme de manifestare ale societatii, p. 281.
Programul Societatii, p. 283.
Trasaturile junimismului, p. 284.
Preocuparile lui Titu Maiorescu:
a)In domeniul limbii, p. 285;
b)In domeniul literaturii, p. 286;
c)In domeniul culturii, p. 287.
Concluzii, p. 288.
Bibliografie, p. 288.
7. Simbolismul
Aparitie, p. 289.
Reprezentantiicurentului simbolist francez, p. 289.
Estetica simbolismului, p. 290.
Teme si motive simboliste, p. 291.
Simbolismul in literatura romana, p. 292.
Reprezentanti ai simbolismului romanesc, p. 293.
Bibliografie, p. 293.
8. Amurg violet, de George Bacovia
Text, p. 294.
Introducere, p. 295.
Aparitie, p. 296.
Incadrarea poeziei intr-o tipologie, p. 296.
Explicatia titlului, p. 297.
Tematica poeziei, p. 297.
Structura poeziei:
a)Compozitie exterioara, p. 297;
b)Structura de adancime, p. 297;
c)Incipitul si finalul, p. 298;
d)Relatii de opozitii, p. 298;
e)Relatii de simetrie, p. 299.
Trasaturi simboliste, p. 299.
Bibliografie, p. 302.
9. Plumb, de George Bacovia
Text, p. 303.
Incadrarea poeziei intr-o tipologie, p. 303.
Tematica textului, p. 304.
Titlul, p. 304.
Structura poeziei, p. 304.
Repere spatiale, p. 305.
Repere temporale, p. 305.
Trasaturi simboliste, p. 305.
Elemente de simetrie, p. 307.
Limbajul, p. 308.
10. Modernismul
Aparitie si reprezentanti europeni, p. 309.
Terminologie, p. 310.
Modernismul romanesc, p. 310.
Reprezentantii modernismului romanesc, p. 312.
Trasaturile poeziei moderne, p. 312.
Bibliografie, p. 313.
11. Psalm ("Cand m-ai facut mi-ai spus: de-acum traieste.”) de Tudor Arghezi
Text, p. 314.
Introducere, p. 315.
Tematica, p. 316.
Motive ale Psalmului, p. 317.
Incadrarea Psalmului intr-un curent literar, p. 318.
Incadrarea in specia literara psalm, p. 318.
Titlul, p. 319.
Compozitia poeziei:
a)Compozitia exterioara, p. 319;
b)Structura de adancime, p. 319;
c)Incipitul, p. 320;
d)Finalul, p. 320;
e)Relatiile de simetrie, p. 320;
f)Relatiile de opozitie, p. 320.
Limbajul poetic, p. 321.
Bibliografie, p. 321.
12. Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, de L. Blaga
Text, p. 322.
Introducere, p. 323.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 324.
Incadrarea textului intr-o specie literara: arta poetica, p. 324.
Tema poeziei, p. 326.
Semnificatia titlului, p. 326.
Compozitia poeziei:
a)Compozitia exterioara, p. 327;
b) Structura de adancime, p. 327;
c)Incipitul, p. 329;
d)Finalul, p. 329;
e)Elemente de recurenta, p. 329;
f)Simbolul central, p. 330.
g)Relatii de opozitie si simetrie, p. 331;
Niveluri de analiza a textului poetic:
a)Nivelul lexico-semantic, p. 332;
b)Nivelul morfosintactic, p. 333;
c)Nivelul stilistic, p. 334;
d)Nivelul fonetic, p. 334.
Bibliografie, p. 334.
13. Din ceas dedus..., de Ion Barbu
Text, p. 335.
Introducere, p. 335.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 337.
Incadrarea textului intr-o specie literara: arta poetica, p. 337.
Tema poeziei, p. 338.
Semnificatia titlului, p. 338.
Structura poeziei:
a) Compozitia exterioara, p. 339;
b) Structura de adancime, p. 340;
c) Incipitul, p. 341;
d) Finalul, p. 341;
e) Simbol central, p. 341;
f) Relatii de opozitie, p. 342.
