Evaluarea psihologica aplicata. Repere teoretice si practice
PRP: 66,47 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 49,85 lei
Diferență: 16,62 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Ioan Salomie
Editura: TREI
Anul publicării: 2015
DESCRIERE
Evaluarea psihologica in context clinic, scolar sau organizational reprezinta o conditie esentiala pentru psihologul practician. Doar printr-o evaluare eficienta, relevanta si valida, vor putea fi identificate punctele forte si limitarile persoanei, grupului sau organizatiei si vor putea fi luate cele mai adecvate decizii pentru a asigura calitatea vietii psihice a individului sau „sanatatea“ organizatiei.
Autorii volumului puncteaza principalele etape ale procesului de evaluare psihologica, trec in revista cele mai relevante si actuale instrumente de evaluare, precizeaza modalitatile de redactare a rapoartelor psihologice, dar subliniaza si erorile frecvente din procesul de evaluare.
Obiectivul major al cartii este acela de a propune o sinteza de actualitate a problematicii evaluarii psihologice in principalele sale arii aplicative (clinica, educationala si organizationala), oferind un ghid teoretic si practic atat pentru studenti, cat si pentru psihologii practicieni aflati in primii ani de cariera.
Introducere
Partea I. Principiile evaluarii psihologice (Nicolae Martin)
1. Evaluare psihologica sau psihodiagnostic
2. Specificul evaluarii psihologice
3. Evaluare psihologica versus testare psihologica
4. Structura si caracterul procesual al evaluarii psihologice
4. 1. Psihologul - principalul instrument al evaluarii
4. 2. Structura evaluarii psihologice
5. Colectarea datelor
5. 1. Criterii posibile in selectia surselor de informatie necesara evaluarii
psihologice
5. 2. Scopul evaluarii psihologice
5. 3. Metodele evaluarii psihologice
5. 4. Etica colectarii datelor de evaluare
5. 5. Alcatuirea bateriei de metode
6. Surse de deformari in procesul de colectare a datelor
6. 1. Deformari datorate metodei
6. 2. Deformari datorate evaluatorului
6. 3. Deformarile datorate persoanei evaluate
7. Colectarea computerizata a datelor
8. Interpretarea datelor
8. 1. Interpretarea intuitiva si conceptuala
8. 2. Principii ale interpretarii
8. 2. 1. Principii in interpretarea bazata pe concepte
8. 2. 2. Principiile interpretarii fundamentate statistic
8. 2. 3. Despre asa-zisul simt clinic
8. 2. 4. Nomotetic si idiografic
9. Specificul, avantajele si dezavantajele interpretarii asistate de computer
10. Amenintari la adresa adecvarii procesului interpretativ
10. 1. Mobilurile disimularii
11. Alte principii interpretative
11. 1. Principiul integrarii informatiei
11. 2. Principiul orientarii pozitive a interpretarii
11. 3. Principiul variabilitatii fortei argumentelor
12. Problema deciziei in evaluarea psihologica
Bibliografie
Partea a II-a. Evaluarea psihologica in context clinic
(Iulia Ciorbea, Rodica Enache, Claudia Salceanu)
1. Repere teoretice ale psihologiei clinice
1. 1. Activitatile psihologului clinician
1. 2. Abordari teoretice actuale in psihologia clinica
1. 3. Conceptualizarea clinica
1. 3. 1. Abordarea psihodinamica
1. 3. 2. Abordarea cognitiv-comportamentala
1. 3. 3. Abordarea umanist-experientiala
1. 3. 4. Utilizarea eficienta a abordarilor teoretice
1. 4. Clasificarea tulburarilor psihice
2. Procesul de evaluare clinica
2. 1. Definirea, etapele si caracteristicile procesului de evaluare clinica
2. 2. Contributia principalelor modele clinice in procesul de evaluare
psihologica
2. 2. 1. Evaluarea clinica in abordarea psihodinamica
