Intre Acte (Radu Beligan)
PRP: 38,90 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 35,01 lei
Diferență: 3,89 lei
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Autor: Radu Beligan
Editura: ALL
Anul publicării: 2013
Categoria: Altele
DESCRIERE
Cu o cariera de 75 de ani si o notorietate indiscutabila in lumea teatrala internationala, Radu Beligan poate fi considerat, fara indoiala, un caz unic in istoria teatrului. Insa originalitatea sa nu e data doar de aceste recorduri, ci mai degraba de viziunea patrunzatoare (care ii permite sa emita judecati esentiale privitoare la fenomenul teatral) si de o calitate care pentru multi s-ar putea sa fie o reala surpriza: aceea de intelectual si om de cultura, capabil sa emita un discurs foarte valoros privitor la intregul peisaj cultural european.
Intre acte este o culegere de insemnari, cugetari, rememorari si comemorari care constituie tot atatea documente ale istoriei si filosofiei teatrului. Fie ca istoriseste o anecdota, fie ca povesteste o intalnire cu Salvador Dali sau cu Eugen Ionescu, fie ca alcatuieste tablouri succinte si graitoare ale monstrilor sacri ai scenei romanesti, fie ca face subtile analize conceptuale ale fenomenului teatral, Radu Beligan ramane inconfundabil.
Si poate ca nu exista o confirmare mai buna a acestui verdict (chiar daca in acest volum veti gasi astfel de confirmari din partea unor personalitati ale culturii universale) decat candida interpelare pe care ne-o dezvaluie autorul:„Un tiganus de vreo zece ani se apropie de mine in targ la Bolintin:«Nu esti dumneata artistul ala care a jucat in filmele alea?»“
Aceste insemnari sunt desprinse dintr‑un blocnotes in care de ani de zile consemnez observatii care raspund nevoii de proprie cunoastere, de dialog cu mine insumi si de aducere aminte.
Cateva dintre filele lui au aparut in editorialele ziarelor, ori in Caietele Teatrului National. Altele, cele mai multe, se tiparesc pentru intaia oara.
Ele nu si‑au propus niciodata sa incadreze un eveniment artistic, un autor sau o opera intr‑un deviz teoretic, ori sa fie exercitiul unei ambitii de critic care cerceteaza ordonat si sistematic fenomenul
teatral si literar.
Sunt simple si modeste luari de act. Notatiile despre viata culturii reprezinta cel mult incercarea de a
mentine cateva semnificatii, de a intelege tendinte si idei incluse in anumite opere, de a descifra pozitii si opozitii, de a descoperi linii de comunicare si sciziuni intre diverse personalitati ale
timpului. Iar adeziunile sau disidentele constituie in chipul cel mai strict semnalmentele experientei si identitatii mele, elemente de explicatie si confesiune prin care un practician al scenei se straduieste sa ia cunostinta de sine in geografia unui climat spiritual ce‑l indeamna la o existenta plurala si‑l conjuga cu numeroase solicitari comportand risipiri, satisfactii, subordonari, impliniri si, mai cu seama, pseudo‑impacari cu ceea ce realizeaza el si ceilalti.
Am inregistrat in agenda intamplarii si ganduri din sectoare felurite ale vietii, fara sa ma sustrag de sub dominatia actualitatii, cu un condei adesea zorit si sumar, si care n‑are alta scuza decat aceea de a fi pasionat de prezent. Privind lucrurile in goana si din imediata lor apropiere, in pauza orara dintre o repetitie, o sedinta si un spectacol, paginilor le lipsesc timpul si distanta necesara pentru ca faptele sa‑si precizeze raporturile si proportiile exacte, iar punctele de vedere sa castige in argumente si substanta.
