Crede-ma, te mint! Audiobook
DESCRIERE
Cartea autorului Ryan Holiday „Crede-ma, te mint! Audiobook" de la editura ACT SI POLITON
Crede-ma, te mint! Confesiunile unui manipulator media / Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator de Ryan Holiday este o carte care te va face sa intelegi cum presa a ajuns sa fie mult mai atractiva de cand si-a pus botox si silicoane. O lectura excelenta asadar pentru toti cei interesati de fenomenul „fake news” in ansamblul sau, dezvaluit chiar de unul dintre fauritorii lui. Cartea releveaza cum jurnalistii si bloggerii au umplut in ultimii ani internetul cu stiri false, care aduc trafic mai mare si bani mai multi, transformand astfel presa online si nu numai intr-un monstru.
Holiday face dezvaluiri in legatura cu ceea ce se petrece in culisele mass-media si cu secretele dezgustatoare dupa care functioneaza blogurile si editorii lor milionari, punand astfel pentru multi dintre voi capat iluziei. Iluziei ca adevarul ne este accesibil in orice moment datorita mass-media care ne slujeste si a oamenilor care se afla la carma ei, si, despre care, spune Holiday, „nu ai fi crezut niciodata ca sunt de multe ori doar niste imbecili, sarlatani si impostori pomposi”. O carte buna, dar dura, care reconfigureaza realitatea pentru toti cei care au urechi sa auda…
In argumentul pentru scrierea cartii de fata, autorul reda cat se poate de surprinzator amploarea fenomenului „fake news” din ultimul deceniu:
„Articolele detin toate elementele falsurilor si escrocheriilor pe care le-am facut, cu toate acestea contin multe dintre cele mai importante stiri si povesti de divertisment ale deceniului.”
Daca deja te intrebi cam cat la suta din stirile pe care le-ai citit azi pe internet sunt adevarate, continua lectura cartii si vei afla toate raspunsurile la toate intrebarile suplimentare care pot decurge de aici.
La cei doar 31 de ani ai sai, Ryan Holiday are o biografie impresionanta. La varsta de 19 ani a renuntat la colegiu pentru a fi ucenicul lui Robert Greene, autorul cartii „Succes si putere: 48 de legi pentru a reusi in viata”. A continuat prin a consilia multi autori de bestselleruri si muzicieni de succes. A avut multi ani functia de director de marketing la American Apparel, campaniile sale de aici fiind folosite ca studiu de caz de catre Twitter, YouTube si Google si scriindu-se despre ele in AdAge, New York Times si Fast Company. Agentia lui de creatie, Brass Check, a consiliat clienti importanti precum Google, TASER sau Complex, dar si multi autori de bestselleruri precum: Neil Strauss, Tony Robbins sau Tim Ferriss. Este autorul a sase carti, dintre care le amintim pe: „Crede-ma, te mint! Confesiunile unui manipulator media”, „Obstacolul este calea: arta straveche de a transforma incercarile in reusite” sau „Inamicul este ego-ul”.
Cartea este impartita in doua parti, fiecare parte fiind alcatuita din povesti scurte, care se intersecteaza si se completeaza reciproc. In prima parte - Hranind monstrul. Cum functioneaza blogurile - autorul explica de ce blogurile conteaza, cum folosesc acestea stirile si cum pot fi manipulate. In a doua parte - Monstrul ataca. Ce sunt blogurile – Holiday arata ce se intampla cand cineva face asta, cum se pot intoarce lucrurile impotriva sa si consecintele periculoase ale sistemului nostru actual. Autorul dezvaluie de asemenea metodele folosite pentru a manipula bloggeri si reporteri la cele mai inalte niveluri.
CARTEA INTAI: HRANIND MONSTRUL. CUM FUNCTIONEAZA BLOGURILE
Pornind de la un exemplu banal, referitor la modul cum a obtinut publicitate gratuita nesperata pentru cartea lui Tucker Max – „Sper ca se serveste bere in iad”, autorul vorbeste despre cum presa din zilele noastre creeaza ceva din nimic, preluand articolase de pe bloguri, care sunt preluate ulterior de media traditionala si ajung in cele din urma in media nationala, desi subiectul este absolut banal sau chiar fals… In aceste conditii pare cum nu se poate mai adevarat faptul ca blogurile fac stirile.
