Limba si literatura romana, manual pentru clasa a V-a de Catalina Popa (Contine editia digitala)
DESCRIERE
Manualul contine o colectie impresionanta de texte suport, elevii avand acces la oferta culturala a momentului prin texte din literatura consacrata, cu autori de referinta ai culturii romane (Ionel Teodoreanu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Lucian Blaga, Mihai Eminescu, Alexandru Mitru, Barbu Stefanescu Delavrancea), dar si prin orientarea lecturii spre texte din literatura universala clasica si contemporana (Lewis Caroll, Alice in Tara Minunilor, C. S. Lewis, Cronicile din Narnia, J. K. Rowling, Harry Potter).
Manualul este structurat pe sapte unitati de invatare cu titluri sugestive pentru tema generala, EU SI UNIVERSUL MEU FAMILIAR, care asociaza coerent si logic domeniile de continut: lectura, comunicare orala, redactare, elemente de constructie a comunicarii, elemente de interculturalitate. Ca urmare, studiul disciplinei se deschide cu orientarea elevilor spre cunoastere prin explorarea mediului familial si se continua cu alte spatii identitare - locul natal, cultura locala, regionala, nationala - si cu interferente, similitudini cu alte culturi, civilizatia greco-romana.
Manualul cuprinde si texte informative, tabele, organizatori grafici, grile, care vizeaza dezvoltarea competentelor de selectie si sistematizare a unor informatii, de organizare logica pentru motivatia elevilor in dezvoltarea propriei personalitati.
Fiecare activitate de invatare este structurata in secvente care sa respecte strategiile didactice recomandate de programa scolara. Sectiunile numite Exploreaza!, Exprima-ti parerea!, Aminteste-ti!, Foloseste-ti cunostintele!, Exerseaza!, Dovedeste-ti creativitatea! sunt materializari didactice ale activitatilor de pre-lectura, lectura, post-lectura, de pre-ascultare/redactare, ascultare/redactare, post-ascultare/redactare.
Manualul contine si jocuri didactice asigurand contextul participarii active, individuale, in diada si in grup. Forma de prezentare a textului, a suporturilor vizuale si a resurselor multimedia este atractiva, in acord cu varsta elevilor si cu experienta acestora in spatiul virtual si al tehnologiei informatiei.
Tinand cont de testele tip PISA-PIRLS, exercitiile din manual propun:
Identificarea informatiilor explicit formulate in text;
Realizarea de deductii;
Interpretarea si integrarea informatiilor;
Evaluarea continutului textului.
Prin imbinarea metodelor traditionale si complementare de evaluare, elevul este implicat in aprecierea propriei performante, asigurand constientizare demersului sau cognitiv si permitand gasirea solutiilor (cu sprijinul cadrului didactic) pentru a-si regla propria invatare.
Manualul de Limba si literatura romana vine in continuarea materialelor INTUITEXT pentru ciclul primar.
Manualul propune proiecte tematice, derulate in scoala sau in comunitate, individual sau in grup, care valorifica achizitiile elevilor, stimuleaza dezvoltarea de valori si atitudini in contexte firesti adaptate varstei si ofera ocazii pentru interevaluare, autoevaluare.
Manualul vizeaza dezvoltarea competentelor de comunicare in contexte autentice de viata respectand principiile de transpozitie didactica, logica si coerenta prezentarii continutului disciplinei, sistematizarea notiunilor teoretice, adecvarea la situatii din viata cotidiana a activitatilor practice si a exemplelor.
La fiecare unitate de invatare sunt propuse activitati de recapitulare urmate de o oferta de evaluare, itemii reflectand informatia relevanta care a fost propusa pentru dezvoltarea competentelor din unitatea respectiva.
Probele de evaluare vizeaza implicarea elevului in dezvoltarea competentelor de autoevaluare. Sunt prevazute activitati de autoevaluare prin care elevii sunt orientati sa reflecteze asupra propriei invatari, sa identifice aspectele care necesita ameliorare pentru optimizatea invatarii.
Manualul INTUITEXT se evidentiaza prin originalitatea si corectitudinea stiintifica a tuturor continuturilor prevazute de programa scolara, precum si prin abordarea integrata a celor trei componente ale disciplinei de studiu: componenta lingvistica (pentru uzul eficient al limbii), cea interrelationala (pentru insertie sociala), cea estetica si culturala (pentru dezvoltarea complexa a personalitatii umane).
Manualul digital:
ofera elevului posibilitatea sa invete in ritmul propriu, urmand un parcurs unic, marcat de posibilitatea revenirilor succesive si de tratarea intr-o ordine aleasa de el insusi a continuturilor abordate.
promoveaza feedbackul imediat, care permite semnalarea rapida a eventualelor erori, ce pot fi astfel corectate in cel mai scurt timp.
promoveaza evaluarea obiectiva, dar si posibilitatea autoevaluarii.
propune metode, tehnici, strategii didactice activ-participative, activitati care se desfasoara in pereche sau in grup.
Despre autori:
Catalina Popa
Profesor de limba si literatura romana la Colegiul National Vasile Alecsandri din Galati, Catalina-Diana Popa are gradul didactic I, este doctor in Stiinte Umaniste (subdomeniul Filologie) si indrumator de practica pedagogica. Din 2013 coordoneaza ateliere de scriere creativa si dezvoltare a inteligentei emotionale la copii si adolescenti. Printre distinctiile obtinute se numara Ordinul „Meritul pentru Invatamant“ in grad de Cavaler, acordat de Presedintele Romaniei (2016) si Premiul MERITO Pentru Excelenta in Educatie (2016).