2. 2. 2. Evaluarea clinica in abordarea cognitiv-comportamentala
2. 2. 3. Evaluarea clinica in abordarea umanist-experientiala
2. 2. 4. Evaluarea clinica din perspectiva modelului biopsihosocial
2. 3. Alianta de lucru
2. 4. Metode de evaluare clinica
2. 4. 1. Interviul clinic
2. 4. 2. Observatiile comportamentale
2. 4. 3. Instrumente psihometrice
2. 5. Rationamentul clinic/judecata clinica in evaluarea psihologica
2. 6. Raportul de evaluare clinica
Bibliografie
Partea a III-a. Evaluarea psihologica in context educational
(Valeria Negovan, Margareta Dinca)
1. Repere teoretice ale psihologiei educatiei
1. 1. Abordari teoretice actuale ale psihologiei aplicate in domeniul educatiei
1. 2. Aspecte generale, activitati si competente specifice ale psihologului in
domeniul educatiei
2. Procesul de evaluare psihologica in context educational
2. 1. Definire, etape si caracteristici ale procesului de evaluare psihologica in
context educational
2. 2. Metode de evaluare psihologica in context educational
2. 2. 1. Observatia
2. 2. 2. Interviul
2. 2. 3. Testele
2. 3. Raportul de evaluare psihologica in context educational
Bibliografie
Anexa 1
Anexa 2
Partea a IV-a. Evaluarea psihologica in context organizational
(Dragos Iliescu, Catalin Nedelcea, Andrei Ion)
1. Activitatea de evaluare psihologica in organizatii
1. 1. Introducere
1. 2. Procesul de evaluare psihologica
1. 2. 1. Scopul evaluarii
1. 2. 2. Criteriile evaluarii
1. 2. 3. Predictori
1. 2. 4. Metode
1. 2. 5. Instrumente
1. 2. 6. Derularea propriu-zisa a evaluarii
1. 2. 7. Interpretarea rezultatelor
1. 2. 8. Raportarea rezultatelor
1. 3. Principiul cadrelor multiple in evaluare
2. Criterii
2. 1. Performanta in munca
2. 1. 1. Performanta in sarcina
2. 1. 2. Performanta contextuala
2. 1. 3. Comportamentele contraproductive
2. 2. Plecarile voluntare din organizatie
2. 3. Succesul in cariera/avansarea in cariera
2. 4. Integrarea criteriilor
3. Predictori
3. 1. Modele de predictori
3. 2. Taxonomii de aptitudini (Fleishman)
3. 3. Predictori specifici
3. 3. 1. Aptitudinile cognitive
3. 3. 2. Personalitatea
3. 3. 3. Inteligenta emotionala
3. 4. Taxonomii de competente
4. Metode de evaluare
4. 1. Teste
4. 2. Chestionare si inventare
4. 3. Interviul
5. Situatii tipice de evaluare in organizatii
5. 1. Evaluarea in scop de selectie profesionala
5. 1. 1. Practici organizationale
5. 1. 2. Procesul de evaluare in selectia de personal - repere si recomandari
practice
5. 2. Evaluarea capacitatii de munca
5. 3. Evolutii in evaluarea aplicata in organizatii
5. 3. 1. Centrele de evaluare (assessment centers)
5. 3. 2. Centrele de dezvoltare - un caz special al centrelor de evaluare
Bibliografie
Partea a V-a. Etica evaluarii psihologice (Michael Stevens) (Traducere si adaptare:
Ramona Budui, Iuliana Lungu)
Nota coordonatorului
1. Introducere
2. Declaratia Universala
3. Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica
3. 1. Standarde etice generale
3. 2. Standarde etice specifice
3. 3. Preocupari etice globale
4. Luarea de decizii etice
5. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context clinic
6. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context juridic
7. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context scolar/educational
8. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context organizational
9. Riscul de dezangajare morala
Bibliografie
Prezentarea autorilor
Autori: Iulia Ciorbea, Nicolae Martin, Rodica Enache, Claudia Salceanu, Valeria Negovan, Margareta Dinca, Dragos Iliescu, Catalin Nedelcea, Andrei Ion, Michael Stevens.
