Emanuel Swedenborg - Intelepciunea angelica despre divina iubire si despre intelepciune
PRP: 31,50 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 28,35 lei
Diferență: 3,15 lei
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Autor: Emanuel Swedenborg
Editura: FIRUL ARIADNEI
Anul publicării: 2014
DESCRIERE
Domnul, intrucat El este iubirea in insasi esenta Sa, adica Divina Iubire, apare in fata ingerilor din Cer ca Soare. Caldura care izvoraste din acest Soare este, in esenta sa, iubirea, iar Lumina care izvoraste din el este, in esenta sa, intelepciunea. Mai trebuie sa stim ca ingerii sunt deopotriva atat niste recipiente ale acestei calduri spirituale si ale acestei lumini spirituale, cat si niste iubiri si niste intelepciuni– nu prin ei insisi, ci prin gratia Domnului.
Aceasta caldura spirituala si aceasta lumina spirituala ii influenteaza si ii afecteaza nu numai pe ingeri, ci si pe oameni, in functie strict de capacitatea acestora de a se deschide si de a deveni niste recipiente ale lor. Ori, oamenii devin niste vase ale manifestarii caldurii si luminii spirituale in stransa legatura cu iubirea lor fata de Domnul si cu iubirea lor fata de aproapele.
Mai trebuie sa stim ca ingerii sunt deopotriva atat niste recipiente ale acestei calduri spirituale si ale acestei lumini spirituale, cat si niste iubiri si niste intelepciuni– nu prin ei insisi, ci prin gratia Domnului...
PARTEA INTAI
Iubirea este Viata omului... 11
Dumnezeu singur, asadar Domnul, este Iubirea insasi, pentru ca El este viata insasi; iar ingerii si oamenii sunt recipientele vietii... 12
Divinul nu este in spatiu... 14
Dumnezeu este Omul insusi... 16
in Dumnezeu-Omul, Fiinta si Existenta sunt, in mod distinct, una... 18
in Dumnezeu-Omul, Infiniturile sunt in mod distinct unul... 19
Exista un singur Dumnezeu-Om din Care provin toate lucrurile... 21
Divina Esenta insasi este Iubirea si intelepciunea... 24
Divina Iubire apartine Divinei intelepciuni, iar Divina intelepciune apartine Divinei Iubiri... 26
Divina Iubire si Divina intelepciune sunt o Substanta si o Forma... 28
Divina Iubire si Divina intelepciune sunt Substanta in sine si Forma in sine, asadar ele sunt Sinele si Unitatea primordiala... 31
Divina Iubire si Divina intelepciune nu pot decat sa fie si sa existe in alte lucruri, create de ele... 32
Toate cate sunt in Univers au fost create de Divina Iubire si de Divina intelepciune a lui Dumnezeu-Omul... 34
Toate lucrurile din Universul creat sunt niste recipiente ale Divinei Iubiri siale Divinei intelepciuni ale lui Dumnezeu-Omul... 35
Toate lucrurile care au fost create reprezinta omul intr-un fel de imagine... 38
Rosturile sau foloasele tuturor lucrurilor care au fost create se inalta treptat de la nivelurile cele mai de jos pana la nivelul omului, iar de la nivelul omului pana la Dumnezeu Creatorul, A QUO (din Care provine totul)... 40
Divinul umple toate spatiile Universului fara spatiu... 42
Divinul este in orice timp fara timp... 45
Divinul este Acelasi atat in cele foarte mari cat si in cele foarte mici... 47
PARTEA A DOUA
Divina Iubire si Divina intelepciune apar in Lumea spirituala ca Soare... 51
Din Soare, care exista prin Divina Iubire si Divina intelepciune, izvorasc o Caldura si o Lumina... 53
Acest Soare nu este Dumnezeu, dar el este creat de Divina Iubire si de Divina intelepciune a lui Dumnezeu-Omul: la fel stau lucrurile si in privinta Caldurii si a Luminii izvorate din acest Soare... 55
Caldura Spirituala si Lumina Spirituala, izvorand din Domnul ca Soare, fac una, asa cum Divina Sa Iubire si Divina Sa intelepciune fac una... 57
Soarele Lumii spirituale pare a fi, la o inaltime potrivita, la o anumita distanta de ingeri, dupa cum si Soarele Lumii naturale pare a fi la o anumita distanta de oameni... 59
Distanta dintre Soare si ingeri in Lumea spirituala este o aparenta care depinde de gradul de receptare a Divinei Iubiri si a Divinei intelepciuni de catre acestia... 61
