Growth hacker in marketing. Audiobook
DESCRIERE
Cartea autorului Ryan Holiday „Growth hacker in marketing. Audiobook" de la editura ACT SI POLITON
Growth Hacker in Marketing de Ryan Holiday este un abecedar al viitorului relatiilor publice, marketingului si publicitatii. Sau… altfel spus, este o introducere in growth hacking, o noua forma de marketing dezvoltata de tineri inovatori, care, neavand la dispozitie bugete exorbitante pentru a lansa, a vinde sau a creste produse, au fost nevoiti sa gaseasca modalitati revolutionare de a face toate aceste lucruri cu bugete mult mai mici. Daca lucrezi in marketing sau e-commerce, daca ai un magazin online sau un site, sau daca intentionezi sa te apuci de afaceri cu comert de orice tip, informatiile din acest audiobook iti vor fi de un real folos.
Potrivit Cambridge Dictionary growth hacking-ul este „o activitate care incearca diferite metode pentru a face o companie sa creasca si sa aiba mai mult succes”. Acelasi dictionar defineste persoana care se ocupa cu growth hacking-ul, growth hacker-ul ca fiind „cineva care incearca diferite metode pentru a ajuta o companie (de regula, o noua companie) sa creasca si sa aiba mai mult succes”.
Audiobookul este presarat cu exemple demne de urmat de growth hacking, care pot fi folosite cu succes ca model de orice marketer dornic sa isi duca jobul la urmatorul nivel. Pe scurt, Growth Hacker in Marketing este un audiobook cu povesti despre branduri de succes si modul in care o idee stralucita a facut diferenta in cazul lor intre un brand mediocru si unul foarte valoros.
Growth Hacker in Marketing, marturiseste autorul, s-a nascut in urma unei munci asidue de cercetare care a durat doi ani, timp in care a studiat, cercetat si intervievat cei mai buni growth hackeri din lume.
La cei doar 31 de ani ai sai, Ryan Holiday are o biografie impresionanta. La varsta de 19 ani a renuntat la colegiu pentru a fi ucenicul lui Robert Greene, autorul cartii „Succes si putere: 48 de legi pentru a reusi in viata”. A continuat prin a consilia multi autori de bestselleruri si muzicieni cu multiple discuri de platina. A avut multi ani functia de director de marketing la American Apparel, campaniile sale de aici fiind folosite ca studiu de caz de catre Twitter, YouTube si Google si scriindu-se despre ele in AdAge, New York Times si Fast Company. Agentia lui de creatie, Brass Check, a consiliat clienti importanti precum Google, TASER sau Complex, dar si multi autori de bestselleruri precum: Neil Strauss, Tony Robbins sau Tim Ferriss. Este autorul a sase carti, dintre care le amintim pe: „Crede-ma, te mint! Confesiunile unui manipulator media”, „Obstacolul este calea: arta straveche de a transforma incercarile in reusite” sau „Inamicul este ego-ul”.
Growth Hacking-ul ar putea fi definit la modul cel mai simplu ca o metoda noua de marketing, care implica cheltuieli minime si profituri maxime. Exemplul relatat de Holiday in cartea de fata despre lansarea si evolutia produsului Hotmail, este cum nu se poate mai relevant in ceea ce priveste Growth Hackingul. Mai tarziu, campania de lansare a Gmail va putea fi incadrata in aceeasi categorie…
Un neinitiat in acest domeniu, trebuie sa inteleaga ca Growth Hackingul este despre a sparge limitele marketingului si a trece la nivelul urmator, utilizand numeroasele instrumente noi pe care internetul ni le-a pus la dispozitie: e-mailul, bazele de date, retelele de socializare si bootstrapping-ul.
Mai mult decat atat, scopul growth hacking-ului este de a lua un brand (produs) de la zero si a-l face enorm, intr-o perioada foarte scurta de timp.
Asadar growth hacking-ul este un fel de marketing „facut cu bisturiul” care, in loc sa bombardeze publicul cu reclame sau sa invadeze prima pagina a ziarelor pentru a determina notorietatea, foloseste metode foarte precise si foarte masurabile de a ajunge la un anumit public.
In ceea ce il priveste pe specialistul in growth hacking, acesta este definit de autor ca fiind:
„Cineva care a aruncat manualul marketingului traditional si l-a inlocuit numai cu ceea ce este testabil, urmaribil si masurabil. Instrumentele lui sunt e-mailurile, reclamele cu plata la click, blogurile si platformele API, in locul reclamelor, al publicitatii si al banilor.”
In alta ordine de idei, growth hackerii provin din randul programatorilor care stapanesc deopotriva stiinta datelor, dar si design-ul, detinand in egala masura si cunostinte de marketing. Acestia au capacitatea de a creste si de a extinde afacerea fara a alerga dupa clienti noi.
CUM SA DEVII UN GROWTH HACKER?
Asadar nu oricine poate deveni growth hacker, dar daca indeplinesti macar o parte dintre cerintele enumerate de Ryan Holiday mai sus ai putea sa incerci, urmand pasii descrisi de acesta:
1. Pasul 1: Totul incepe cu potrivirea produs – piata. Autorul te indruma sa creezi un produs de care au nevoie oamenii, optimizandu-l pentru a se raspandi si pentru a fi bine primit de clienti si iti ofera ca model exemplele: Airbnb, Instagram, Evernote sau Snapchat, un brand de miliarde de dolari cu un marketing aproape inexistent. Autorul iti da cateva sugestii despre cum ai putea obtine potrivirea produs-piata, atragandu-ti totodata atentia sa fii atent la feedback.
