Pachet 7 Volume, Vietile Sfintilor. Prelucrare de AL. Lascarov Moldovanu

PRP: 54,40 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 48,96 lei
Diferență: 5,44 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2007

DESCRIERE

Alegand din numeroasele vieti de martiri din primele secole ale crestinismului si de personalitati ecleziastice, culturale si politice care de-a lungul vremurilor au intrat in panteonul bisericii crestine, scriitorul Al. Lascarov Moldovanu ofera cititorilor sai o lectura edificatoare, profund morala, nu o data cu elemente legendare, intr-un stil ce pastreaza parfumul vechilor texte romanesti.

Cunoscutul nostru scriitor ne ofera o ampla si impresionanta lectura profund morala, plina de invataminte, intr-un stil original care pastreaza parfumul specific vechilor texte romanesti.


„Vietile Sfintilor” in istoria spirituala a romanilor



Din Vietile Sfintilor, din „petrecerea” si nevointele, din rabdarea si biruintele duhovnicesti ale sfintilor, fiecare dreptmaritor crestin invata cum sa lupte cu patimile si cum sa dobandeasca biruinta, cum sa cucereasca virtutile si cum sa se roage in chipul cel mai placut lui Dumnezeu, cum sa se arate ucenic vrednic al Domnului Iisus Hristos intru toate.

Sfintii Parinti, prin pilda lor, ne indeamna sa urmam cu ravna pe cei ce au dus viata in sfintenie. Cel mai potrivit si de dorit mijloc de a-i cinsti pe sfinti este acela de a le urma exemplul. In trecutul poporului nostru, ei care citeau Vietile Sfintilor, ca si cei care ascultau cu atentie si dragoste pe cei care citeau, istoriseau si altora, cu bucurie curata duhovniceasca, faptele sfintilor, jertfelnicia lor uimitoare, puterea de infranare, curatia stralucitoare a vietii lor. Vietile Sfintilor au constituit astfel un factor puternic de educatie crestina, constituind o norma morala calauzitoare in eforturile de imbunatatire si de iubire de oameni, de evlavie adanca, de aparare a Legii stramosesti.

Vietile Sfintilor sunt un permanent izvor nepretuit de edificare crestina. Meditand pios la acest fapt, ne putem da seama ca intr-un anumit fel viata noastra se impleteste cu viata sfintilor si sufletele noastre se primenesc in atingere cu credinta, cu eroismul si cu jertfelnicia fiintei lor[1]. Sfantul Nifon, episcopul Constantei din Cipru, Sfantul Teodosie cel Nou si alti sfinti marturiseau ca in anumite momente cruciale din viata lor au mers pe drumul cel bun mai ales datorita influentei pe care a exercitat-o asupra lor citirea din Vietile Sfintilor.

Pentru fiecare crestin, experienta vietii sfintilor pe care ne-o propovaduieste Sfanta Biserica este o luminoasa pilda si o calauza sigura, statornica. Acest lucru ne este adeverit istoric, prin trecutul poporului nostru. Putine carti din literatura noastra veche au avut un ecou atat de puternic si s-au bucurat de o asemenea pretuire in randurile credinciosilor; chiar atunci cand conditiile au favorizat tiparirea, tirajele erau destul de reduse, astfel incat vreme indelungata au fost copiate, intr-un numar niciodata indestulator.