Niveluri de analiza a textului poetic:
a) Nivelul lexical, p. 342;
b) Nivelul morfologic, p. 342;
c) Nivelul sintactic, p. 343;
d) Nivelul stilistic, p. 343.
Bibliografie, p. 343.
14. Traditionalismul
Aparitie, p. 344.
Terminologie, p. 345.
Forme de manifestare ale traditionalismului:
a) Samanatorismul si revista Samanatorul, p. 345;
b) Poporanismul si revista Viata romaneasca, p. 346;
c) Ortodoxismul gandirist si revista Gandirea, p. 347.
Trasaturile traditionalismului, p. 349.
Teme si motive traditionaliste, p. 349.
Bibliografie, p. 350.
15 Aci sosi pe vremuri, de Ion Pillat
Text, p. 351.
Introducere, p. 353.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 354.
Tema poeziei, p. 355.
Semnificatia titlului, p. 356.
Structura poeziei:
a) Compozitia exterioara, p. 356;
b) Structura de adancime, p. 357;
c) Incipitul, p. 358;
d) Finalul, p. 358;
e) Elemente de opozitie si de simetrie, p. 358.
Niveluri de analiza a textului poetic:
a)Nivelul lexico-semantic, p. 359;
b)Nivelul morfosintactic, p. 360;
c)Nivelul stilistic, p. 360;
d)Nivelul fonetic, p. 360.
Bibliografie, p. 360.
16. Avangarda
Aparitie, p. 361.
Terminologie, p. 361.
Trasaturile fundamentale ale avangardismului, p. 362.
Formele de manifestare ale avangardismului:
Futurismul, p. 362,
Expresionismul, p. 362,
Dadaismul, p. 363,
Constructivismul, p. 364,
Suprarealismul, p. 364,
Integralismul, p. 365.
Bibliografie, p. 365.
17. Neomodernismul
Etapele anterioare aparitiei neomodernismului:
Perioada postbelica:
Generatia pierduta sau poetii albatrosisti, p. 366;
Cercul literar de la Sibiu, p. 367;
Tinerii suprarealisti, p. 368.
Epoca dogmatica, p. 368;
Neomodernismul sau Generatia '60 (1960-1980), p. 369;
Terminologia curentului, p. 370.
Reprezentantii neomodernisti, p. 370.
Trasaturi neomoderniste, p. 370.
Bibliografie, p. 371.
18. Leoaica tanara, iubirea, de Nichita Stanescu
Text, p. 372.
Introducere, p. 373.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 375.
Incadrarea textului intr-o specie literara: arta poetica, p. 376.
Tema si viziunea despre lume, p. 376.
Semnificatia titlului, p. 377.
Structura poeziei:
a) Compozitia exterioara, p. 377;
b) Structura de adancime, p. 377;
c) Incipitul, p. 379;
d) Finalul, p. 379;
e) Simbol central, p. 380;
f) Relatii de opozitie si simetrie, p. 380.
Bibliografie, p. 380.
19. Postmodernismul
Generalitati:
a) Societatea moderna– Societatea postmoderna, p. 381;
b) Ideea de arta in modernism si in postmodernism, p. 382.
Postmodernismul romanesc, p. 383.
Scrierea postmoderna, p. 385.
a) Trasaturi ale poeziei postmoderne, p. 386;
b) Trasaturi ale prozei postmoderne, p. 387.
Bibliografie, p. 388.
Partea a V-a: Genul dramatic
1. O scrisoare pierduta, de I. L. Caragiale
Introducere, p. 389.
Tipologie, p. 390.
Rezumarea comediei pe momentele subiectului, p. 391.
Istoria scrisorii de amor, p. 394.
Aparitie, p. 395.
Tema si viziunea despre lume, p. 395.
Constructia piesei, p. 396.
Personaje si conflicte, p. 396.
Relatii temporale si spatiale, p. 397.
Titlul, p. 397.
Relatii de simetrie si de opozitie, p. 398.
Caracterizarea personajelor, p. 398.
Surse ale comicului in textul dramatic, p. 400.
Bibliografie, p. 405.
2. Iona, de Marin Sorescu
Introducere: autor, perioada literara, tipologia operei, p. 406.
Povestirea piesei de teatru, p. 407.
Aparitie, p. 411.