ingerii sunt in Domnul, iar Domnul este in ei; si intrucat ingerii sunt niste recipiente, Domnul Singur este Cerul... 64
in Lumea spirituala Rasaritul este acolo unde apare Domnul ca Soare, si de acesta depind celelalte Taramuri... 67
Taramurile din Lumea spirituala provin nu de la Domnul, ca Soare, ci de la ingeri, in functie de gradul lor de deschidere... 69
ingerii isi intorc continuu fata catre Domnul ca Soare, si au astfel sudul la dreapta, nordul la stanga si vestul in spatele lor... 71
Toate aspectele interioare, atat ale mentalului cat si ale corpului ingerilor au fost intoarse catre Domnul ca Soare... 74
Fiecare Spirit, oricare ar fi el, se intoarce mereu spre Iubirea sa predominanta... 76
Divina Iubire si Divina intelepciune, care izvorasc din Domnul ca Soare si care genereaza caldura si lumina din Cer, sunt o emanatie Divina, si anume Duhul Sfant... 79
Domnul a creat Universul si toate lucrurile din Univers prin intermediul Soarelui, care este prima emanatie a Divinei Iubiri si a Divinei intelepciuni... 81
Soarele Lumii naturale este pur Foc, si prin urmare este mort; intrucat Natura isi trage obarsia din acest Soare, ea este moarta... 84
Fara cei doi Sori, unul viu si celalalt mort, nu exista creatie... 86
Chiar si in lucrurile cele mai umile exista prezent rostul Creatiei, care este acela ca toate lucrurile sa se intoarca la Creator, unindu-se beatific cu El... 88
PARTEA A TREIA
in Lumea spirituala exista Atmosfere, Ape si Pamanturi, la fel ca in Lumea naturala;dar ele sunt spirituale, in timp ce cele din Lumea naturala sunt naturale... 91
Exista anumite Trepte ale iubirii si intelepciunii, si prin urmare exista anumite Trepte ale caldurii si ale luminii, apoi anumite Trepte ale atmosferelor... 93
Exista doua feluri de Trepte, Trepte de inaltime si Trepte de latime... 96 Treptele de inaltime sunt omogene si deriva una dinalta, in serie, intocmai precum scopul, cauza si efectul... 100
Prima Treapta este totul in toate partile componente ale Treptelor urmatoare... 102
Toate perfectiunile cresc si se inalta o data cu Treptele si potrivit Treptelor... 103
in Ordinea succesiva, prima Treapta joaca rolul suprem, iar cea de-a treia joaca rolul cel mai neinsemnat; dar in Ordinea simultana, prima Treapta joaca rolul cel mai neinsemnat si cea de-a treia joaca rolul suprem... 107
Ultima Treapta este complexul, continatorul si baza treptelor anterioare... 109
Treptele de inaltime sunt, la nivelul lor Ultim, in toata plenitudinea si puterea lor... 113
Treptele ambelor genuri se afla atat in lucrurile cele mai mari, cat si in lucrurile cele mai mici care au fost create... 116
Cele trei Trepte de inaltime sunt infinite si necreate in Domnul, si aceste trei Trepte sunt finite si create in fiinta umana... 119
Aceste trei Trepte de inaltime sunt prezente in fiecare om inoa de la nastere; ele pot fi succesiv deschise si, in masura in care sunt deschise, omul este in Domnul, iar Domnul este in om... 122
Lumina spirituala se revarsa prin mijlocirea celor trei Trepte in fiinta umana, dar nu si Caldura Spirituala, decat in masura in care omul respinge raul ca pacat si se intoarce spre Domnul... 126
Omul devine natural si senzual daca Treapta superioara, care este cea spirituala, nu este deschisa deloc in fiinta lui... 130
Treapta naturala a Mentalului omenesc, considerata in sine, este continua; dar din punct de vedere al corespondentei cu cele doua Trepte superioare, atunci cand este inaltata, ea se arata a fi discreta... 136
Mentalul natural, fiind infasuratorul si continatorul treptelor superioare ale Mentalului omenesc, este reactiv: daca treptele superioare nu sunt deschise, el actioneaza impotriva lor, dar daca sunt deschise, el actioneaza la unison cu ele... 139
Originea raului provine din abuzul de acele facultati care-i sunt proprii omului, si care sunt numite Rationalitate si Libertate... 142