Daca ele prezinta vreun interes, acesta nu poate decurge decat din contactul direct si neintarziat cu imediatul, din inregistrarea unor preocupari si circumstante, adunate invalmasit sub presiunea curiozitatii, a instinctului - atat de caracteristice autorului - de a retine efemerul, din iluzia de a transmite senzatia de convietuire reflexiva cu oameni de teatru, scoli si curente artistice,
dar si pe cea de coexistenta cu nimicurile despotice care fac tragicul si comicul lumii scenei.
Numar pagini: 344
Format carte: b5 130x200
Culoare interior: alb negru
Data publicatie: 28. 05. 2013
Intre acte este o culegere de insemnari, cugetari, rememorari si comemorari care constituie tot atatea documente ale istoriei si filosofiei teatrului. Fie ca istoriseste o anecdota, fie ca povesteste o intalnire cu Salvador Dali sau cu Eugen Ionescu, fie ca alcatuieste tablouri succinte si graitoare ale monstrilor sacri ai scenei romanesti, fie ca face subtile analize conceptuale ale fenomenului teatral, Radu Beligan ramane inconfundabil.
Si poate ca nu exista o confirmare mai buna a acestui verdict (chiar daca in acest volum veti gasi astfel de confirmari din partea unor personalitati ale culturii universale) decat candida interpelare pe care ne-o dezvaluie autorul:„Un tiganus de vreo zece ani se apropie de mine in targ la Bolintin:«Nu esti dumneata artistul ala care a jucat in filmele alea?»“
Aceste insemnari sunt desprinse dintr‑un blocnotes in care de ani de zile consemnez observatii care raspund nevoii de proprie cunoastere, de dialog cu mine insumi si de aducere aminte.
Cateva dintre filele lui au aparut in editorialele ziarelor, ori in Caietele Teatrului National. Altele, cele mai multe, se tiparesc pentru intaia oara.
Ele nu si‑au propus niciodata sa incadreze un eveniment artistic, un autor sau o opera intr‑un deviz teoretic, ori sa fie exercitiul unei ambitii de critic care cerceteaza ordonat si sistematic fenomenul
teatral si literar.
Sunt simple si modeste luari de act. Notatiile despre viata culturii reprezinta cel mult incercarea de a
mentine cateva semnificatii, de a intelege tendinte si idei incluse in anumite opere, de a descifra pozitii si opozitii, de a descoperi linii de comunicare si sciziuni intre diverse personalitati ale
timpului. Iar adeziunile sau disidentele constituie in chipul cel mai strict semnalmentele experientei si identitatii mele, elemente de explicatie si confesiune prin care un practician al scenei se straduieste sa ia cunostinta de sine in geografia unui climat spiritual ce‑l indeamna la o existenta plurala si‑l conjuga cu numeroase solicitari comportand risipiri, satisfactii, subordonari, impliniri si, mai cu seama, pseudo‑impacari cu ceea ce realizeaza el si ceilalti.
Am inregistrat in agenda intamplarii si ganduri din sectoare felurite ale vietii, fara sa ma sustrag de sub dominatia actualitatii, cu un condei adesea zorit si sumar, si care n‑are alta scuza decat aceea de a fi pasionat de prezent. Privind lucrurile in goana si din imediata lor apropiere, in pauza orara dintre o repetitie, o sedinta si un spectacol, paginilor le lipsesc timpul si distanta necesara pentru ca faptele sa‑si precizeze raporturile si proportiile exacte, iar punctele de vedere sa castige in argumente si substanta.
Daca ele prezinta vreun interes, acesta nu poate decurge decat din contactul direct si neintarziat cu imediatul, din inregistrarea unor preocupari si circumstante, adunate invalmasit sub presiunea curiozitatii, a instinctului - atat de caracteristice autorului - de a retine efemerul, din iluzia de a transmite senzatia de convietuire reflexiva cu oameni de teatru, scoli si curente artistice,
dar si pe cea de coexistenta cu nimicurile despotice care fac tragicul si comicul lumii scenei.
Numar pagini: 344
Format carte: b5 130x200
Culoare interior: alb negru
Data publicatie: 28. 05. 2013
REVIEW-URI