Titlul, p. 411.
Mitul biblic al lui Iona, p. 411.
Tematica piesei, p. 411.
Particularitatile compozitiei, p. 412.
Conflictul, p. 412.
Caracterizarea lui Iona, p. 412.
Metafora pestelui, p. 413.
Iona– parabola, p. 413.
Bibliografie, p. 414.
Nr. de pagini: 414
Anul aparitiei: 2016
In continutul cartii sunt regasite comentarii literare ale operelor scriitorilor canonici si prezentari ale curentelor ce incadreaza fiecare autor in parte. Scrierile analizate sunt abordate structurat, cartea fiind organizata pe genuri si curente literare in asa fel incat sa usureze munca elevului. Un aspect deosebit de important este acela ca in paginile acestui auxiliar se regasesc povestirile tuturor textelor epice si dramatice studiate, povestiri ce vin in sprijinul elevului deseori bulversat de multitudinea informatiilor obiectului de studiu.
In concluzie, asimilarea acestor sinteze, detaliat elaborate, ii creeaza liceanului posibilitatea ca la proba scrisa a examenului de bacalaureat eseul construit de el sa aiba o deosebita acuratete si o impresionanta nota de originalitate, aspecte ce il vor determina pe profesorul examinator sa aprecieze calitatea tezei.
Cuprins:
Prezentari ale perioadelor / curentelor literare
Partea I: Genul epic. Proza scurta.
Cuprinde analize literare, pentru proba scrisa de Bacalaureat la limba romana, din urmatoarele opere:
- Povestea lui Harap-Alb, de Ion Creanga
Introducere, p. 13.
Povestirea basmului, p. 15.
Momentele subiectului, p. 18.
Schema probelor, p. 19.
Aparitie, p. 20.
Tema si viziunea despre lume, p. 20.
Constructia operei, p. 20.
Clasificarea personajelor, p. 21.
Titlul, p. 21.
Simboluri ale textului
Cifre si numere, p. 22.
Toposuri simbolice, p. 24.
Perspectiva narativa si tehnicile narative, p. 26.
Povestea lui Harap-Alb– basm cult, p. 27.
Elemente specifice operei lui Ion Creanga, p. 28.
Limbajul, umorul, oralitatea, p. 29.
Onomastica personajelor, p. 32.
Caracterizari ale personajelor:
Harap-Alb, p. 33;
Spanul, p. 35;
Sfanta Dumnica, p. 35.
Bibliografie, p. 36.
- Moara cu noroc, de Ioan Slavici
Introducere, p. 37.
Povestirea nuvelei, p. 38.
Momentele subiectului, p. 43.
Aparitie, p. 44.
Tema si viziunea despre lume, p. 44.
Constructia nuvelei: compozitie, incipit, final, simetria dintre incipit si final, p. 45.
Clasificarea personajelor, p. 46.
Relatiile spatiale, p. 47.
Relatiile temporale, p. 47.
Conflictele, p. 47.
Titlul, p. 47.
Niveluri hermeneutice ale nuvelei, p. 49.
Conceptul de nuvela: definitie, clasificare, caracteristici, p. 50.
Curentul realist: reprezentanti, estetica, p. 51.
Moara cu noroc– nuvela realista, p. 52.
Moara cu noroc– nuvela psihologica, p. 54.
Caracterizari ale personajelor:
batrana, p. 56;
Ana, p. 58.
Bibliografie, p. 59.
- Alexandru Lapusneanul, de Costache Negruzzi
Introducere, p. 61.
Povestirea nuvelei, p. 62.
Momentele subiectului, p. 66.
Aparitie, p. 66.
Sursele de inspiratie, p. 67.
Tema si viziunea despre lume, p. 67.
Clasificarea personajelor si a conflictelor, p. 67.
Compozitie, p. 68.
Relatii spatiale si temporale, p. 69.
Perspectiva narativa, p. 69.
Explicatia titlului, p. 70.
Alexandru Lapusneanul– nuvela istorica, p. 70.
Alexandru Lapusneanul– nuvela realista, p. 72.
Caracterizarea lui Alexandru Lapusneanul, p. 73.