Raul si minciuna din orice aspecte opuse sunt contrare binelui si adevarului, pentru ca raul si minciuna sunt diabolice si infernale, iar binele si adevarul sunt Divine si Celeste... 148
Toate aspectele care tin de cele trei trepte ale Mentalului natural au fost inchise in fapte, care se realizeaza prin intermediul actiunilor trupului... 154
PARTEA A PATRA
Domnul intregii vesnicii, Care este Iehova, a creat din El insusi, si nu din neant, Universul si toate lucrurile din univers... 157
Domnul intregii vesnicii, sau Iehova, n-ar fi putut crea Universul si toate lucrurile din Univers, daca El n-ar fi fost Om... 159
Domnul intregii vesnicii, sau Iehova, a produs din El insusi Soarele Lumii spirituale si apoi, pornind de la acest Soare, El a creat Universul si toate lucrurile din Univers... 162
in Domnul exista trei lucruri care sunt Domnul: aspectul Divin al Iubirii, aspectul Divin al intelepciunii si aspectul Divin al Foloaselor, acestea trei prezentandu-se, in aparenta, in afara Soarelui Lumii spirituale: aspectul Divin al Iubirii prin Caldura, aspectul Divin al intelepciunii prin Lumina si aspectul Divin al Foloaselor prin Atmosfera, care este continatorul... 165
Atmosferele, care sunt in numar de trei atat in Lumea aceasta cat si in cealalta Lume, deci in Lumea Spirituala si in Lumea Naturala, se termina in anumite substante si materii, asa cum sunt ele in pamant... 168
in substantele si in materiile din care provin pamanturile nu exista nimic propriu Divinului in sine, dar cu toate acestea ele provin din Divinul insusi... 170
Toate rosturile sau foloasele, care sunt scopurile creatiei, se gasesc in forme; iar ele isi capata formele din substante si din materii, asa cum se gasesc acestea in pamanturi... 171
Toate lucrurile din universul creat, considerate in functie de foloase, reprezinta in mod simbolic omul; iar aceasta atesta ca Dumnezeu este om... 178
Toate lucrurile care au fost create de catre Domnul sunt niste foloase; ele sunt niste foloase din punct de vedere al ordinii, al treptelor si al raporturilor referitoare la fiinta umana, si prin fiinta umana la Domnul a quo (din care provin)... 182
Foloasele rele nu au fost create de Domnul, ci au luat nastere o data cu infernul... 186
Lucrurile vizibile din Universul creat atesta faptul ca Natura nu a produs nimic si nu produce nimic, ci Divinul a produs si produce toate lucrurile din El insusi, si El face aceasta prin intermediul Lumii spirituale... 196
PARTEA A CINCEA
Domnul a creat si a format in fiinta umana doua receptacule si salasuri ale Lui insusi, numite Vointa si intelegerea - Vointa pentru Divina Sa Iubire, iar intelegerea pentru Divina Sa intelepciune... 203
Vointa si intelegerea, care sunt receptaculele Iubirii si intelepciunii, se afla in Creiereatat in ansamblu cat si in fiecare dintre partile lor, si prin urmare in trup - atat in ansamblu cat si in fiecare dintre partile sale... 206
Exista o corespondenta intre Vointa si Inima, si intre intelegere si Plamani... 213
in functie de Corespondenta dintre Inima si Vointa si dintre Plamani si intelegere, putem cunoaste toate lucrurile care pot fi cunoscute cu privire la Vointa si la intelegere, sau la Iubire si la intelepciune - asadar, referitoare la Sufletul omului... 229
Care este inceputul fiintei umane pornind de la conceptia sa... 264
Toate aspectele care tin de cele trei trepte ale Mentalului natural au fost inchise in fapte, care se realizeaza prin intermediul actiunilor trupului
277. Gratie stiintei treptelor, care a fost expusa in aceasta Parte, este revelata aceasta Taina, si anume faptul ca toate aspectele mentalului, sau ale vointei si ale intelegerii omului, sunt, in actiunile sau in faptele lui, inchise aproape ca in samanta, in fructul sau in oul lucrurilor care apar in fata ochilor, precum si a celor care nu sunt vizibile.
