Caiet de observatie psihopedagogica a prescolarului
PRP: 16,35 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 12,26 lei
Diferență: 4,09 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Matasaru Maria
Editura: ROVIMED
Anul publicării: 2009
DESCRIERE
Domeniul educational constituie pentru educator 'un camp al actiunii practice', dar si un domeniu al observarii, analizei, reflexiei, interpretarii conceptuale, in scopul ameliorarii si optimizarii practicii educationale.
Cercetarile dezvoltate in ultimele decenii in domeniul invatamantului, paradigma 'practicianului reflexiv' (D. Schön), observarea directa si variata a activitatii personalului didactic, situat pe diverse trepte de formare si dezvoltare profesionala atrag atentia asupra unor carente si dificultati, privind formarea si aplicarea competentelor psihopedagogice ale educatorilor. Astfel, o centrare permanenta a educatorului pe actiune (in clasa, grupa de gradinita etc.), independent de constientizarea si reflectarea asupra fiecarei secvente, il face sa treaca pe langa semnificatia actelor sale. Activitati didactice desfasurate adesea 'impecabil' de catre un educator sau altul se dovedesc a fi de fapt transpunerea in practica a unor 'modele', 'trucuri ale meseriei' preluate mecanic, prin invatare imitativa de la un formator sau din diverse tipuri de curriculum - suport.
Iata de ce, atat in programul formarii initiale, cat si in cadrul diverselor activitati de formare continua a personalului didactic, o pondere insemnata trebuie acordata formarii si dezvoltarii capacitatilor de explorare, constientizare si de analiza a diverselor componente ale procesului de invatamant, de articulare si compatibilizare a premiselor teoretice psihopedagogice cu demersul practic. Aceasta presupune, in primul rand, o buna cunoastere a profilului psihologic al copilului in vederea proiectarii si desfasurarii unor actiuni educative diferentiate, personalizate, care sa sprijine si sa stimulaze dezvoltarea predispozitiilor ereditare ale acestuia.
Pe aceste coordonate se inscrie si lucrarea 'Caiet de observatie psihopedagogica a prescolarului', elaborata de un grup de educatoare cu o bogata si valoroasa experienta didactica si de cercetare aplicativa, in cadrul Proiectului 'Focus', coordonat de Maria Matasaru, institutor-metodist al Casei Corpului Didactic 'Grigore Tabacaru' Bacau.
Caietul este structurat pe trei sectiuni:
1)
fundamentarea teoretica a demersului cunoasterii psihopedagogice a copilului prescolar de catre educatoare prin selectia si organizarea unor informatii de actualitate si de mare importanta din domeniul psihologiei copilului si psihologiei dezvoltarii. Aceste informatii sprijina educatoarea, care utilizeaza metoda observatiei in cunoasterea manifestarilor comportamentale ale prescolarului;
2)
o structura-cadru pentru realizarea practica a observatiilor curente pentru 25 copii;
3)
prezentarea unui model de fisa de caracterizare psihopedagogica, care urmeaza a fi completata de catre educatoare la finele prescolaritatii, prin coroborarea si interpretarea datelor culese prin intermediul unor metode de cunoastere psihologica accesibile educatoarei, precum: observatia, convorbirea, analiza produselor activitatii, experimentul psihopedagogic, unele probe pedagogice (poate fi solicitat sprijinul psihologului/consilierului scolar).
Observarea curenta a conduitelor de comunicare, de joc, socio-relationale ale copiilor, concomitent cu centrarea pe realizarea obiectivelor pedagogice ale procesului educativ din gradinita, face posibila colectarea pe intervale mai mari de timp a unor date care pot sugera ipoteze verificate, apoi, prin observatii sistematice. Date fiind dificultatile intampinate de catre majoritatea educatoarelor in interpretarea psihopedagogica a faptelor inregistrate, se impune completarea fisei de caracterizare psihopedagogica numai dupa efectuarea unui numar optim de obsertvatii, desfasurate in conditii cat mai variate, pe intervale mai lungi de timp. ' Principalul consta in interpretarea corecta a materialului, pentru a nu confunda aparenta cu esenta, secundarul cu caracteristicul ' , avertiza A. Cosmovici.