Ryan Holiday are un raspuns si pentru cei care se intreaba cum castiga blogurile bani si la ce compromisuri sunt dispusi editorii pentru a-i obtine cu orice pret. Aflam asadar ca:
• Traficul inseamna bani;
• Stirile exclusive inseamna trafic (vezi studiul de caz TMZ);
• Folosirea numelor mari iti creste valoarea blogului;
Iar toate aceste date conduc catre o definitie care nu le face deloc cinste blogurilor:
„Blogurile sunt realizate in asa fel incat altcineva sa le vrea – un cumparator nepriceput sa dea mai multi bani decat cel dinaintea lui – si milioane de dolari sunt tranzactionate pentru bunuri practic inutile.”
In aceasta lume in care regulile si etica sunt indoielnice, spune Holiday, se creeaza conditiile perfecte pentru manipulare. Iar autorul va reda in continuarea cartii 9 tactici eficiente pentru manipularea blogurilor. Acestea sunt:
Tactica nr 1: Bloggerii sunt saraci; Ajuta-i sa-si plateasca facturile. – Valoarea produselor generate de bloggeri este prea mica pentru ca acestia sa poata castiga decent. De aceea ei devin frecvent vulnerabili cand li se ofera mita, iar mita poate imbraca cele mai diverse forme…
Tactica nr. 2: Spune-le ceea ce vor sa auda. Problema in jurnalism, considera Ryan Holiday, este faptul ca jurnalistii sunt dependenti de surse, care, la randul lor, sunt interesate doar de ele insele. Pe de alta parte, volumul de munca al bloggerilor este atat de mare, incat, timpul alocat verificarii informatiilor este adesea egal cu 0. Asadar, bloggerii sunt la mana surselor oficiale precum comunicatele de presa, purtatorii de cuvant, oficialii din guvern si dosarele de presa. Asadar, nu e de mirare cat de usor se pot vehicula astazi stiri false care servesc interese diverse si pot aduce profituri fabuloase celor dornici de ele.
Dar aceasta anomalie poate fi catalogata fara probleme ca fiind normalitate din moment ce, spune Holiday:
„Blogurile nu sunt trase la raspundere pentru ca gresesc sau pentru ca sunt inselate, asa ca de ce-ar evita asta?”
Tactica nr 3. Da-le ce se raspandeste, nu ce e bun. Bloggerii stiu ca odata cu distribuirea sociala vine traficul, iar traficul produce bani. Ceva ce nu este distribuit nu produce bani. Asadar, autorul dezvaluie aici ceea ce crede el ca reprezinta reteta viralitatii si ne prezinta si exemple sugestive in acest sens atragand atentia insa ca, ceea ce spunea Chris Hedges la un moment dat, este perfect adevarat:
„Intr-o epoca a imaginilor si a divertismentului, intr-o epoca a gratificarii emotionale instantanee, nu cautam si nici nu ne dorim sinceritate sau realitate. Realitatea este complicata. Realitatea este plictisitoare. Suntem incapabili sau nedoritori sa facem fata confuziei generate de ea.”
Tactica nr. 4: Ajuta-i sa-si pacaleasca cititorii. Creatorii de stiri false ii pacalesc pe bloggeri sa le publice povestile pompoase, bloggerii ii pacalesc pe cititori sa le citeasca postarile, chiar daca mesajele lor chiar nu conteaza, si astfel se creeaza un lant al slabiciunilor in care manipularea se simte ca la ea acasa. Afla din acest capitol tertipurile folosite de bloggeri si jurnalisti pentru a atrage un numar mai mare de vizualizari si comentarii, chiar cu pretul de a-i infuria pe oameni si a se discredita.
