Crestinii platonicieni din Alexandria
PRP: 28,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 22,96 lei
Diferență: 5,04 lei
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Autor: Charles Bigg
Editura: HERALD
Anul publicării: 2008
DESCRIERE
In cartea de fata imi propun sa ofer o contributie la istoria platonismului alexandrin din Biserica crestina. Voi incerca sa schitez conditiile in care a aparut in doctrina lui Philon si a gnosticilor, sa descriu dezvoltarea sa deplina la Clement si la Origen, sa determin actiunea avuta asupra religiei si filozofiei pagane si, in concluzie, sa estimez valoarea rezultatelor sale, pentru a stabili, atat cat se poate, serviciile pe care le-a putut aduce atat Bisericii cat si omenirii.
S-a sustinut ca alexandrinii sunt prea intelectuali si impiedica jocul emotiilor. Acesta este intr-adevar un defect al lor; in schimb, ei nu sunt efeminati. Tonul lor este stimulator si salutar. Modul in care folosesc Scriptura este deseori brutal si fantastic, dar nu are greselile Evului Mediu; este liber, lipsit de prejudecati si rezonabil in stradanie. Numai munca pe care a facut-o asupra textului Scripturii l-ar face pe Origen sa merite vesnica recunostinta. El si Clement, mai mult decat oricare altii, au fost cei care au scapat Biserica nu doar de noetianism, dar si de gnosticism, chiliasm si montanism, adica de paganism, senzualism si fanatism. In epoca aceea ei au zadarnicit puterea religiei stoice a omenescului, puterea agnosticismului epicureic si a spiritualismului platonic. Ei au incercat aproape de unii singuri sa impace revelatia lui Dumnezeu in Iisus cu mai vechea revelatie a lui Dumnezeu in Natura.
Pe locul cel mai inalt dintre meritele lor trebuie sa asezam invatatura despre Paternitatea lui Dumnezeu. Poate ca in unele puncte au dat gres, dar erorile acestea, daca intr-adevar exista, trebuie sa fie tratate in spiritul din care au decurs. Doctrina lor este asociata, la Origen cel putin, cu idei pe care multi crestini se tem sa le dezvolte, desi ne sunt intiparite prin puterea Mantuitorului insusi. Ei au afirmat ca Cel Drept este Bun, putini fiind cei care au mai afirmat de atunci acest adevar, care este mai inalt si mai datator de viata decat oricare altul. Origen a adaugat ca bunatatea este izvorul tuturor lucrurilor existente; ca in toate stradaniile sufletului nostru trebuie sa tindem, prin Hristos, catre Cel ce este cel dintai Izvor al rascumpararii, precum si al tuturor celorlalte binecuvantari; ca va veni o vreme cand lucrarea mijlocirii si a mantuirii se va implini, cand Hristos va preda Biserica, Trupul Sau sfintit, Tatalui, pe care il vom vedea "fata catre fata".
Charles Bigg
Cuprins
CAP. I. INTRODUCERE: PHILON SI GNOSTICII 7
Museum ul din Alexandria 7
Philon 13
Opozitie si antropomorfism; conceptia negativa a divinitatii; raul materiei; cele doua Puteri ale Binelui si Dreptatii; Logosul; relatia Logosului cu Dumnezeu; relatia Logosului cu Puterile; relatia Logosului cu lumea; relatia Logosului cu omul; cele doua tipuri de viata; relatia philonismului cu iudaismul istoric si cu Biserica crestina; intelectualismul: binele si raul acestuia
Gnosticii 34
Valoarea metafizicii gnostice; resortul etic al gnosticilor; Plutarh si gnosticii pagani; gnosticii crestini; raportul gnosticismului cu platonismul, mazdeismul, ebionismul si cu Sf. Pavel; caracterul general si efectele avute de gnosticism.