Actiunile insele, sau faptele, nu apar decat ca atare in exterior; insa in interior exista nenumarate aspecte - caci acolo sunt prezente fortele fibrelor motrice ale intregului trup care actioneaza la unison, precum si toate aspectele mentalului care excita si determina aceste forte (care tin de cele trei trepte, dupa cum am aratat mai sus).
Asadar, intrucat acolo sunt prezente toate aspectele componente ale mentalului, sunt prezente si toate aspectele componente ale vointei sau toate starile afective specifice iubirii omului, care constituie prima treapta; de asemenea, sunt prezente si toate aspectele componente ale intelegerii, sau toate gandurile corespunzatoare perceptiei sale, care constituie cea de-a doua treapta, precum si toate aspectele componente ale memoriei, sau toate ideile gandirii (care este cea mai apropiata de limbaj), din care ele au fost culese, constituind astfel cea de-a treia treapta.
Gratie tuturor acestor aspecte, determinate in actiuni, exista faptele, in care, privite in forma lor externa, nu apar deloc toate aspectele, mentionate anterior, desi acestea sunt in stare activa. Faptul ca aspectul final este complexul, continatorul si baza aspectelor anterioare este prezentat mai sus, in articolele nr. 209-216; iar faptul ca treptele de inaltime, in aspectul lor final, se afla in plenitudinea [manifestarii lor] se vede in articolele nr. 217-221.
278. Daca actiunile trupului, vazute de ochiul fizic, par a fi astfel, simple si uniforme precum forma externa a semintelor, a fructelor, oualor, si precum nucile si migdalele in coaja lor, insa cu toate acestea contin in ele toate aspectele anterioare din care provin, aceasta se datoreaza faptului ca orice aspect final este infasurat si prin aceasta este distinct de cele anterioare.
La randul ei, fiecare treapta este acoperita de un invelis, fiind prin aceasta distincta de o alta treapta. De aceea, aspectele care tin de prima treapta nu sunt deloc cunoscute pe cea de-a doua treapta, iar cele care tin de aceasta treapta nu sunt deloc cunoscute pe cea de-a treia treapta.
Sa luam urmatorul exemplu: Iubirea vointei, care reprezinta prima treapta a mentalului, nu este cunoscuta la nivelul intelepciunii intelegerii (care reprezinta cea de-a doua treapta a mentalului) decat printr-un fel de placere de a te gandi la un anumit lucru. Prima treapta (care, dupa cum am spus, este iubirea vointei) nu este cunoscuta la nivelul cunostintelor din memorie (care reprezinta cea de-a treia treapta) decat printr-un fel de farmec al cunoasterii si al vorbirii.
Rezulta de aici ca fapta, care este actiunea trupului, cuprinde toate aceste aspecte, desi in forma sa externa ea se infatiseaza ca fiind simpla, unitara.
279. Toate acestea sunt confirmate prin faptul ca ingerii care sunt cel mai apropiati de nivelul fiintei umane percep unul cate unul aspectele care, conform Mentalului, sunt prezente in fapte; ingerii spirituali percep aspectele care sunt prezente in fapte conform intelegerii, iar ingerii celesti le percep pe acelea care sunt prezente in fapte conform vointei. Pare paradoxal, dar cu toate acestea este adevarat.
Totodata, trebuie stiut faptul ca aspectele mentalului care tin de obiectul propus sau prezent se afla in mijloc, iar celelalte - de jur imprejurul lui, potrivit afinitatilor. ingerii spun ca in functie de fiecare fapta, omul este perceput asa cum este, dar in mod asemanator iubirii sale (care variaza in functie de determinarile acestei iubiri in cadrul starilor afective si, prin urmare, al gandurilor).
intr-un cuvant, orice fapta sau orice lucrare a omului spiritual in fata ingerilor este ca un fruct savuros, util si frumos, care atunci cand este deschis si mancat confera savoare, o stare de rost implinit si felurite delicii. Faptul ca asa este pentru ingeri perceptia faptelor si a lucrarilor omului poate fi vazut mai sus, in articolul nr. 220.