Tactica nr. 5. Vinde-le ceva ce pot sa vanda (exploateaza problema care apare o singura data). Ryan Holiday analizeaza modul in care s-a deteriorat constant presa, incepand de la aparitia in secolul trecut a jurnalismului galben, continuand cu disparitia abonamentelor si pana la fenomenul contemporan al traficului de unica folosinta si al cititorilor superficiali:
„Moartea abonamentelor inseamna ca, in loc sa incerce sa ofere ceva valoros cititorilor fideli, blogurile alearga constant dupa alti cititori – cititorul mitic in tinutul viral. In loc sa ofere calitate zi si noapte redactorii alearga dupa povesti de succes precum un scandal erotic sau o mema (n. r: idee sau tipar comportamental care se raspandeste prin imitatie in cadrul unui grup social) video amuzanta. Bloggerii nu sunt interesati sa isi faca cititorii consecventi, loiali prin RSS sau abonamente platite, pentru ca in realitate ei au nevoie de tipul de povesti care vor aduna sute de mii sau milioane de vizualizari de pagina. Au nevoie de povesti care se vand.”
Cu alte cuvinte, jurnalistii si bloggerii moderni au adaptat perfect peisajul mediatic astfel incat cititorii sa poata fi inselati mai usor.
Tactica nr. 6. Fa totul pentru titlu. In media care traieste si moare in functie de click-uri titlul este primordial. Asadar, indiferent de ce vor sa spuna, jurnalistii isi construiesc titlurile astfel incat sa sune cat mai pompos. Ajungem astfel la concluzia ca pana la urma nu articolele sunt cele care se vand, ci titlurile.
Tactica nr. 7. Copleseste-i cu amabilitate prin vizualizari de pagina. Valoarea presei nu mai consta de mult timp in calitatea continutului. Totul se contabilizeaza acum in trafic si numar de vizualizari. De exemplu, Wall Street Journal foloseste date despre trafic pentru a decide ce articole vor si afisate pe prima pagina si pentru cat timp. Articolele fara trafic sunt scoase, iar cele foarte cautate le iau locul.
„Nu conteaza ca povestile sunt proaste sau ca nu au nimic de-a face cu misiunea editorului. Important e sa obtii vizualizari de pagina prin orice mijloace.”
Totodata, autorul arata cum calitatea continutului se inrautateste pe zi ce trece, date fiind noile criterii prin care un articol este declarat bun sau rau, si cum editorii ridica din umeri ca si cum habar nu ar avea de ce se intampla asta:
„Jurnalismul bazat pe vizualizari de pagina le ofera oamenilor ceea ce pare ca vor – pe baza datelor care sunt cel putin nereprezentative – si le da asta si numai asta pana cand uita ca mai exista si altceva. Vizeaza cea mai proasta latura a publicului si o inrautateste. Apoi, cand sunt criticati, editorii ridica din umeri ca si cand ar zice: ca si cum nu ar fi avut nimic de-a face cu asta. Ei bine, sunt responsabili.”
Tactica nr. 8: Foloseste tehnologia impotriva ei insasi.
Holiday exemplifica modul in care stirile sunt distorsionate si continutul „mutilat” pentru a se adapta unui public nerabdator si greu de „agatat” si unui format la fel de imperfect, sfatuindu-i pe bloggeri si dandu-le si cateva chei in acest sens sa intoarca tehnologia impotriva ei.
Tactica nr. 9. Pur si simplu inventeaza lucruri (toata lumea o face). Potrivit lui Holiday, lumea este plictisitoare, dar stirile sunt captivante, jurnalistii avand astfel abilitatea de a „face din rahat bici”.
„Din moment ce bloggerii trebuie sa gaseasca un sens, il gasesc intotdeauna. Stirile minore sunt facute sa arate ca stiri importante. Stiri inexistente sunt exagerate si transformate in stiri. Rezultatul il reprezinta povesti care arata ca echivalentele legitime, numai ca premisa este gresita si nu spune nimic. Asemenea povesti se agata de pretexte false, analizeaza un subiect fals si informeaza gresit.”
Asadar, in acest ultim capitol al primei carti autorul explica si exemplifica cum, in presa ahtiata dupa cifre a zilelor noastre, povestile inventate prezentate drept adevarate reprezinta nici mai mult, nici mai putin decat… normalitate.
CARTEA a II-a: MONSTRUL ATACA. CE SUNT BLOGURILE
Daca in prima parte a cartii autorul a evidentiat defectele fatale ale mediului de blogging care creeaza conditiile optime pentru manipulare, in aceasta a doua parte autorul se opreste asupra consecintelor acestui fenomen.