Format: 145 x 205 mm, paperback cu clape
Anul aparitiei: 2015
Nr. pagini: 624
Autorii volumului puncteaza principalele etape ale procesului de evaluare psihologica, trec in revista cele mai relevante si actuale instrumente de evaluare, precizeaza modalitatile de redactare a rapoartelor psihologice, dar subliniaza si erorile frecvente din procesul de evaluare.
Obiectivul major al cartii este acela de a propune o sinteza de actualitate a problematicii evaluarii psihologice in principalele sale arii aplicative (clinica, educationala si organizationala), oferind un ghid teoretic si practic atat pentru studenti, cat si pentru psihologii practicieni aflati in primii ani de cariera.
Introducere
Partea I. Principiile evaluarii psihologice (Nicolae Martin)
1. Evaluare psihologica sau psihodiagnostic
2. Specificul evaluarii psihologice
3. Evaluare psihologica versus testare psihologica
4. Structura si caracterul procesual al evaluarii psihologice
4. 1. Psihologul - principalul instrument al evaluarii
4. 2. Structura evaluarii psihologice
5. Colectarea datelor
5. 1. Criterii posibile in selectia surselor de informatie necesara evaluarii
psihologice
5. 2. Scopul evaluarii psihologice
5. 3. Metodele evaluarii psihologice
5. 4. Etica colectarii datelor de evaluare
5. 5. Alcatuirea bateriei de metode
6. Surse de deformari in procesul de colectare a datelor
6. 1. Deformari datorate metodei
6. 2. Deformari datorate evaluatorului
6. 3. Deformarile datorate persoanei evaluate
7. Colectarea computerizata a datelor
8. Interpretarea datelor
8. 1. Interpretarea intuitiva si conceptuala
8. 2. Principii ale interpretarii
8. 2. 1. Principii in interpretarea bazata pe concepte
8. 2. 2. Principiile interpretarii fundamentate statistic
8. 2. 3. Despre asa-zisul simt clinic
8. 2. 4. Nomotetic si idiografic
9. Specificul, avantajele si dezavantajele interpretarii asistate de computer
10. Amenintari la adresa adecvarii procesului interpretativ
10. 1. Mobilurile disimularii
11. Alte principii interpretative
11. 1. Principiul integrarii informatiei
11. 2. Principiul orientarii pozitive a interpretarii
11. 3. Principiul variabilitatii fortei argumentelor
12. Problema deciziei in evaluarea psihologica
Bibliografie
Partea a II-a. Evaluarea psihologica in context clinic
(Iulia Ciorbea, Rodica Enache, Claudia Salceanu)
1. Repere teoretice ale psihologiei clinice
1. 1. Activitatile psihologului clinician
1. 2. Abordari teoretice actuale in psihologia clinica
1. 3. Conceptualizarea clinica
1. 3. 1. Abordarea psihodinamica
1. 3. 2. Abordarea cognitiv-comportamentala
1. 3. 3. Abordarea umanist-experientiala
1. 3. 4. Utilizarea eficienta a abordarilor teoretice
1. 4. Clasificarea tulburarilor psihice
2. Procesul de evaluare clinica
2. 1. Definirea, etapele si caracteristicile procesului de evaluare clinica
2. 2. Contributia principalelor modele clinice in procesul de evaluare
psihologica
2. 2. 1. Evaluarea clinica in abordarea psihodinamica
2. 2. 2. Evaluarea clinica in abordarea cognitiv-comportamentala
2. 2. 3. Evaluarea clinica in abordarea umanist-experientiala
2. 2. 4. Evaluarea clinica din perspectiva modelului biopsihosocial
2. 3. Alianta de lucru
2. 4. Metode de evaluare clinica
2. 4. 1. Interviul clinic
2. 4. 2. Observatiile comportamentale
2. 4. 3. Instrumente psihometrice