280. La fel stau lucrurile si in privinta graiului omenesc; ingerii cunosc iubirea omului dupa sunetul rostirii sale; dupa articularea sunetului ei ii cunosc intelepciunea, iar dupa sensul cuvintelor ei ii afla cunoasterea. in plus, ei spun ca aceste trei aspecte se gasesc in fiecare cuvant, deoarece cuvantul este precum concZusum-ul, caci in el se afla atat sunetul, cat si articularea si sensul.
Formatul in cm. (l x L): 14, 5 x 20, 5
Traducerea: Octavian Cret
Numarul de pagini: 264
Anul aparitiei: 2014
Aceasta caldura spirituala si aceasta lumina spirituala ii influenteaza si ii afecteaza nu numai pe ingeri, ci si pe oameni, in functie strict de capacitatea acestora de a se deschide si de a deveni niste recipiente ale lor. Ori, oamenii devin niste vase ale manifestarii caldurii si luminii spirituale in stransa legatura cu iubirea lor fata de Domnul si cu iubirea lor fata de aproapele.
Mai trebuie sa stim ca ingerii sunt deopotriva atat niste recipiente ale acestei calduri spirituale si ale acestei lumini spirituale, cat si niste iubiri si niste intelepciuni– nu prin ei insisi, ci prin gratia Domnului...
PARTEA INTAI
Iubirea este Viata omului... 11
Dumnezeu singur, asadar Domnul, este Iubirea insasi, pentru ca El este viata insasi; iar ingerii si oamenii sunt recipientele vietii... 12
Divinul nu este in spatiu... 14
Dumnezeu este Omul insusi... 16
in Dumnezeu-Omul, Fiinta si Existenta sunt, in mod distinct, una... 18
in Dumnezeu-Omul, Infiniturile sunt in mod distinct unul... 19
Exista un singur Dumnezeu-Om din Care provin toate lucrurile... 21
Divina Esenta insasi este Iubirea si intelepciunea... 24
Divina Iubire apartine Divinei intelepciuni, iar Divina intelepciune apartine Divinei Iubiri... 26
Divina Iubire si Divina intelepciune sunt o Substanta si o Forma... 28
Divina Iubire si Divina intelepciune sunt Substanta in sine si Forma in sine, asadar ele sunt Sinele si Unitatea primordiala... 31
Divina Iubire si Divina intelepciune nu pot decat sa fie si sa existe in alte lucruri, create de ele... 32
Toate cate sunt in Univers au fost create de Divina Iubire si de Divina intelepciune a lui Dumnezeu-Omul... 34
Toate lucrurile din Universul creat sunt niste recipiente ale Divinei Iubiri siale Divinei intelepciuni ale lui Dumnezeu-Omul... 35
Toate lucrurile care au fost create reprezinta omul intr-un fel de imagine... 38
Rosturile sau foloasele tuturor lucrurilor care au fost create se inalta treptat de la nivelurile cele mai de jos pana la nivelul omului, iar de la nivelul omului pana la Dumnezeu Creatorul, A QUO (din Care provine totul)... 40
Divinul umple toate spatiile Universului fara spatiu... 42
Divinul este in orice timp fara timp... 45
Divinul este Acelasi atat in cele foarte mari cat si in cele foarte mici... 47
PARTEA A DOUA
Divina Iubire si Divina intelepciune apar in Lumea spirituala ca Soare... 51
Din Soare, care exista prin Divina Iubire si Divina intelepciune, izvorasc o Caldura si o Lumina... 53
Acest Soare nu este Dumnezeu, dar el este creat de Divina Iubire si de Divina intelepciune a lui Dumnezeu-Omul: la fel stau lucrurile si in privinta Caldurii si a Luminii izvorate din acest Soare... 55
Caldura Spirituala si Lumina Spirituala, izvorand din Domnul ca Soare, fac una, asa cum Divina Sa Iubire si Divina Sa intelepciune fac una... 57
Soarele Lumii spirituale pare a fi, la o inaltime potrivita, la o anumita distanta de ingeri, dupa cum si Soarele Lumii naturale pare a fi la o anumita distanta de oameni... 59
Distanta dintre Soare si ingeri in Lumea spirituala este o aparenta care depinde de gradul de receptare a Divinei Iubiri si a Divinei intelepciuni de catre acestia... 61
ingerii sunt in Domnul, iar Domnul este in ei; si intrucat ingerii sunt niste recipiente, Domnul Singur este Cerul... 64
in Lumea spirituala Rasaritul este acolo unde apare Domnul ca Soare, si de acesta depind celelalte Taramuri... 67