Citate pentru caracterizarea protagonistului, p. 75.
Caracterizarea doamnitei Ruxanda, p. 78.
Bibliografie, p. 78.
- La tiganci, de Mircea Eliade
Introducere, p. 79.
Povestirea nuvelei, p. 80.
Aparitie, p. 83.
Relatii spatiale si temporale, p. 83.
Structura nuvelei, p. 85.
Titlul, p. 86.
Tematica, p. 86.
Tehnica narativa, p. 89.
Categoria estetica a fantasticului, p. 89.
Caracteristicile fantastice ale nuvelei, p. 91.
Caracterizarea protagonistului, p. 95.
Bibliografie, p. 96.
- Hanu-Ancutei, de Mihail Sadoveanu
Introducere, p. 97.
Povestirea celor noua naratiuni:
A) Iapa lui voda, p. 98
B) Haralambie, p. 99.
C) Balaurul, p. 100.
D) Fantana dintre plopi, p. 101.
E) Cealalta Ancuta, p. 102.
F) Judet al sarmanilor, p. 103.
G) Negustor lipscan, p. 104.
H) Orb sarac, p. 105.
I) Istorisirea Zahariei Fantanarul, p. 106.
Clasificarea povestirilor, p. 107.
Imbinarea axelor temporale si a reperelor spatiale, p. 109.
Hanul, drumetii sai si hangitele, p. 111.
Notiunea de povestire, p. 113.
Notiunea de povestire in rama / povestire in povestire / povestire cu cadru, p. 114.
Bibliografie, p. 115.
Partea a II-a: Genul epic. Romanul traditional.
- Baltagul, de Mihail Sadoveanu
Introducere, p. 117.
Povestirea, p. 118.
Schematizarea actiunilor intreprinse de Vitoria, p. 122.
Aparitie si izvoare, p. 123.
Tematica romanului, p. 124.
Constructia romanului, p. 125.
Clasificarea personajelor, p. 126.
Clasificarea conflictelor, p. 126.
Relatii spatiale si temporale, p. 127.
Semnificatia titlului, p. 128.
Perspectiva narativa, p. 128.
Caracterul monografic al romanului, p. 129.
Particularitati ale limbajului, p. 132.
Caracterizarea personajului principal, p. 132.
Bibliografie, p. 136.
- Ion, de Liviu Rebreanu
Introducere, p. 137.
Povestirea romanului, p. 138.
Aparitie si elaborare, p. 146.
Tema si viziunea despre lume, p. 147.
Conflicte, p. 148.
Compozitie, p. 148.
Structura arhitectonica a romanului:
A)Sfericitatea romanului, p. 149.
B)Similitudini, p. 151.
C)Simetrii, p. 151.
Tehnica narativa, p. 151.
Relatii temporale si spatiale, p. 152.
Monografia satului ardelean, p. 153.
Violenta, p. 155.
Caracterizarea lui Ion:
a)Aprecieri critice asupra protagonistului romanului, p. 156.
b)Citate pentru caracterizarea personajului, p. 157.
Bibliografie, p. 160.
- Morometii, de Marin Preda
Introducere, p. 161.
Povestirea romanului:
a)Volumul intai, p. 162.
b)Volumul al doilea, p. 167.
Tema si viziunea despre lume, p. 170.
Relatii temporale si spatiale, p. 170.
Titlul, p. 171.
Conflictele, p. 172.
Compozitia romanului, p. 172.
A) Volumul intai:
Incipit si final, p. 173
Scene memorabile, p. 173.
Viata satului, p. 175).
B) Volumul al doilea:
Incipit si final, p. 177.
Scene memorabile, p. 177.
Tehnica narativa, p. 178.
Monografia satului romanesc, p. 175.
Caracterizarea lui Ilie Moromete, p. 179.
Bibliografie, p. 188.
- Enigma Otiliei, de G. Calinescu
Introducere, p. 189.
Povestirea romanului, p. 190
Aparitie, p. 196.
Titlul, p. 197.
Relatii spatiale si temporale, p. 198.
Tema si viziunea despre lume, p. 199.
Conflictul epic, p. 201.
Structura compozitionala:
Incipit. Final, p. 202.
