Polemos Duelul cu / in idei
PRP: 50,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 42,50 lei
Diferență: 7,50 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Marin Mincu
Editura: COMPANIA
Anul publicării: 2011
DESCRIERE
Polemos ? O istorie a ideilor literare, dar si larg culturale de la noi din ultimii 40 de ani. O panorama extinsa, scrisa prin... enervari ! Culmea, fara tipete si fara mahalagisme. Caci nu e vorba niciodata in scrisul lui Marin Mincu de revolta lui la vreo persoana, ci numai la textele/luarile de pozitie/orientarile ideologice ale catorva zeci de preopinenti. Daca eu mi-am luat gandul de multa vreme de la a-mi mai da buna ziua cu unii dintre ei, Marin Mincu a mentinut dialogul cordial cu toti pana in ultima clipa a vietii. I se parea firesc sa nu« globalizeze» omul– creatie complexa, supusa greselii, si deci, si ameliorarii, din punctul sau de vedere. Ultima enervare pe teme intelectuale i-a fost insa fatala : in 2009, dupa o apriga controversa sustinuta in presa, la Uniunea Scriitorilor si, in cele din urma, in studioul TVR Cultural, un accident vascular cerebral a intrerupt pentru totdeauna discursul lui autenticist, de aparator hotarat al valorilor/talentelor/intaietatilor impotriva imposturilor, plagiaturilor, hotiilor grosolane si subtile, sterilitatilor fanfaroane, amalgamurilor viclene, tradarilor si ticalosiilor cu staif de care n-a dus niciodata lipsa (nici) lumea noastra literara.
Sa fi fost Marin Mincu un mare naiv ? Sa nu fi priceput deloc cum functiona relatia dintre capitalul politic indus si cel cultural expus al« onorabililor» semnatari cu care-si incrucisa floreta ? Greu de crezut ! Sigur pare azi doar faptul ca persoana care comitea nelegiuiri culturale era de mii de ori mai putin importanta pentru el decat marele rau pe care un biet agent risca sa-l faca unei comunitati candide, nepregatite sau amutite de lasitate, daca nimeni n-ar fi intervenit sa-i deschida ochii. Si trebuie spus ca arareori intervenea cineva (de capul lui). Or, in fond, ce avea Marin Mincu de pierdut, el care isi incepuse cariera scriind impotriva aberatiilor dogmatice ale criticilor marxisti ? Merita adaugat : si fiind pe atunci, in 1968-1970, singurul care a facut-o… Asa ca, daca tot a inceput pe baricade, acolo a ramas !
Din fericire, un tanar universitar din Iasi, Bogdan Cretu, i-a fost aproape in ultimii ani si s-a achitat exceptional de sarcina ingrijirii volumului Polemos. Notele si comentariile lui Bogdan Cretu situeaza articolele lui Marin Mincu deopotriva in context restrans si larg, intregind ambele perspective cu explicatii si texte ale autorului neantologate in volum. Sunt chiar acele« armonice» necesare pentru ca Polemos sa nu fie o oarecare culegere de articole, fie ele si foarte incitante, ci un autentic tablou : patru decenii de lupta pentru recunoasterea identitatii culturale romanesti, a creativitatii si contributiei noastre reale (nu propagandistice) la patrimoniul european si mondial. Un tablou cu autor unic : Marin Mincu, cavaler si scutier, salahor si martir al cauzei literelor romanesti.
Adina Keneres
Prezentul volum reprezinta santierul elaborarii unor sinteze fundamentale. Citind confruntarile lui Marin Mincu de-a lungul timpului, se poate observa nu doar o evolutie fireasca, ci mai ales o coerenta a discursului sau critic, o consecventa cu sine. Polemos reprezinta, din acest punct de vedere,
un adevarat manual de critica literara.
Bogdan Cretu
Nu sunt un adept al criticii„invaluite“, detest duplicitatea si, de aceea, cum probabil s-a observat, mi-a placut intotdeauna sa ma exprim direct, chemand in cauza nominal pe cei despre care am avut ceva de spus. Mai cred, cu naivitate desigur, ca aceasta verticalitate a punctului de vedere poate sa insemne cel putin un act de probitate intelectuala, daca nu profesionala...