Mitropolitul Dosoftei al Moldovei, in „Cuvantul catre cetitori” de la inceputul atat de pretuitelor sale Proloage, spune: „…carele dumneavoastra citindu-le in toate zilele, va veti indulci sufleteste ca in Raiul adevarat…, de nevointele si biruintele vitejilor Imparatului si Domnului ceresc, de a caror nevointe ingerii se minuneaza cum ei putura de se nevoira si biruira a bate razboi asa de minunat peste toata minunea si cinstit peste toata cinstea”. Nu vom putea sa nu mentionam in continuare, ca si mai inainte, pe un alt vrednic de lauda mitropolit al bisericii noastre, Veniamin Costache al carui glas ni se adreseaza limpede in prima jumatate a secolului XIX. Aratand marea insemnatate pe care Vietile Sfintilor o au pentru sporirea in dragostea crestina si pentru statornicia credintei, el spune: „Daca de multe ori le veti citi, cu evlavie si cu credinta dreapta si cu luare aminte, sufletul vostru catra urmarea celor bune se va destepta, mintea se va lumina, ochii se vor face doua rauri…Atunci se va da de la Dumnezeu putere sufletului spre lucrarea faptelor celor bune si spre urmarea celor citite. Atunci veti cunoaste milostivirea lui Dumnezeu, bunatatea, facerile de bine cele catre om. Atunci veti cunoaste cata dragoste au aratat sfintii catre Dumnezeu…, cat trupurile lor, unii, nu le-au crutat, ci tiranilor spre munci le-au dat, pentru dragostea Lui, iar altii cu post si cu toata patimirea si-au topit trupurile…Nu greseste cineva si nu este departe de adevar cand ar numi cartile care cuprind vietile sfintilor, Raiul cel impodobit cu tot felul de pomi, cu frumoase si dulci si de viata facatoare roade, cu tot felul de ierburi mirositoare, de toata boala si neputinta tamaduitoare. Ca precum acelea indulcesc simtirile, veselesc ochii, indulcesc gustul, fac vesel sufletul privitorului, asa si acestea imbarbateaza pe deznadajduit, mangaie pe cel necajit, pe cel pacatos catre pocainta il intorc, pe cel vartos la inima il moaie si umilinta ii daruiesc…, pe cel vechi il fac nou si din mort viu, il desteapta din somnul nesimtirii si al lenevirii si catra lucrarea faptelor bune il indeamna, catra urmarea nevointelor sfintilor il aprind si catra calea ce duce la imparatia cerurilor il povatuiesc.”[2].

Intelegem din aceste atat de patrunzatoare cuvinte cat de puternica se dovedeste inraurirea vietilor sfintilor asupra credinciosilor. Aceasta inraurire puternica se explica, odata mai mult, si prin faptul ca sfintii au vietuit asemenea oricaruia dintre crestini, dar chemarea lor a fost aceea de a dori sa-L slujeasca deplin pe Domnul Hristos. Ei au avut daruri deosebite, au grait in limbi deosebite, dar s-au hranit cu aceeasi invatatura duhovniceasca, chipurile lor se aseamana pentru ca poarta cu totii semnul Aceluiasi Dumnezeu[3]. Cum spune Mitropolitul Veniamin Costachi, menirea si lucrarea duhovniceasca a Vietilor Sfintilor este aceea de a ne atrage si a ne calauzi pe calea ce duce in imparatia cerurilor.

In literatura Bisericii noastre, dupa cum este stiut, Vietile Sfintilor, pe langa faptul ca au circulat vreme indelungata prin neindestulatoare copii-manuscrise, s-au tiparit de-a lungul timpului de mai multe ori. La noi, la romani, o data cu inceputurile scrisului in limba romana, s-au tradus, prelucrat si tiparit si cateva vieti de sfinti. Diaconul Coresi, in 1581, tiparind Cartea ce se cheama Evanghelie cu invatatura, publica si Invataturi la praznicele domnesti si in amintirea sfintilor alesi. In Moldova, cand Mitropolitul Varlaam a tiparit in 1643, la Iasi, Cazania, s-au publicat, pentru prima data in romaneste: Viata Sf. Simeon Stalpnicul, Viata Sf. Paraschiva, Mucenicia Sf. Mare Mucenic Dimitrie, Viata Sf. Nicolae, Mucenicia Sf. Teodor Tiron, Mucenicia Sf. mare Mucenic Gheorghe, Mucenicia Sf. Mucenic Ioan „de la Suceava”, Viata Sf. Apostoli Petru si Pavel. Mitropolitul Dosoftei al Moldovei este cel care a tradus si publicat pentru prima oara in romaneste o lucrare special consacrata Sfintilor Bisericii Ortodoxe, Viata si petrecerea sfintilor, imprimata la Iasi in patru volume. In 1898, la Bucuresti, Editura „Socec” a inceput sa retipareasca opera Mitropolitului Dosoftei, in mai multe brosuri.