In ultimii cinci ani, elevii pe care i-a indrumat au avut promovabilitate de 100% la examenele nationale si au obtinut un numar impresionant de premii la competitiile de limba si literatura romana, doamna profesoara primind „Diploma de Excelenta pentru rezultatele de la olimpiadele si concursurile internationale“ - Ministerul Educatiei (2013-2014) si distinctia de „Profesor pentru Performanta“ (2007, 2013, 2014, 2015, 2016).
De asemenea, Catalina-Diana Popa este autor de subiecte pentru olimpiadele si concursurile judetene, totodata publicand numeroase lucrari de specialitate. Remarcam colaborarea la ultimele cinci editii ale volumului Teste de competenta (Braila, Editura Sfantul Ierarh Nicolae), dintre care, la trei dintre ele, in calitate de coordonator.
Onorica Tofan
Doctor in filologie, profesor de limba si literatura romana de gradul I didactic la Colegiul National „C. Negri” din Galati, membru in consiliul consultativ al ISJ Galati si profesor metodist al ISJ Galati, Onorica Liliana Tofan este totodata si profesor metodist la clasele de profil pedagogic si mentor de practica pedagogica al studentilor de la Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati si membru al Corpului National de Experti in management educational, din 27. 04. 2012. In anul 2015, a facut parte din comisia de elaborare a subiectelor pentru admiterea la Academia de Politie „Alexandru Ioan Cuza” Bucuresti.
In ceea ce priveste lucrarile publicate, Onorica Liliana Tofan este:
coautor la Ghid de pregatire pentru Testarea Nationala, Editura Sigma, 2007;
coautor la volumele Modalitati de evaluare formativa in ora de literatura – exemple de bune practici, 2016 si Armonii curriculare, 2017;
autor al volumului Publicistica lui Mircea Nedelciu. Abordari tematice, 2014.
Elena Corcacel
Profesor de limba si literatura romana, cu gradul didactic I, in cadrul Colegiului National „Vasile Alecsandri” din Galati si doctorand la Scoala Doctorala de Stiinte Socio-Umane din Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati, Elena Corcacel face parte din corpul de metodisti ai Inspectoratului Scolar Judetean din Galati.
Lucrarile publicate evidentiaza preocuparile doamnei profesoare pentru studiul textului nonfictional: Modern si traditional in abordarea metodica a textului nonfictional. Studiu experimental privind optimizarea metodelor de abordare a textului nonfictional, 2017; Fetele clovnului in eseurile (auto)biografice ale lui Norman Manea, 2017. Este, de asemenea, coautor la volumul Teste de evaluare pentru bacalaureat, 2006.
De-a lungul anilor, elevii coordonati de doamna profesoara au avut promovabilitate 100% atat la examenele de evaluare nationala, cat si la examenul de bacalaureat. La olimpiadele si concursurile scolare, fazele judeteana si nationala, elevii Elenei Corcacel au avut rezultate deosebite.
Viorica Isaia
Viorica Isaia este profesor metodist la Casa Corpului Didactic din Galati si are, ca domenii de expertiza, printre altele, Inteligenta Emotionala in educatie, Asigurarea calitatii in educatie, Inspectia scolara, Managementul Educational. De asemenea, in 2017 este formator in cadrul Programului pentru Pregatirea Debutantilor in vederea Sustinerii Examenului National de Definitivat (program avizat MEN).
Este doctorand in Filologie in cadrul Scolii Doctorale de Stiinte Socio-Umane si a publicat urmatoarele lucrari:
Romanul subiectiv, Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, in Modalitati de aplicare a instruirii diferentiate bazate pe teoria Inteligentelor Multiple, Ghid metodologic, Europlus, Galati.
Despre geografia imaginara in discursul literar de tip fantasy, in Valori didactice nationale, premise pentru un invatamant European, XII/2017, Europlus, Galati.
Manualul este conceput ca o experienta personala a elevului, acesta fiind participant activ. Elevii sunt pusi in situatia de a citi, de a scrie despre ceea ce citesc, de a vorbi despre ceea ce citesc si scriu.
Exercitii de tip PISA-PIRLS.
Textele literare sau nonliterare sunt propuse tinand cont de particularitatile de varsta ale elevilor, raspund intereselor si curiozitatii lor. Scopul este sa trezeasca interesul elevilor pentru lectura.
Organizarea lectiilor in secvente asigura:
Reactualizarea cunostintelor;
Abordarea intuitiva a continuturilor;
Explicarea notiunilor si elementelor de teorie noi;
Fixarea cunostintelor;
Dezvoltarea creativitatii.
Autori: Catalina Popa, Onorica Tofan, Elena Corcacel, Viorica Isaia
Detalii tipar: Volumul contine 216 pagini. Manualul este structurat in 7 unitati de invatare, fiecare abordand comunicarea dintr-o perspectiva complexa. Toate unitatile de invatare contin: sectiune de predare-invatare, sectiune de recapitulare, sectiune de evaluare.
Detalii digital: Varianta digitala contine 100 de imagini, diagrame, desene, 55 de filme si animatii create ca suport pentru predare si proiecte si 30 simulari, jocuri educative si experimente.
Cele doua versiuni formeaza un intreg, impletindu-se armonios pentru o invatare eficienta.
Nr. de pagini: 216
Anul aparitiei: 2017
REVIEW-URI