Marin Mincu
Din cuprins: Polemistul Marin Mincu si mizele sale teoretice• Nota asupra editiei• In loc de prefata, textul lui Marin Mincu: Cateva notatii disparate despre civilizatia polemicii la romani• Atitudini•„Critica“ si criticii•„Schisma“ calinesciana• Polemica si personalitate• Heliadism• Lupta cu dogmatismul si oportunismul ideologic• Ratiunea„rastalmacirii“ sau logica sterilitatii [- S. Damian]• Oportunismul cronic [- Paul Georgescu]• Dialectica„universalizarii“ [- Eugen Luca]• Cateva prezumtii [raspuns la o ancheta]• Spiritul critic junimist [- Pompiliu Marcea]• Examenul traditiei si generatiile poetice• Revizuiri lirice [- Mircea Martin]• Pentru o noua constiinta de sine a literaturii romane [- Edgar Papu]• O chestiune de receptare: poetica lui Ion Barbu [- Dorin Teodorescu]• Regula jocului [- Al. Paleologu]• Raspunsul unui„neinitiat“ [- Al. Paleologu]• Baltagul– de la baladesc la romanesc• Dispute critice pe tema poeticitatii• O„intoarcere“ utopica [- Eugen Simion]• Polivalenta experimentalismului• Putina eminescologie [- Petre Mihai Gorcea]• Constituirea instantei poetice• O strategie preluata? [- Cristian Moraru]• Raspuns la o„scrisoare de amor“ [- Florin Mugur]• Postscriptum 1 (O prima explicitare didactica) [- Nicolae Manolescu]• Postscriptum 2 (A doua explicitare didactica) [- Nicolae Manolescu]• Postscriptum 3 (O„introducere“ semiologica in poezia contemporana) [- Eugen Negrici]• Despre traduceri [- Florin Berindeanu]• Cu privire la revizuiri• Pentru o judecata mai dreapta a lui G. Calinescu [- Al. George]•„Revizuirea sacrosanctei Istorii“? De catre cine? [- Dumitru Tepeneag]• O lectura grabita [- Constantin Pricop]• Mitizare versus demitizare [-«cazul Eminescu»]• De ce„nu s-a universalizat Eminescu“? [- Livius Ciocarlie]• Omologarea reala•„Noi nu suntem producatori de mituri“? [- Octavian Paler]• In problema„canonului“• Canon si axiologie [- Gheorghe Craciun]• Critica adevarata (se) revizuieste• Falsificarea canonului literar in manualele scolare• Amuzament estival sau despre absenta spiritului aristocratic la optzecisti [- Al. Musina]• Complexul globalizarii [- Mircea Cartarescu]•„Mizele culturale“ ni le stabilim singuri [- Ovidiu Simonca]• Dispute privind intaietatea• Sa vedem cine minte [- Daniel Cristea-Enache]• Intre„dezinformare“ si calomniere [- Marian Papahagi, Ion Pop, Ioan Aurel Pop]• [Globalizarea] Impotriva demitizarii patrimoniului national• Patrimoniu cultural versus globalizare [- Mircea Martin]• Tot despre Generatia 2000 [- Razvan Tupa]•„Mutatia valorilor“ versus„globalizare“ [- Razvan Tupa]• E. Negrici– un predicator steril al demitizarii literaturii romane•„Istoria critica“ a lui N. Manolescu• Intre plagierea lui Calinescu si politizarea tendentioasa• Note si comentarii
Carti-eveniment
Anul aparitiei: 2011
Format: 16 x23 cm
Nr.pagini: 480
Sa fi fost Marin Mincu un mare naiv ? Sa nu fi priceput deloc cum functiona relatia dintre capitalul politic indus si cel cultural expus al« onorabililor» semnatari cu care-si incrucisa floreta ? Greu de crezut ! Sigur pare azi doar faptul ca persoana care comitea nelegiuiri culturale era de mii de ori mai putin importanta pentru el decat marele rau pe care un biet agent risca sa-l faca unei comunitati candide, nepregatite sau amutite de lasitate, daca nimeni n-ar fi intervenit sa-i deschida ochii. Si trebuie spus ca arareori intervenea cineva (de capul lui). Or, in fond, ce avea Marin Mincu de pierdut, el care isi incepuse cariera scriind impotriva aberatiilor dogmatice ale criticilor marxisti ? Merita adaugat : si fiind pe atunci, in 1968-1970, singurul care a facut-o… Asa ca, daca tot a inceput pe baricade, acolo a ramas !