CAP.II CLEMENT (I) BISERICA ALEXANDRINA; SCOALA CATEHETICA; TITUS FLAVIUS CLEMENS 43
Biserica alexandrina. Nasterea acesteia; bogatia si importanta acesteia in secolul al doilea; conservatorismul ritualului si disciplinei; schimbarile provocate de catre Demetrios. 43
Scoala catehetica. Obiectivul institutiei; modul de instruire; primul magistru 49
Titus Flavius Clemens. Viata; caracterul si realizarile sale; interesul sau pentru literatura si filozofie; canosnul Scripturii; alegoria - cheia catre unitatea Scripturii 52
CAP.III CLEMENT (II) Creatia; Originea raului; Liberul arbitru; Doctrina pacatului originar; Credinta si harul; Botezul nasterii din nou; Biserica; Eshatologia 85
CAP. IV ORIGEN (I) Viata si caracterul sau; Operele; Alegoria 127
CAP.V ORIGEN (II) Natura lui Dumnezeu; Sfanta Treime; Tatal; Fiul; Sfantul Duh; Unitatea in Treime; Intruparea. 165
CAP. VI ORIGEN (III) Creatia; Cele patru revelatii; Implinirea tuturor lucrurilor. 204
CAP. VII REFORMAREA LUMII PAGANE. Monotesimul oriental; Filozofii: pitagoreicii, platonicienii trinitarieni, platonicienii unitarieni. 245
CAP. VIII RECAPITULARE. Exegeza alexandrina; doctrine speciale; paulinismul; Liberul arbitru si Harul; Rascumpararea; Invierea; Apocatastaza; Meritele alexandrinilor. 279
An aparitie: 2008
Format: 13X20 cm
Nr pagini: 320
S-a sustinut ca alexandrinii sunt prea intelectuali si impiedica jocul emotiilor. Acesta este intr-adevar un defect al lor; in schimb, ei nu sunt efeminati. Tonul lor este stimulator si salutar. Modul in care folosesc Scriptura este deseori brutal si fantastic, dar nu are greselile Evului Mediu; este liber, lipsit de prejudecati si rezonabil in stradanie. Numai munca pe care a facut-o asupra textului Scripturii l-ar face pe Origen sa merite vesnica recunostinta. El si Clement, mai mult decat oricare altii, au fost cei care au scapat Biserica nu doar de noetianism, dar si de gnosticism, chiliasm si montanism, adica de paganism, senzualism si fanatism. In epoca aceea ei au zadarnicit puterea religiei stoice a omenescului, puterea agnosticismului epicureic si a spiritualismului platonic. Ei au incercat aproape de unii singuri sa impace revelatia lui Dumnezeu in Iisus cu mai vechea revelatie a lui Dumnezeu in Natura.
Pe locul cel mai inalt dintre meritele lor trebuie sa asezam invatatura despre Paternitatea lui Dumnezeu. Poate ca in unele puncte au dat gres, dar erorile acestea, daca intr-adevar exista, trebuie sa fie tratate in spiritul din care au decurs. Doctrina lor este asociata, la Origen cel putin, cu idei pe care multi crestini se tem sa le dezvolte, desi ne sunt intiparite prin puterea Mantuitorului insusi. Ei au afirmat ca Cel Drept este Bun, putini fiind cei care au mai afirmat de atunci acest adevar, care este mai inalt si mai datator de viata decat oricare altul. Origen a adaugat ca bunatatea este izvorul tuturor lucrurilor existente; ca in toate stradaniile sufletului nostru trebuie sa tindem, prin Hristos, catre Cel ce este cel dintai Izvor al rascumpararii, precum si al tuturor celorlalte binecuvantari; ca va veni o vreme cand lucrarea mijlocirii si a mantuirii se va implini, cand Hristos va preda Biserica, Trupul Sau sfintit, Tatalui, pe care il vom vedea "fata catre fata".
Charles Bigg
Cuprins
CAP. I. INTRODUCERE: PHILON SI GNOSTICII 7
Museum ul din Alexandria 7
Philon 13
Opozitie si antropomorfism; conceptia negativa a divinitatii; raul materiei; cele doua Puteri ale Binelui si Dreptatii; Logosul; relatia Logosului cu Dumnezeu; relatia Logosului cu Puterile; relatia Logosului cu lumea; relatia Logosului cu omul; cele doua tipuri de viata; relatia philonismului cu iudaismul istoric si cu Biserica crestina; intelectualismul: binele si raul acestuia
Gnosticii 34
Valoarea metafizicii gnostice; resortul etic al gnosticilor; Plutarh si gnosticii pagani; gnosticii crestini; raportul gnosticismului cu platonismul, mazdeismul, ebionismul si cu Sf. Pavel; caracterul general si efectele avute de gnosticism.
CAP.II CLEMENT (I) BISERICA ALEXANDRINA; SCOALA CATEHETICA; TITUS FLAVIUS CLEMENS 43
Biserica alexandrina. Nasterea acesteia; bogatia si importanta acesteia in secolul al doilea; conservatorismul ritualului si disciplinei; schimbarile provocate de catre Demetrios. 43
Scoala catehetica. Obiectivul institutiei; modul de instruire; primul magistru 49
Titus Flavius Clemens. Viata; caracterul si realizarile sale; interesul sau pentru literatura si filozofie; canosnul Scripturii; alegoria - cheia catre unitatea Scripturii 52
CAP.III CLEMENT (II) Creatia; Originea raului; Liberul arbitru; Doctrina pacatului originar; Credinta si harul; Botezul nasterii din nou; Biserica; Eshatologia 85
CAP. IV ORIGEN (I) Viata si caracterul sau; Operele; Alegoria 127
CAP.V ORIGEN (II) Natura lui Dumnezeu; Sfanta Treime; Tatal; Fiul; Sfantul Duh; Unitatea in Treime; Intruparea. 165
CAP. VI ORIGEN (III) Creatia; Cele patru revelatii; Implinirea tuturor lucrurilor. 204
CAP. VII REFORMAREA LUMII PAGANE. Monotesimul oriental; Filozofii: pitagoreicii, platonicienii trinitarieni, platonicienii unitarieni. 245
CAP. VIII RECAPITULARE. Exegeza alexandrina; doctrine speciale; paulinismul; Liberul arbitru si Harul; Rascumpararea; Invierea; Apocatastaza; Meritele alexandrinilor. 279
An aparitie: 2008
Format: 13X20 cm
Nr pagini: 320
REVIEW-URI