„Sistemul corupt la a carui dezvoltare am ajutat nu se mai afla sub controlul nimanui. Manipulatorii nu mai pot fi distinsi de editori si bloggeri – persoanele pe care ar fi trebuit sa le manipulam. Toata lumea este acum o victima, inclusiv eu si companiile pentru care lucram. Iar pretul este incredibil de mare.”
Holiday arata cum manipularea poate fi de un real folos pentru a vinde carti bune sau haine, sau orice alt tip de produse, dar atrage atentia ca acum fenomenul a luat o asemenea amploare incat dezbaterile politice si chiar vietile oamenilor sunt intoarse cu susul in jos…
Aflam de asemenea cum continutul media este gandit ca sa te faca dependent de el si astfel, blogurile au ajuns sa ne fure pur si simplu timpul si sa il vanda publicitarilor:
„America petrece mai bine de 50 de miliarde de minute pe zi pe Facebook si aproape un sfert din tot timpul de navigare pe internet este petrecut pe site-uri de socializare si bloguri. Blogurile transmit cca. 150 de milioane de filmulete pe luna catre utilizatorii lor. Asa ca, bineinteles ca exista servitudinea si apatia maselor – toata lumea este distrasa in mod deliberat.”
Tot in aceasta parte a cartii, Holiday vorbeste despre divertismentul modificat genetic, despre disfunctia narcotizanta de care parem a suferi cu totii, despre economia blogurilor si a linkurilor, despre santaj, minciuni rautacioase si rivalitati acerbe in aceasta lume in care artificialul pare a se simti mai la el acasa decat oriunde altundeva.
Aflam asadar care sunt caracteristicile jurnalismului iterativ si ale redactorilor iterativi si de ce este acest tip de jurnalism atat de atractiv pentru editori, Holiday explicandu-ne de asemenea cum de este posibil un astfel de jurnalism si detaliind putin pe tema psihologiei erorii. Autorul exemplifica modul in care companiile isi creeaza uneori propria farsa obtinand astfel publicitate gratuita si cum uneori ridiculizarea unui atac in presa este mai eficienta decat luarea lui in serios. Holiday exemplifica de asemenea magia pe care sarcasmul o poate exercita asupra publicului, argumentand pe de alta parte de ce considera el ca nu merita sa fie folosit.
Ultimele capitole ale cartii, incepand cu Ceremonia degradarii secolului XXI reprezinta o „traducere” in adevar a numeroaselor minciuni care ne sunt servite prin intermediul comunicatorilor de orice tip. Presa pare a fi astfel un adevarat camp de batalie sau chiar mai rau, dupa cum spunea Oscar Wilde la un moment dat: „In zilele de odinioara, oamenii aveau scaunul de tortura. Acum au presa.”
„Gloate de linsaj online. Bloguri de atac. Campanii de distrugere a reputatiei. Sarcasm. Hartuire online. Incercari distribuite de negare a serviciilor. Caderi nervoase pe internet. Surse anonime. Razboaie de bloguri. Persoane care posteaza comentarii inflamatorii. Judecata prin sectiuni de comentarii.”
Cartea lui Holiday reprezinta asadar, de la cap la coada, un eseu reusit despre presa de astazi sau… ce-a mai ramas din ea, dar si despre jurnalistii si bloggerii zilelor noastre si in ce masura mai sunt ei abilitati sau indreptatiti sa spuna adevarul. Un eseu despre irealitate si despre o epoca lipsita de autoritate in care manipularea devine un soi de normalitate, in care „toata lumea vinde si pacaleste” si in care emotiile sunt rareori autentice. Concluziile cartii nu sunt deloc optimiste, fiind astfel in perfect acord cu perspectivele pe care ni le ofera aceasta realitate pe care o traim:
„Traim intr-o lume media care are nevoie disperata de context si autoritate, dar nu poate sa gaseasca niciunul dintre acestea pentru ca am distrus toti indicatorii vechi si nu am creat unii noi de baza. Drept rezultat, formulam lucruri noi cu termeni vechi, care sunt doar invelisuri a ceea ce erau odata. […]
Trebuie sa scapam de convingerile false care au cauzat o mare parte din toate astea. Publicitatea nu se obtine usor, profitul nu se obtine usor, si nici cunostintele. Iluzia ca pot fi obtinute usor a fost ceea ce a hranit cel mai mult monstrul. A fost ceea ce ne-a catapultat dincolo de multe avertismente care ne spuneau ca asta pur si simplu nu functioneaza.