Cuviosul Staret Paisie de la Manastirea Neamtu a indemnat pe ierodiaconul Stefan sa traduca in romaneste Vietile Sfintilor pe larg, in 12 volume. Primul volum, pe septembrie, s-a tiparit in tipografia manastirii in 1807, prin inalta purtare de grija a Mitropolitului Veniamin Costachi. Ultimul volum, pe august, a aparut la Neamtu in 1815. Mitropolitul Tarii Romanesti, Grigorie Dascalul, care a fost ostenitor de frunte la Neamtu in 1807-1815, cand s-au tiparit Vietile Sfintilor pe larg, reincepe tiparirea lor intr-o noua editie la Manastirea Caldarusani, in anul 1831, cu ajutorul ieromonahului Macarie Protopsaltul. Intreaga colectie s-a terminat de tiparit in anul 1836. In 1854 se tiparesc, la Manastirea Neamtu, Proloagele, in patru volume, cu binecuvantarea, purtarea de grija si o Prefata de Mitropoliutl Moldovei, Sofronie Miclescu. In traducerea ierodiaconului Stefan, mai inainte mentionat la Manastirea Neamtu, s-au retiparit Vietile Sfintilor, cu litere latine, la Bucuresti, intre anii 1901-1906, si s-au impartit in chip gratuit credinciosilor, prin cheltuiala piosului Iorgu Dumitrescu, din comuna Podul Barbierului (Dambovita).

Redactia revistei Luminatorul de la Chisinau incepuse sa retipareasca Vietile Sfintilor, tradusa din limba rusa, dupa editia Sfantului Sinod de la Moscova, din 1900, care este de fapt editia slava a Sfantului Dimitrie al Rostovului, cu anumite completari, editie care a stat la baza traducerii ierodiaconului Stefan de la Neamtu.

Cateva volume din Vietile Sfintilor, intr-o frumoasa limba romaneasca, au publicat scriitorii Mihail Sadoveanu si D. D. Patrascanu, sub titlul Din vietile sfintilor. Sfintele amintiri (Bucuresti, Editura „Socec”, 1926) si Spre Emaus. Din vietile sfintilor I (Editura „Cartea Romaneasca”, f. a. ); si scriitorul Al. Lascarov-Moldovanu a ostenit statornic pentru editarea literaturii noastre aghiografice. Un volum pe ianuarie a aparut in editura „Cugetarea”, inainte de anul 1934.

Cel dintai dictionar de sfinti s-a tiparit de catre Dr. Gherasim Timus cu titlul Dictionar hagiografic, cuprinzand pe scurt vietile sfintilor, Bucuresti, 1898. Dupa o stagnare de aproape 50 de ani, activitatea de publicare a vietilor sfintilor a fost reluata dupa 1990. Intre lucrarile aparute mentionam: Vietile Sfintilor, pe cele 12 luni, editate de Episcopia Romanului, 1993-1999; Proloagele, Editura mitropoliei Olteniei, vol. I si II, Craiova, 1991 si retiparite la Bacau, Editura Buna-Vestire, in 1995. Despre sfinti romani canonizati in 1955-1956 si 1992, ca si despre toti sfintii de pe teritoriul romanesc, canonizati in diferite epoci ale istoriei sau despre personalitatile religioase care isi asteapta introducerea in catalogul sfintilor, s-a publicat in 1987, valoroasa lucrare alcatuita prin purtarea de grija a I. P. S. Mitropolit Academician Dr. Nestor al Olteniei, intitulata Sfinti romani si aparatori ai legii stramosesti, aparuta la Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane. Totodata mai putem mentiona si lucrarea Dictionar al sfintilor ortodocsi, aparuta la editura „Lucman”, Bucuresti, in anul 2000.

In ceea ce priveste tipariturile vietilor sfintilor pe care i-a rodit pamantul romanesc, poate ca singura lucrare destinata special acestor sfinti, in totalitatea lor o constituie amintita lucrare Sfinti romani si aparatori ai legii stramosesti, care „ne arata slujirea oamenilor si a lui Dumnezeu in duhul dragostei crestine jertfelnice, in contextul vietii sociale si istorice a poporului nostru (…), pun in relief si aspecte istorice deosebite din viata neamului nostru – aratand in chip elocvent cum putem sluji pe Dumnezeu si pe semenii nostri in acest spatiu geografic si etnic…”[4].



Nr. pagini: Vol. I, 250 - Vol. II, 248 - Vol. III, 278 - Vol. IV, 268 - Vol. V, 264 - Vol. VI, 255 - Vol. VII, 282
Prelucrare de AL. Lascarov Moldovanu
Formatul in cm. (l x L): 13 x 20

REVIEW-URI

Scrie un review și spune-ne opinia ta despre acest produs scrie un review
Created in 0.0595 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.