Educatoarele vor descoperi in acest ghid un instrument util, functional si accesibil, iar efortul completarii acestuia va fi dublu rasplatit: intai, pentru fundamentarea cu mai multa rigoare a actului educativ din gradinita, al doilea, pentru beneficiul inregistrat in planul dezvoltarii profesionale.
Conf. univ. dr. Constanta Dumitriu,
Universitatea din Bacau
Caietul este structurat pe trei sectiuni:
1)
fundamentarea teoretica a demersului cunoasterii psihopedagogice a copilului prescolar de catre educatoare prin selectia si organizarea unor informatii de actualitate si de mare importanta din domeniul psihologiei copilului si psihologiei dezvoltarii. Aceste informatii sprijina educatoarea, care utilizeaza metoda observatiei in cunoasterea manifestarilor comportamentale ale prescolarului;
2)
o structura-cadru pentru realizarea practica a observatiilor curente pentru 25 copii;
3)
prezentarea unui model de fisa de caracterizare psihopedagogica, care urmeaza a fi completata de catre educatoare la finele prescolaritatii, prin coroborarea si interpretarea datelor culese prin intermediul unor metode de cunoastere psihologica accesibile educatoarei, precum: observatia, convorbirea, analiza produselor activitatii, experimentul psihopedagogic, unele probe pedagogice (poate fi solicitat sprijinul psihologului/consilierului scolar).
Observarea curenta a conduitelor de comunicare, de joc, socio-relationale ale copiilor, concomitent cu centrarea pe realizarea obiectivelor pedagogice ale procesului educativ din gradinita, face posibila colectarea pe intervale mai mari de timp a unor date care pot sugera ipoteze verificate, apoi, prin observatii sistematice. Date fiind dificultatile intampinate de catre majoritatea educatoarelor in interpretarea psihopedagogica a faptelor inregistrate, se impune completarea fisei de caracterizare psihopedagogica numai dupa efectuarea unui numar optim de obsertvatii, desfasurate in conditii cat mai variate, pe intervale mai lungi de timp. 'Principalul consta in interpretarea corecta a materialului, pentru a nu confunda aparenta cu esenta, secundarul cu caracteristicul ', avertiza A. Cosmovici.
Educatoarele vor descoperi in acest ghid un instrument util, functional si accesibil, iar efortul completarii acestuia va fi dublu rasplatit: intai, pentru fundamentarea cu mai multa rigoare a actului educativ din gradinita, al doilea, pentru beneficiul inregistrat in planul dezvoltarii profesionale.
Conf. univ. dr. Constanta Dumitriu,
Universitatea din Bacau
FISA DE OBSERVATIE
NUMELE SI PRENUMELE COPILULUI
1. Date biografice despre copil:
a) data si locul nasterii
b) domiciliul
c) al catelea copil este
2. Date medicale:
a) antecedente patologice
b) evolutia psihofizica
3. Structura si componenta familiei:
z)
tipul familiei: normala
parinti adoptivi
monoparentala parinti despartiti parinte decedat
b) frati/surori mai mici, mai mari
c) bunici si alte rude cu care locuieste copilul
d) alte situatii
4. Profesia parintilor:
a) tata
b) mama
5. Conditii de locuit: (se apreciaza in urma vizitei la domiciliul copilului)
foarte bune bune satisfacatoare nesatisfacatoare
6. Atmosfera si climatul educativ din familie:
raporturi armonioase, de intelegere raporturi punctate de mici conflicte dezacorduri puternice, conflicte frecvente familie dezorganizata
7. Influente din afara familiei (vecini, prieteni):
reduse ample frecvente intamplatoare
8. Comportarea copilului in familie:
foarte buna buna satisfacatoare nesatisfacatoare
9. Aspecte ale activitatii copilului in familie:
- activitati de joc
- activitati intelectuale
- activitati artistice
- activitati practic-gospodaresti
- activitati sportive
Anul aparitiei : 2009
Nr.pagini: 176
Cercetarile dezvoltate in ultimele decenii in domeniul invatamantului, paradigma 'practicianului reflexiv' (D. Schön), observarea directa si variata a activitatii personalului didactic, situat pe diverse trepte de formare si dezvoltare profesionala atrag atentia asupra unor carente si dificultati, privind formarea si aplicarea competentelor psihopedagogice ale educatorilor. Astfel, o centrare permanenta a educatorului pe actiune (in clasa, grupa de gradinita etc.), independent de constientizarea si reflectarea asupra fiecarei secvente, il face sa treaca pe langa semnificatia actelor sale. Activitati didactice desfasurate adesea 'impecabil' de catre un educator sau altul se dovedesc a fi de fapt transpunerea in practica a unor 'modele', 'trucuri ale meseriei' preluate mecanic, prin invatare imitativa de la un formator sau din diverse tipuri de curriculum - suport.