Perspectiva narativa, p. 203.
Elemente balzaciene, p. 203.
Elemente realiste, p. 206.
Elemente romantice, p. 207.
Elemente moderne, p. 208.
Caracterizarea lui Costache Giurgiuveanu, p. 210.
Bibliografie, p. 21.
Partea a III-a: Genul epic. Romanul modern sau ironic
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, de Camil Petrescu
Introducere, p. 215.
Tipologie, p. 216.
Povestirea romanului, p. 217.
Aparitie si elaborare, p. 226.
Tema si viziunea depre lume, p. 226.
Relatii spatiale si temporale, p. 227.
Personaje si conflicte, p. 227.
Structura romanului p. 228.
Tipul de naratiune, p. 229.
Semnificatia titlului, p. 230.
Stilul, p. 230.
Caracterizarea personajului Stefan Gheorghidiu:
a)Drama intelectualului, p. 230
b)Drama razboiului, p. 232.
Cuplul Stefan-Ela in romanul modern, p. 233.
Bibliografie, p. 235.
Partea a IV-a: Curente literare. Genul liric
1. Textul liric, 237
2. Umanismul
Aparitie, p. 241.
Terminologie, p. 241.
Semnificatiile umanismului, p. 241.
Caracteristici, p. 242.
Formele istorice ale umanismului, p. 242.
Principalii reprezentanti ai Renasterii, p. 243.
Inceputurile umanismului in literatura romana, p. 244.
Umanismului cronicarilor romani, p. 245.
Reprezentanti, p. 245.
Trasaturile cronicilor romane, p. 246.
Contributia istoriografiei la dezvoltarea limbii si literaturii romane, p. 248.
Concluzii, p. 251.
Bibliografie, p. 251.
3. Iluminismul
Aparitie, p. 253.
Ideologia iluminismului, p. 254.
Iluminismul in cultura si literatura europeana, p. 255.
Iluminismul in provinciile romanesti:
a. in Tara Romaneasca si Moldova, p. 255;
b. in Transilvania, p. 256.
Scoala Ardeleana
1. Conceptia istorica, p. 257;
2. Conceptia lingvistica, p. 258;
3. Activitatea culturala, p. 259;
4. Activitatea literara, p. 259.
Bibliografie, p. 259.
4. Romantismul si Dacia literara
Aparitie, p. 260.
Teoreticianul romantismului, p. 260.
Terminologie, p. 261.
Estetica romantica, p. 261.
Romantismul romanesc, p. 263.
Revista Dacia literara, p. 264.
Structura revistei, p. 266.
Numele revistei, p. 266.
Articolul-program Introductie, p. 266.
Bibliografie, p. 269.
5. Floare albastra, de Mihai Eminescu
Text, p. 270.
Introducere, p. 271.
Aparitie, p. 271.
Tematica, p. 272.
Punctul de plecare, p. 272.
Incadrarea poeziei intr-o tipologie, p. 272.
Semnificatia titlului, p. 272.
Compozitia poeziei:
a)Compozitia exterioara, p. 273.
b)Structura de adancime, p. 273.
c) Incipitul, p. 276.
d)Finalul, p. 277.
e)Relatiile de opozitie si de simetrie, p. 277.
Niveluri de analiza a textului poetic:
a)Nivelul lexico-semantic, p. 277.
b)Nivelul morfologic, p. 278.
c)Nivelul stilistic, p. 278.
Bibliografie, p. 278.
6. Societatea Junimea si revista Convorbiri literare
Cadrul social-politic din a doua jumatate a secolului al XX-lea, p. 279.
Personalitatea lui Titu Maiorescu, p. 280.
Constituirea Societatii Junimea, p. 281.
Forme de manifestare ale societatii, p. 281.
Programul Societatii, p. 283.
Trasaturile junimismului, p. 284.
Preocuparile lui Titu Maiorescu:
a)In domeniul limbii, p. 285;
b)In domeniul literaturii, p. 286;
c)In domeniul culturii, p. 287.
Concluzii, p. 288.
Bibliografie, p. 288.
7. Simbolismul
Aparitie, p. 289.
Reprezentantiicurentului simbolist francez, p. 289.