Stirile nu pot fi publicate instantaneu si facute bine. Nu poti sa ai stirile reduse la 140 de caractere sau mai putin fara sa pierzi mare parte din ele. Nu poti manipula stirile si sa te astepti sa nu fie manipulate impotriva ta. Nu poti avea stirile gratis; poti doar sa ascunzi costurile. Daca putem invata aceasta lectie ca civilizatie, si daca putem invata sa iubim munca istovitoare, o sa ne scutim de multe probleme si prejudicii colatarele. Trebuie sa ne amintim: nu exista o cale usoara.”
TESTIMONIALE
„Ryan este in parte Machiavelli, in parte Ogilvy si in intregime concentrat pe rezultate. De la American Apparel la campaniile linistite pe care le-a organizat, si pentru care nu a pretins sa fie recunoscut, acest tanar expert este arma secreta de care nu ai auzit niciodata.” - Tim Ferriss, autorul cartii 4 ore-Saptamana de lucru (The 4-Hour Workweek), bestseller New York Times
„Ryan Holiday este una din putinele persoane suficient de curajoase sa scruteze adancurile murdare ale „jurnalismului” de pe internet pentru a vedea cum folosesc stapanii lacomi si lipsiti de etica ai internetului informatiile nascocite si fara baza – distrugand vietile oamenilor reali. Pericolul este real – nimeni nu este imun impotriva acestei lumi distrofice.” – Julia Allison, editorialista sindicalizata si corespondenta pe teren, NBC New York
„Expozeul absolut genial al lui Ryan Holiday despre irealitatea internetului ar trebui sa fie lectura obligatorie pentru fiecare ganditor din America.” −Edward Jay Epstein, autorul cartii The Big Picture: Money and Power in Hollywood (Imaginea de ansamblu: Bani si putere la Hollywood)
„In spatele reputatiei mele de geniu in marketing se afla Ryan Holiday, cu care ma consult des si care m-a ajutat sa-mi dezvolt afacerea si a facut mai multe pentru aceasta decat aproape oricine altcineva.” − Dov Charney, CEO si fondator al American Apparel
„Strategiile pe care le-a creat Ryan ca sa exploateze bloguri mi-au adus milioane de vanzari pentru cartea mea, ajutandu-ma sa devin un nume cunoscut la nivel international. Informatiile lui din interior sunt motivul pentru care ma aflu inca aici, in timp ce alte celebritati au fost distruse sau au devenit adevarate parodii.” − Tucker Max, autorul cartii I Hope They Serve Beer in Hell (Sper ca se serveste bere in iad), bestseller nr. 1 New York Times
„Asa cum am crezut – este nevoie de un om de media, de cineva din interior, la vreo 20 si ceva de ani ca sa dezvaluie complet cum functioneaza asa-numita media de stiri din ziua de azi. Holiday arata exact cum o mana de bloggeri imprevizibili controleaza intregul sistem si transforma atentia noastra colectiva in propriul profit.” − Andrew Keen, autorul cartii The Cult of the Amateur and Digital Vertigo (Cultul amatorului si vertijul digital)
„Cand joc pe o miza mare, Ryan Holliday este arma mea secreta. Modul lui de a fi unic, silentios il face esential pentru a castiga.” − Aaron Ray, partenerul companiei de productie/management The Collective, cu peste 150 de milioane de albume vandute si 1 miliard din venituri din film
„Ryan Holiday este un om pe care ar trebui sa-l asculti... Are o perspectiva cu adevarat unica asupra partii ascunse si a punctelor slabe ale culturii digitale. Il ignori pe propria raspundere!” − Matt Mason, director de marketing la BitTorrent si autorul cartii The Pirate’s Dilemma: How Youth Culture Is Reinventing Capitalism (Dilema piratului: Cum cultura tineretului reinventeaza capitalismul)
„Intr-o zona in care domneste utopia mintilor incetosate, Ryan Holiday exceleaza in a se gandi cu claritate la internet si la viitorul acestuia.” − Ethan Brown, autorul cartii Shake the Devil Off (Scapati de diavol), preferata de criticii Washington Post
REVIEW-URI