2. Pasul 2: Cum sa iti gasesti Growth Hack-ul. Definind growth hacking-ul ca fiind o modalitate de a atrage clientii intr-un mod ieftin, eficient si unic, autorul iti demonstreaza prin cateva exemple convingatoare ca poti lansa produse care sa se bucure de un succes maxim, cu investitii minime. Vezi cazurile Dropbox, Mailbox, eBay sau Uber. Autorul iti propune tot aici si cateva modalitati inovatoare si economice de a ajunge la clienti.
3. Pasul 3 – Transforma 1 in 2 si 2 in 4 – Cum sa ajungi viral. In zilele noastre obiectivul suprem al oricarui marketer este sa creeze un mesaj viral. Insa, potrivit lui Holiday, viralitatea nu este un accident. Viral, inseamna, asa cum s-a intamplat in cazul Holstee, un brand de haine care isi indemna clientii intr-un videoclip de auto-promovare sa isi urmeze visurile si sa traiasca cu pasiune, un mesaj plin de inspiratie, emotionant, indreptat catre un anumit public si concis.
Potrivit autorului, viralitatea inseamna „sa ii ceri cuiva sa isi cheltuie capitalul social recomandand, dand un link sau postand despre tine gratuit. De parca ai spune: Posteaza pe Facebook despre mine. Spune-le prietenilor tai sa se uite la clipul meu. Invita-ti contactele profesionale sa foloseasca acest serviciu. Care e cel mai bun mod de a-i determina pe oameni sa faca acest lucru pentru tine? Fa-l sa para de parca nu ar fi o favoare. Fa-l genul acela de lucru care merita raspandit si, bineinteles, care merita raspandirea.”
Descopera aici manierele inovatoare in care branduri precum Groupon, LivingSocial, Dropbox sau DistroKid au reusit sa devina virale datorita unor idei cu lipici la public.
4. Pasul 4: Inchide bucla: Retentie si optimizare. Autorul este de parere ca valorile depind destul de relativ de ceea ce incerci sa realizezi, sfatuindu-te sa iti dai seama care este cea mai importanta valoare pentru crestere si sa te concentrezi asupra ei.
La fel de important este, considera autorul, ca, dupa ce ai atras un numar suficient de clienti care sa-ti puna afacerea pe roate, sa continui sa te dezvolti pentru a-i pastra. Descopera ce au facut cei de la Airbnb in acest sens, dar si cei de la Twitter. DogVacay si Uber sunt alte exemple menite sa te inspire in legatura cu modalitatile in care iti poti pastra clientii sau le poti imbunatati experientele cu produsele sau serviciile tale.
STUDIU DE CAZ
Ultima parte a audiobookului este prin excelenta practica, autorul realizand un mic studiu de caz despre una dintre experientele proprii de growth hacking prin care a trecut. Este vorba despre momentul in care a trebuit sa transforme in bestseller una dintre cartile lui Tim Ferris (unul dintre clientii lui), in conditiile in care acesta ramasese fara unele dintre cele mai eficiente canale de marketing pentru carti. Autorul povesteste astfel cum a realizat:
• Potrivirea produs-piata;
• Cresterea si atentia;
• Viralitatea;
• Optimizarea si pastrarea
In Postfata autorul povesteste cum a facut growth hacking pentru cartea de fata subliniind succesul de care s-a bucurat volumul gratie acestui tip de marketing inovator. Motivul pentru care face acest lucru, este definit in finalul audiobookului, autorul declarand ca:
„Am vrut sa arat cat de simplu este sa aplici conceptia growth hackerului la orice proiect. Si cum devine o obisnuinta daca o faci destul de mult timp… Si nu exista nimic din ce am facut eu aici ce nu ar putea fi pus in aplicare la cartea ta, la start-up-ul tau, la acel proiect nou pe care il lansezi in cadrul companiei pentru care lucrezi. Este maleabil si aplicabil la nesfarsit.”
TESTIMONIALE:
„In sfarsit ni se explica si clarifica, in termeni usor de inteles, ce inseamna growth hacking-ul. Chiar mai mult decat atat, ni se ofera strategii reale si tactici de aplicare.” - Alex Korchinski, Growth Hacker la Scribd
„Growth hackerii sunt noii V. P. (vicepresedinti) in marketing, iar cartea de fata iti arata cum poti face aceasta transformare.” - Andrew Chen, antreprenor in Silicon Valley, consilier pentru start-up-uri
„Ryan sintetizeaza mentalitatea puternica a unui growth hacker si o face accesibila oamenilor de marketing, indiferent de marimea companiei sau domeniul in care aceasta isi desfasoara activitatea. Daca dupa ce vei citi aceasta carte nu vei avea rezultate mai bune in vanzari, inseamna ca ceva este in neregula cu produsul tau.” - Sean Ellis, fost Growth Hacker la Dropbox si fondator al Qualaroo
„Aceasta carte e un apel catre toti oamenii de marketing. De asemenea, este un tutorial pentru ingineri, IT-isti, fondatori si designeri. Cititi-o!” - Porter Gale, fost Vicepresedinte in Marketing la Virgin America si autor al volumului Your Network is Your Net Worth
„Pragmatica si practica… daca esti responsabil de cresterea unei companii, nu iti poti permite sa nu citesti aceasta carte.” - Ryan Delk, Director de dezvoltare la Gumroad
REVIEW-URI