Estetica simbolismului, p. 290.
Teme si motive simboliste, p. 291.
Simbolismul in literatura romana, p. 292.
Reprezentanti ai simbolismului romanesc, p. 293.
Bibliografie, p. 293.
8. Amurg violet, de George Bacovia
Text, p. 294.
Introducere, p. 295.
Aparitie, p. 296.
Incadrarea poeziei intr-o tipologie, p. 296.
Explicatia titlului, p. 297.
Tematica poeziei, p. 297.
Structura poeziei:
a)Compozitie exterioara, p. 297;
b)Structura de adancime, p. 297;
c)Incipitul si finalul, p. 298;
d)Relatii de opozitii, p. 298;
e)Relatii de simetrie, p. 299.
Trasaturi simboliste, p. 299.
Bibliografie, p. 302.
9. Plumb, de George Bacovia
Text, p. 303.
Incadrarea poeziei intr-o tipologie, p. 303.
Tematica textului, p. 304.
Titlul, p. 304.
Structura poeziei, p. 304.
Repere spatiale, p. 305.
Repere temporale, p. 305.
Trasaturi simboliste, p. 305.
Elemente de simetrie, p. 307.
Limbajul, p. 308.
10. Modernismul
Aparitie si reprezentanti europeni, p. 309.
Terminologie, p. 310.
Modernismul romanesc, p. 310.
Reprezentantii modernismului romanesc, p. 312.
Trasaturile poeziei moderne, p. 312.
Bibliografie, p. 313.
11. Psalm ("Cand m-ai facut mi-ai spus: de-acum traieste.”) de Tudor Arghezi
Text, p. 314.
Introducere, p. 315.
Tematica, p. 316.
Motive ale Psalmului, p. 317.
Incadrarea Psalmului intr-un curent literar, p. 318.
Incadrarea in specia literara psalm, p. 318.
Titlul, p. 319.
Compozitia poeziei:
a)Compozitia exterioara, p. 319;
b)Structura de adancime, p. 319;
c)Incipitul, p. 320;
d)Finalul, p. 320;
e)Relatiile de simetrie, p. 320;
f)Relatiile de opozitie, p. 320.
Limbajul poetic, p. 321.
Bibliografie, p. 321.
12. Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, de L. Blaga
Text, p. 322.
Introducere, p. 323.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 324.
Incadrarea textului intr-o specie literara: arta poetica, p. 324.
Tema poeziei, p. 326.
Semnificatia titlului, p. 326.
Compozitia poeziei:
a)Compozitia exterioara, p. 327;
b) Structura de adancime, p. 327;
c)Incipitul, p. 329;
d)Finalul, p. 329;
e)Elemente de recurenta, p. 329;
f)Simbolul central, p. 330.
g)Relatii de opozitie si simetrie, p. 331;
Niveluri de analiza a textului poetic:
a)Nivelul lexico-semantic, p. 332;
b)Nivelul morfosintactic, p. 333;
c)Nivelul stilistic, p. 334;
d)Nivelul fonetic, p. 334.
Bibliografie, p. 334.
13. Din ceas dedus..., de Ion Barbu
Text, p. 335.
Introducere, p. 335.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 337.
Incadrarea textului intr-o specie literara: arta poetica, p. 337.
Tema poeziei, p. 338.
Semnificatia titlului, p. 338.
Structura poeziei:
a) Compozitia exterioara, p. 339;
b) Structura de adancime, p. 340;
c) Incipitul, p. 341;
d) Finalul, p. 341;
e) Simbol central, p. 341;
f) Relatii de opozitie, p. 342.
Niveluri de analiza a textului poetic:
a) Nivelul lexical, p. 342;
b) Nivelul morfologic, p. 342;
c) Nivelul sintactic, p. 343;
d) Nivelul stilistic, p. 343.
Bibliografie, p. 343.
14. Traditionalismul
Aparitie, p. 344.
Terminologie, p. 345.
Forme de manifestare ale traditionalismului:
a) Samanatorismul si revista Samanatorul, p. 345;
b) Poporanismul si revista Viata romaneasca, p. 346;
c) Ortodoxismul gandirist si revista Gandirea, p. 347.