Iata de ce, atat in programul formarii initiale, cat si in cadrul diverselor activitati de formare continua a personalului didactic, o pondere insemnata trebuie acordata formarii si dezvoltarii capacitatilor de explorare, constientizare si de analiza a diverselor componente ale procesului de invatamant, de articulare si compatibilizare a premiselor teoretice psihopedagogice cu demersul practic. Aceasta presupune, in primul rand, o buna cunoastere a profilului psihologic al copilului in vederea proiectarii si desfasurarii unor actiuni educative diferentiate, personalizate, care sa sprijine si sa stimulaze dezvoltarea predispozitiilor ereditare ale acestuia.
Pe aceste coordonate se inscrie si lucrarea 'Caiet de observatie psihopedagogica a prescolarului', elaborata de un grup de educatoare cu o bogata si valoroasa experienta didactica si de cercetare aplicativa, in cadrul Proiectului 'Focus', coordonat de Maria Matasaru, institutor-metodist al Casei Corpului Didactic 'Grigore Tabacaru' Bacau.
Caietul este structurat pe trei sectiuni:
1)
fundamentarea teoretica a demersului cunoasterii psihopedagogice a copilului prescolar de catre educatoare prin selectia si organizarea unor informatii de actualitate si de mare importanta din domeniul psihologiei copilului si psihologiei dezvoltarii. Aceste informatii sprijina educatoarea, care utilizeaza metoda observatiei in cunoasterea manifestarilor comportamentale ale prescolarului;
2)
o structura-cadru pentru realizarea practica a observatiilor curente pentru 25 copii;
3)
prezentarea unui model de fisa de caracterizare psihopedagogica, care urmeaza a fi completata de catre educatoare la finele prescolaritatii, prin coroborarea si interpretarea datelor culese prin intermediul unor metode de cunoastere psihologica accesibile educatoarei, precum: observatia, convorbirea, analiza produselor activitatii, experimentul psihopedagogic, unele probe pedagogice (poate fi solicitat sprijinul psihologului/consilierului scolar).
Observarea curenta a conduitelor de comunicare, de joc, socio-relationale ale copiilor, concomitent cu centrarea pe realizarea obiectivelor pedagogice ale procesului educativ din gradinita, face posibila colectarea pe intervale mai mari de timp a unor date care pot sugera ipoteze verificate, apoi, prin observatii sistematice. Date fiind dificultatile intampinate de catre majoritatea educatoarelor in interpretarea psihopedagogica a faptelor inregistrate, se impune completarea fisei de caracterizare psihopedagogica numai dupa efectuarea unui numar optim de obsertvatii, desfasurate in conditii cat mai variate, pe intervale mai lungi de timp. ' Principalul consta in interpretarea corecta a materialului, pentru a nu confunda aparenta cu esenta, secundarul cu caracteristicul ' , avertiza A. Cosmovici.