Taramurile din Lumea spirituala provin nu de la Domnul, ca Soare, ci de la ingeri, in functie de gradul lor de deschidere... 69
ingerii isi intorc continuu fata catre Domnul ca Soare, si au astfel sudul la dreapta, nordul la stanga si vestul in spatele lor... 71
Toate aspectele interioare, atat ale mentalului cat si ale corpului ingerilor au fost intoarse catre Domnul ca Soare... 74
Fiecare Spirit, oricare ar fi el, se intoarce mereu spre Iubirea sa predominanta... 76
Divina Iubire si Divina intelepciune, care izvorasc din Domnul ca Soare si care genereaza caldura si lumina din Cer, sunt o emanatie Divina, si anume Duhul Sfant... 79
Domnul a creat Universul si toate lucrurile din Univers prin intermediul Soarelui, care este prima emanatie a Divinei Iubiri si a Divinei intelepciuni... 81
Soarele Lumii naturale este pur Foc, si prin urmare este mort; intrucat Natura isi trage obarsia din acest Soare, ea este moarta... 84
Fara cei doi Sori, unul viu si celalalt mort, nu exista creatie... 86
Chiar si in lucrurile cele mai umile exista prezent rostul Creatiei, care este acela ca toate lucrurile sa se intoarca la Creator, unindu-se beatific cu El... 88
PARTEA A TREIA
in Lumea spirituala exista Atmosfere, Ape si Pamanturi, la fel ca in Lumea naturala;dar ele sunt spirituale, in timp ce cele din Lumea naturala sunt naturale... 91
Exista anumite Trepte ale iubirii si intelepciunii, si prin urmare exista anumite Trepte ale caldurii si ale luminii, apoi anumite Trepte ale atmosferelor... 93
Exista doua feluri de Trepte, Trepte de inaltime si Trepte de latime... 96 Treptele de inaltime sunt omogene si deriva una dinalta, in serie, intocmai precum scopul, cauza si efectul... 100
Prima Treapta este totul in toate partile componente ale Treptelor urmatoare... 102
Toate perfectiunile cresc si se inalta o data cu Treptele si potrivit Treptelor... 103
in Ordinea succesiva, prima Treapta joaca rolul suprem, iar cea de-a treia joaca rolul cel mai neinsemnat; dar in Ordinea simultana, prima Treapta joaca rolul cel mai neinsemnat si cea de-a treia joaca rolul suprem... 107
Ultima Treapta este complexul, continatorul si baza treptelor anterioare... 109
Treptele de inaltime sunt, la nivelul lor Ultim, in toata plenitudinea si puterea lor... 113
Treptele ambelor genuri se afla atat in lucrurile cele mai mari, cat si in lucrurile cele mai mici care au fost create... 116
Cele trei Trepte de inaltime sunt infinite si necreate in Domnul, si aceste trei Trepte sunt finite si create in fiinta umana... 119
Aceste trei Trepte de inaltime sunt prezente in fiecare om inoa de la nastere; ele pot fi succesiv deschise si, in masura in care sunt deschise, omul este in Domnul, iar Domnul este in om... 122
Lumina spirituala se revarsa prin mijlocirea celor trei Trepte in fiinta umana, dar nu si Caldura Spirituala, decat in masura in care omul respinge raul ca pacat si se intoarce spre Domnul... 126
Omul devine natural si senzual daca Treapta superioara, care este cea spirituala, nu este deschisa deloc in fiinta lui... 130
Treapta naturala a Mentalului omenesc, considerata in sine, este continua; dar din punct de vedere al corespondentei cu cele doua Trepte superioare, atunci cand este inaltata, ea se arata a fi discreta... 136
Mentalul natural, fiind infasuratorul si continatorul treptelor superioare ale Mentalului omenesc, este reactiv: daca treptele superioare nu sunt deschise, el actioneaza impotriva lor, dar daca sunt deschise, el actioneaza la unison cu ele... 139
Originea raului provine din abuzul de acele facultati care-i sunt proprii omului, si care sunt numite Rationalitate si Libertate... 142
Raul si minciuna din orice aspecte opuse sunt contrare binelui si adevarului, pentru ca raul si minciuna sunt diabolice si infernale, iar binele si adevarul sunt Divine si Celeste... 148
Toate aspectele care tin de cele trei trepte ale Mentalului natural au fost inchise in fapte, care se realizeaza prin intermediul actiunilor trupului... 154