Trasaturile traditionalismului, p. 349.
Teme si motive traditionaliste, p. 349.
Bibliografie, p. 350.
15 Aci sosi pe vremuri, de Ion Pillat
Text, p. 351.
Introducere, p. 353.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 354.
Tema poeziei, p. 355.
Semnificatia titlului, p. 356.
Structura poeziei:
a) Compozitia exterioara, p. 356;
b) Structura de adancime, p. 357;
c) Incipitul, p. 358;
d) Finalul, p. 358;
e) Elemente de opozitie si de simetrie, p. 358.
Niveluri de analiza a textului poetic:
a)Nivelul lexico-semantic, p. 359;
b)Nivelul morfosintactic, p. 360;
c)Nivelul stilistic, p. 360;
d)Nivelul fonetic, p. 360.
Bibliografie, p. 360.
16. Avangarda
Aparitie, p. 361.
Terminologie, p. 361.
Trasaturile fundamentale ale avangardismului, p. 362.
Formele de manifestare ale avangardismului:
Futurismul, p. 362,
Expresionismul, p. 362,
Dadaismul, p. 363,
Constructivismul, p. 364,
Suprarealismul, p. 364,
Integralismul, p. 365.
Bibliografie, p. 365.
17. Neomodernismul
Etapele anterioare aparitiei neomodernismului:
Perioada postbelica:
Generatia pierduta sau poetii albatrosisti, p. 366;
Cercul literar de la Sibiu, p. 367;
Tinerii suprarealisti, p. 368.
Epoca dogmatica, p. 368;
Neomodernismul sau Generatia '60 (1960-1980), p. 369;
Terminologia curentului, p. 370.
Reprezentantii neomodernisti, p. 370.
Trasaturi neomoderniste, p. 370.
Bibliografie, p. 371.
18. Leoaica tanara, iubirea, de Nichita Stanescu
Text, p. 372.
Introducere, p. 373.
Incadrarea textului intr-un curent literar, p. 375.
Incadrarea textului intr-o specie literara: arta poetica, p. 376.
Tema si viziunea despre lume, p. 376.
Semnificatia titlului, p. 377.
Structura poeziei:
a) Compozitia exterioara, p. 377;
b) Structura de adancime, p. 377;
c) Incipitul, p. 379;
d) Finalul, p. 379;
e) Simbol central, p. 380;
f) Relatii de opozitie si simetrie, p. 380.
Bibliografie, p. 380.
19. Postmodernismul
Generalitati:
a) Societatea moderna– Societatea postmoderna, p. 381;
b) Ideea de arta in modernism si in postmodernism, p. 382.
Postmodernismul romanesc, p. 383.
Scrierea postmoderna, p. 385.
a) Trasaturi ale poeziei postmoderne, p. 386;
b) Trasaturi ale prozei postmoderne, p. 387.
Bibliografie, p. 388.
Partea a V-a: Genul dramatic
1. O scrisoare pierduta, de I. L. Caragiale
Introducere, p. 389.
Tipologie, p. 390.
Rezumarea comediei pe momentele subiectului, p. 391.
Istoria scrisorii de amor, p. 394.
Aparitie, p. 395.
Tema si viziunea despre lume, p. 395.
Constructia piesei, p. 396.
Personaje si conflicte, p. 396.
Relatii temporale si spatiale, p. 397.
Titlul, p. 397.
Relatii de simetrie si de opozitie, p. 398.
Caracterizarea personajelor, p. 398.
Surse ale comicului in textul dramatic, p. 400.
Bibliografie, p. 405.
2. Iona, de Marin Sorescu
Introducere: autor, perioada literara, tipologia operei, p. 406.
Povestirea piesei de teatru, p. 407.
Aparitie, p. 411.
Titlul, p. 411.
Mitul biblic al lui Iona, p. 411.
Tematica piesei, p. 411.
Particularitatile compozitiei, p. 412.
Conflictul, p. 412.
Caracterizarea lui Iona, p. 412.
Metafora pestelui, p. 413.
Iona– parabola, p. 413.
Bibliografie, p. 414.
Nr. de pagini: 414
Anul aparitiei: 2016
REVIEW-URI