De la tehnologic la imersiv. Spre un teatru al spectatorului si al spatiului
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
DESCRIERE
Cuvant-inainte de Mihai Maniutiu
Postfata de Laura Pavel
Volum editat impreuna cu Editura Eikon
De la tehnologic la imersiv. Spre un teatru al spectatorului si al spatiului este o carte pasionanta. Reusita autoarei e cu atat mai remarcabila cu cat fenomenul investigat este in plina desfasurare. Andreea Iacob se achita cu brio de dificila si pasionanta sarcina de a descifra si analiza o forma noua de teatru, care e departe inca de a?si fi spus ultimul cuvant. (Mihai Maniutiu)
* * *
Debutul editorial al Andreei Iacob beneficiaza de pe urma formatiei deopotriva regizorale si teatrologice a autoarei. Inclinatia ei spre teoretizare si spre analiza empatica, de detaliu, se asociaza cu interesul pentru praxis?ul teatral, dar si pentru performativitatea de dincolo si de dincoace de scena. […] De la tehnologic la imersiv. Spre un teatru al spectatorului si al spatiului este un text care „prinde” la lectura, un excurs critic suplu, dar si doct la nevoie, fara a fi pedant?academic. Detenta lui interdisciplinara vine nu ca rezultat al unei supuneri la o voga interpretativa, ci e mai mult o forma de adecvare la fenomenele teatrale hibride supuse analizei. (Laura Pavel)
* * *
In noile forme de teatru, spectatorul se afla in centrul atentiei. Tendinta spectacolului tehnologic de a invita spectatorul, pe modelul artelor instalatiilor, „sa intre” in spatiul produsului artistic si sa-l experimenteze direct, sa fie unul activat, sa intervina in desfasurarea spectacolului, si, mai mult de atit, sa detina controlul asupra felului in care spectacolul evolueaza si sa devina, astfel, co-autor, este amplificata de teatrul imersiv. In teatrul imersiv, specta(c)torul este activat, are control asupra spectacolului si asupra propriei experiente, devine un detectiv care investigheaza in cautarea de informatii despre spectacol si, posibil, despre sine. El este, finalmente, un co-creator al spectacolului la care, efectiv, ia parte, iar acestei participari ii poate fi atribuita imaginea unui exercitiu pentru antrenarea functiei sale de co-creator al propriei lumi. (Andreea Iacob)
* * *
Cuprins
Cuvant-inainte de Mihai Maniutiu
INTRODUCERE
Evolutia comuna a noilor tehnologii si a artei secolului XX
Scurta istorie a computerelor
Inceputurile non-liniaritatii
Interactivitatea si specta(c)torul
Hypertextul in arte
Spatiul scenic si imersia
Performance Art si imbinarea mediilor
Arta instalatiilor: participare (activarea publicului) si imersie (spatii immersive)
Scurta istorie a artei instalatiilor
De la spectator la participant. Arta instalatiilor si teatrul
RAPORTUL CU SPECTATORUL
„Spectacolul cultural” si teatralitatea
Teatrul si relatia cu publicul
Avangarda teatrala istorica
Nasterea performance art-ului: de la teatralitate la performativitate
Paradoxul spectatorului (emancipat)
Raportul spectator – noile tehnologii in alte cimpuri artistice
Interactivitate si tehnologie in muzee: atinge, simte si descopera!
Spatiul virtual si literatura: interactivitatea in romane hypertextuale
Imitarea realitatii: website-uri de socializare si tehnologiile pentru jocuri video
Kinoautomat – primul film interactiv din lume si modelul „imersivitatii totale” in filmul eXistenZ
Participare si imersie in noile forme spectaculare
RAPORTUL CU SPA?IUL
Spatiu al imaginii video
Spatii teatrale dinamice
Spatiu hibrid al imaginii video: intre imagine preinregistrata si imagine live
Spatiu al unui alt spatiu: proiectii video live din afara spatiului scenic
Spatii teatrale virtuale
De la scenografie la mediu
Internetul ca spatiu (imaterial)
Spatiu al experientei
SPRE UN TEATRU IMERSIV
Definitii ale teatrului imersiv si relatia cu arta instalatiilor
Studii de caz pe productii ale companiei Punchdrunk si spectacolul You Me Bum Bum Train
Despre imersie in teatrul traditional si in teatrul imersiv
Noile forme de regie, text, actorie, spatiu si spectator in teatrul tehnologic si in teatrul imersiv
Prezent si prezenta in teatrul imersiv
Experienta corporala si senzorialitatea
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE
Postfata de Laura Pavel
* * *
ANDREEA IACOB este regizor de teatru, cu o activitate care aduna, pina acum, peste 30 de spectacole si instalatii realizate in teatre si spatii alternative. Este consultant artistic si regizor colaborator la Teatrul National Cluj-Napoca, presedinte al Asociatiei SHIFT – Transilvania Art Grup si colaborator al Asociatiei Create.Act.Enjoy. A activat si ca organizator si coordonator de proiecte in cadrul Teatrului National Cluj-Napoca, al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), al Festivalului Colours of Cluj, al Festivalului International de Film Comedy Cluj etc. A avut burse de cercetare si rezidente de creatie in Berlin, Paris si Pecs, iar domeniile sale de interes si de cercetare practica si teoretica includ interdisciplinaritatea, imersia, arta instalatiilor, utilizarea noilor tehnologii in artele spectacolului si arta sociala. Este doctor in teatru, are un masterat in comunicare media si este licentiata in regie de teatru, teatrologie si jurnalism, titluri academice obtinute in cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca.
REVIEW-URI