PARTEA A PATRA
Domnul intregii vesnicii, Care este Iehova, a creat din El insusi, si nu din neant, Universul si toate lucrurile din univers... 157
Domnul intregii vesnicii, sau Iehova, n-ar fi putut crea Universul si toate lucrurile din Univers, daca El n-ar fi fost Om... 159
Domnul intregii vesnicii, sau Iehova, a produs din El insusi Soarele Lumii spirituale si apoi, pornind de la acest Soare, El a creat Universul si toate lucrurile din Univers... 162
in Domnul exista trei lucruri care sunt Domnul: aspectul Divin al Iubirii, aspectul Divin al intelepciunii si aspectul Divin al Foloaselor, acestea trei prezentandu-se, in aparenta, in afara Soarelui Lumii spirituale: aspectul Divin al Iubirii prin Caldura, aspectul Divin al intelepciunii prin Lumina si aspectul Divin al Foloaselor prin Atmosfera, care este continatorul... 165
Atmosferele, care sunt in numar de trei atat in Lumea aceasta cat si in cealalta Lume, deci in Lumea Spirituala si in Lumea Naturala, se termina in anumite substante si materii, asa cum sunt ele in pamant... 168
in substantele si in materiile din care provin pamanturile nu exista nimic propriu Divinului in sine, dar cu toate acestea ele provin din Divinul insusi... 170
Toate rosturile sau foloasele, care sunt scopurile creatiei, se gasesc in forme; iar ele isi capata formele din substante si din materii, asa cum se gasesc acestea in pamanturi... 171
Toate lucrurile din universul creat, considerate in functie de foloase, reprezinta in mod simbolic omul; iar aceasta atesta ca Dumnezeu este om... 178
Toate lucrurile care au fost create de catre Domnul sunt niste foloase; ele sunt niste foloase din punct de vedere al ordinii, al treptelor si al raporturilor referitoare la fiinta umana, si prin fiinta umana la Domnul a quo (din care provin)... 182
Foloasele rele nu au fost create de Domnul, ci au luat nastere o data cu infernul... 186
Lucrurile vizibile din Universul creat atesta faptul ca Natura nu a produs nimic si nu produce nimic, ci Divinul a produs si produce toate lucrurile din El insusi, si El face aceasta prin intermediul Lumii spirituale... 196
PARTEA A CINCEA
Domnul a creat si a format in fiinta umana doua receptacule si salasuri ale Lui insusi, numite Vointa si intelegerea - Vointa pentru Divina Sa Iubire, iar intelegerea pentru Divina Sa intelepciune... 203
Vointa si intelegerea, care sunt receptaculele Iubirii si intelepciunii, se afla in Creiereatat in ansamblu cat si in fiecare dintre partile lor, si prin urmare in trup - atat in ansamblu cat si in fiecare dintre partile sale... 206
Exista o corespondenta intre Vointa si Inima, si intre intelegere si Plamani... 213
in functie de Corespondenta dintre Inima si Vointa si dintre Plamani si intelegere, putem cunoaste toate lucrurile care pot fi cunoscute cu privire la Vointa si la intelegere, sau la Iubire si la intelepciune - asadar, referitoare la Sufletul omului... 229
Care este inceputul fiintei umane pornind de la conceptia sa... 264
Toate aspectele care tin de cele trei trepte ale Mentalului natural au fost inchise in fapte, care se realizeaza prin intermediul actiunilor trupului
277. Gratie stiintei treptelor, care a fost expusa in aceasta Parte, este revelata aceasta Taina, si anume faptul ca toate aspectele mentalului, sau ale vointei si ale intelegerii omului, sunt, in actiunile sau in faptele lui, inchise aproape ca in samanta, in fructul sau in oul lucrurilor care apar in fata ochilor, precum si a celor care nu sunt vizibile.
Actiunile insele, sau faptele, nu apar decat ca atare in exterior; insa in interior exista nenumarate aspecte - caci acolo sunt prezente fortele fibrelor motrice ale intregului trup care actioneaza la unison, precum si toate aspectele mentalului care excita si determina aceste forte (care tin de cele trei trepte, dupa cum am aratat mai sus).