Educatoarele vor descoperi in acest ghid un instrument util, functional si accesibil, iar efortul completarii acestuia va fi dublu rasplatit: intai, pentru fundamentarea cu mai multa rigoare a actului educativ din gradinita, al doilea, pentru beneficiul inregistrat in planul dezvoltarii profesionale.
Conf. univ. dr. Constanta Dumitriu,
Universitatea din Bacau
Caietul este structurat pe trei sectiuni:
1)
fundamentarea teoretica a demersului cunoasterii psihopedagogice a copilului prescolar de catre educatoare prin selectia si organizarea unor informatii de actualitate si de mare importanta din domeniul psihologiei copilului si psihologiei dezvoltarii. Aceste informatii sprijina educatoarea, care utilizeaza metoda observatiei in cunoasterea manifestarilor comportamentale ale prescolarului;
2)
o structura-cadru pentru realizarea practica a observatiilor curente pentru 25 copii;
3)
prezentarea unui model de fisa de caracterizare psihopedagogica, care urmeaza a fi completata de catre educatoare la finele prescolaritatii, prin coroborarea si interpretarea datelor culese prin intermediul unor metode de cunoastere psihologica accesibile educatoarei, precum: observatia, convorbirea, analiza produselor activitatii, experimentul psihopedagogic, unele probe pedagogice (poate fi solicitat sprijinul psihologului/consilierului scolar).
Observarea curenta a conduitelor de comunicare, de joc, socio-relationale ale copiilor, concomitent cu centrarea pe realizarea obiectivelor pedagogice ale procesului educativ din gradinita, face posibila colectarea pe intervale mai mari de timp a unor date care pot sugera ipoteze verificate, apoi, prin observatii sistematice. Date fiind dificultatile intampinate de catre majoritatea educatoarelor in interpretarea psihopedagogica a faptelor inregistrate, se impune completarea fisei de caracterizare psihopedagogica numai dupa efectuarea unui numar optim de obsertvatii, desfasurate in conditii cat mai variate, pe intervale mai lungi de timp. 'Principalul consta in interpretarea corecta a materialului, pentru a nu confunda aparenta cu esenta, secundarul cu caracteristicul ', avertiza A. Cosmovici.
Educatoarele vor descoperi in acest ghid un instrument util, functional si accesibil, iar efortul completarii acestuia va fi dublu rasplatit: intai, pentru fundamentarea cu mai multa rigoare a actului educativ din gradinita, al doilea, pentru beneficiul inregistrat in planul dezvoltarii profesionale.
Conf. univ. dr. Constanta Dumitriu,
Universitatea din Bacau
FISA DE OBSERVATIE
NUMELE SI PRENUMELE COPILULUI
1. Date biografice despre copil:
a) data si locul nasterii
b) domiciliul
c) al catelea copil este
2. Date medicale:
a) antecedente patologice
b) evolutia psihofizica
3. Structura si componenta familiei:
z)
tipul familiei: normala
parinti adoptivi
monoparentala parinti despartiti parinte decedat
b) frati/surori mai mici, mai mari
c) bunici si alte rude cu care locuieste copilul
d) alte situatii
4. Profesia parintilor:
a) tata
b) mama
5. Conditii de locuit: (se apreciaza in urma vizitei la domiciliul copilului)
foarte bune bune satisfacatoare nesatisfacatoare
6. Atmosfera si climatul educativ din familie:
raporturi armonioase, de intelegere raporturi punctate de mici conflicte dezacorduri puternice, conflicte frecvente familie dezorganizata
7. Influente din afara familiei (vecini, prieteni):
reduse ample frecvente intamplatoare
8. Comportarea copilului in familie:
foarte buna buna satisfacatoare nesatisfacatoare
9. Aspecte ale activitatii copilului in familie:
- activitati de joc
- activitati intelectuale
- activitati artistice
- activitati practic-gospodaresti
- activitati sportive
Anul aparitiei : 2009
Nr.pagini: 176
REVIEW-URI