2. 5. Rationamentul clinic/judecata clinica in evaluarea psihologica
2. 6. Raportul de evaluare clinica
Bibliografie
Partea a III-a. Evaluarea psihologica in context educational
(Valeria Negovan, Margareta Dinca)
1. Repere teoretice ale psihologiei educatiei
1. 1. Abordari teoretice actuale ale psihologiei aplicate in domeniul educatiei
1. 2. Aspecte generale, activitati si competente specifice ale psihologului in
domeniul educatiei
2. Procesul de evaluare psihologica in context educational
2. 1. Definire, etape si caracteristici ale procesului de evaluare psihologica in
context educational
2. 2. Metode de evaluare psihologica in context educational
2. 2. 1. Observatia
2. 2. 2. Interviul
2. 2. 3. Testele
2. 3. Raportul de evaluare psihologica in context educational
Bibliografie
Anexa 1
Anexa 2
Partea a IV-a. Evaluarea psihologica in context organizational
(Dragos Iliescu, Catalin Nedelcea, Andrei Ion)
1. Activitatea de evaluare psihologica in organizatii
1. 1. Introducere
1. 2. Procesul de evaluare psihologica
1. 2. 1. Scopul evaluarii
1. 2. 2. Criteriile evaluarii
1. 2. 3. Predictori
1. 2. 4. Metode
1. 2. 5. Instrumente
1. 2. 6. Derularea propriu-zisa a evaluarii
1. 2. 7. Interpretarea rezultatelor
1. 2. 8. Raportarea rezultatelor
1. 3. Principiul cadrelor multiple in evaluare
2. Criterii
2. 1. Performanta in munca
2. 1. 1. Performanta in sarcina
2. 1. 2. Performanta contextuala
2. 1. 3. Comportamentele contraproductive
2. 2. Plecarile voluntare din organizatie
2. 3. Succesul in cariera/avansarea in cariera
2. 4. Integrarea criteriilor
3. Predictori
3. 1. Modele de predictori
3. 2. Taxonomii de aptitudini (Fleishman)
3. 3. Predictori specifici
3. 3. 1. Aptitudinile cognitive
3. 3. 2. Personalitatea
3. 3. 3. Inteligenta emotionala
3. 4. Taxonomii de competente
4. Metode de evaluare
4. 1. Teste
4. 2. Chestionare si inventare
4. 3. Interviul
5. Situatii tipice de evaluare in organizatii
5. 1. Evaluarea in scop de selectie profesionala
5. 1. 1. Practici organizationale
5. 1. 2. Procesul de evaluare in selectia de personal - repere si recomandari
practice
5. 2. Evaluarea capacitatii de munca
5. 3. Evolutii in evaluarea aplicata in organizatii
5. 3. 1. Centrele de evaluare (assessment centers)
5. 3. 2. Centrele de dezvoltare - un caz special al centrelor de evaluare
Bibliografie
Partea a V-a. Etica evaluarii psihologice (Michael Stevens) (Traducere si adaptare:
Ramona Budui, Iuliana Lungu)
Nota coordonatorului
1. Introducere
2. Declaratia Universala
3. Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de libera practica
3. 1. Standarde etice generale
3. 2. Standarde etice specifice
3. 3. Preocupari etice globale
4. Luarea de decizii etice
5. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context clinic
6. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context juridic
7. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context scolar/educational
8. Aspecte etice in evaluarea psihologica in context organizational
9. Riscul de dezangajare morala
Bibliografie
Prezentarea autorilor
Autori: Iulia Ciorbea, Nicolae Martin, Rodica Enache, Claudia Salceanu, Valeria Negovan, Margareta Dinca, Dragos Iliescu, Catalin Nedelcea, Andrei Ion, Michael Stevens.
Format: 145 x 205 mm, paperback cu clape
Anul aparitiei: 2015
Nr. pagini: 624
REVIEW-URI