Asadar, intrucat acolo sunt prezente toate aspectele componente ale mentalului, sunt prezente si toate aspectele componente ale vointei sau toate starile afective specifice iubirii omului, care constituie prima treapta; de asemenea, sunt prezente si toate aspectele componente ale intelegerii, sau toate gandurile corespunzatoare perceptiei sale, care constituie cea de-a doua treapta, precum si toate aspectele componente ale memoriei, sau toate ideile gandirii (care este cea mai apropiata de limbaj), din care ele au fost culese, constituind astfel cea de-a treia treapta.
Gratie tuturor acestor aspecte, determinate in actiuni, exista faptele, in care, privite in forma lor externa, nu apar deloc toate aspectele, mentionate anterior, desi acestea sunt in stare activa. Faptul ca aspectul final este complexul, continatorul si baza aspectelor anterioare este prezentat mai sus, in articolele nr. 209-216; iar faptul ca treptele de inaltime, in aspectul lor final, se afla in plenitudinea [manifestarii lor] se vede in articolele nr. 217-221.
278. Daca actiunile trupului, vazute de ochiul fizic, par a fi astfel, simple si uniforme precum forma externa a semintelor, a fructelor, oualor, si precum nucile si migdalele in coaja lor, insa cu toate acestea contin in ele toate aspectele anterioare din care provin, aceasta se datoreaza faptului ca orice aspect final este infasurat si prin aceasta este distinct de cele anterioare.
La randul ei, fiecare treapta este acoperita de un invelis, fiind prin aceasta distincta de o alta treapta. De aceea, aspectele care tin de prima treapta nu sunt deloc cunoscute pe cea de-a doua treapta, iar cele care tin de aceasta treapta nu sunt deloc cunoscute pe cea de-a treia treapta.
Sa luam urmatorul exemplu: Iubirea vointei, care reprezinta prima treapta a mentalului, nu este cunoscuta la nivelul intelepciunii intelegerii (care reprezinta cea de-a doua treapta a mentalului) decat printr-un fel de placere de a te gandi la un anumit lucru. Prima treapta (care, dupa cum am spus, este iubirea vointei) nu este cunoscuta la nivelul cunostintelor din memorie (care reprezinta cea de-a treia treapta) decat printr-un fel de farmec al cunoasterii si al vorbirii.
Rezulta de aici ca fapta, care este actiunea trupului, cuprinde toate aceste aspecte, desi in forma sa externa ea se infatiseaza ca fiind simpla, unitara.
279. Toate acestea sunt confirmate prin faptul ca ingerii care sunt cel mai apropiati de nivelul fiintei umane percep unul cate unul aspectele care, conform Mentalului, sunt prezente in fapte; ingerii spirituali percep aspectele care sunt prezente in fapte conform intelegerii, iar ingerii celesti le percep pe acelea care sunt prezente in fapte conform vointei. Pare paradoxal, dar cu toate acestea este adevarat.
Totodata, trebuie stiut faptul ca aspectele mentalului care tin de obiectul propus sau prezent se afla in mijloc, iar celelalte - de jur imprejurul lui, potrivit afinitatilor. ingerii spun ca in functie de fiecare fapta, omul este perceput asa cum este, dar in mod asemanator iubirii sale (care variaza in functie de determinarile acestei iubiri in cadrul starilor afective si, prin urmare, al gandurilor).
intr-un cuvant, orice fapta sau orice lucrare a omului spiritual in fata ingerilor este ca un fruct savuros, util si frumos, care atunci cand este deschis si mancat confera savoare, o stare de rost implinit si felurite delicii. Faptul ca asa este pentru ingeri perceptia faptelor si a lucrarilor omului poate fi vazut mai sus, in articolul nr. 220.
280. La fel stau lucrurile si in privinta graiului omenesc; ingerii cunosc iubirea omului dupa sunetul rostirii sale; dupa articularea sunetului ei ii cunosc intelepciunea, iar dupa sensul cuvintelor ei ii afla cunoasterea. in plus, ei spun ca aceste trei aspecte se gasesc in fiecare cuvant, deoarece cuvantul este precum concZusum-ul, caci in el se afla atat sunetul, cat si articularea si sensul.
Formatul in cm. (l x L): 14, 5 x 20, 5
Traducerea: Octavian Cret
Numarul de pagini: 264
Anul aparitiei: 2014
REVIEW-URI