Din fericire, un tanar universitar din Iasi, Bogdan Cretu, i-a fost aproape in ultimii ani si s-a achitat exceptional de sarcina ingrijirii volumului Polemos. Notele si comentariile lui Bogdan Cretu situeaza articolele lui Marin Mincu deopotriva in context restrans si larg, intregind ambele perspective cu explicatii si texte ale autorului neantologate in volum. Sunt chiar acele« armonice» necesare pentru ca Polemos sa nu fie o oarecare culegere de articole, fie ele si foarte incitante, ci un autentic tablou : patru decenii de lupta pentru recunoasterea identitatii culturale romanesti, a creativitatii si contributiei noastre reale (nu propagandistice) la patrimoniul european si mondial. Un tablou cu autor unic : Marin Mincu, cavaler si scutier, salahor si martir al cauzei literelor romanesti.
Adina Keneres
Prezentul volum reprezinta santierul elaborarii unor sinteze fundamentale. Citind confruntarile lui Marin Mincu de-a lungul timpului, se poate observa nu doar o evolutie fireasca, ci mai ales o coerenta a discursului sau critic, o consecventa cu sine. Polemos reprezinta, din acest punct de vedere,
un adevarat manual de critica literara.
Bogdan Cretu
Nu sunt un adept al criticii„invaluite“, detest duplicitatea si, de aceea, cum probabil s-a observat, mi-a placut intotdeauna sa ma exprim direct, chemand in cauza nominal pe cei despre care am avut ceva de spus. Mai cred, cu naivitate desigur, ca aceasta verticalitate a punctului de vedere poate sa insemne cel putin un act de probitate intelectuala, daca nu profesionala...
Marin Mincu
Din cuprins: Polemistul Marin Mincu si mizele sale teoretice• Nota asupra editiei• In loc de prefata, textul lui Marin Mincu: Cateva notatii disparate despre civilizatia polemicii la romani• Atitudini•„Critica“ si criticii•„Schisma“ calinesciana• Polemica si personalitate• Heliadism• Lupta cu dogmatismul si oportunismul ideologic• Ratiunea„rastalmacirii“ sau logica sterilitatii [- S. Damian]• Oportunismul cronic [- Paul Georgescu]• Dialectica„universalizarii“ [- Eugen Luca]• Cateva prezumtii [raspuns la o ancheta]• Spiritul critic junimist [- Pompiliu Marcea]• Examenul traditiei si generatiile poetice• Revizuiri lirice [- Mircea Martin]• Pentru o noua constiinta de sine a literaturii romane [- Edgar Papu]• O chestiune de receptare: poetica lui Ion Barbu [- Dorin Teodorescu]• Regula jocului [- Al. Paleologu]• Raspunsul unui„neinitiat“ [- Al. Paleologu]• Baltagul– de la baladesc la romanesc• Dispute critice pe tema poeticitatii• O„intoarcere“ utopica [- Eugen Simion]• Polivalenta experimentalismului• Putina eminescologie [- Petre Mihai Gorcea]• Constituirea instantei poetice• O strategie preluata? [- Cristian Moraru]• Raspuns la o„scrisoare de amor“ [- Florin Mugur]• Postscriptum 1 (O prima explicitare didactica) [- Nicolae Manolescu]• Postscriptum 2 (A doua explicitare didactica) [- Nicolae Manolescu]• Postscriptum 3 (O„introducere“ semiologica in poezia contemporana) [- Eugen Negrici]• Despre traduceri [- Florin Berindeanu]• Cu privire la revizuiri• Pentru o judecata mai dreapta a lui G. Calinescu [- Al. George]•„Revizuirea sacrosanctei Istorii“? De catre cine? [- Dumitru Tepeneag]• O lectura grabita [- Constantin Pricop]• Mitizare versus demitizare [-«cazul Eminescu»]• De ce„nu s-a universalizat Eminescu“? [- Livius Ciocarlie]• Omologarea reala•„Noi nu suntem producatori de mituri“? [- Octavian Paler]• In problema„canonului“• Canon si axiologie [- Gheorghe Craciun]• Critica adevarata (se) revizuieste• Falsificarea canonului literar in manualele scolare• Amuzament estival sau despre absenta spiritului aristocratic la optzecisti [- Al. Musina]• Complexul globalizarii [- Mircea Cartarescu]•„Mizele culturale“ ni le stabilim singuri [- Ovidiu Simonca]• Dispute privind intaietatea• Sa vedem cine minte [- Daniel Cristea-Enache]• Intre„dezinformare“ si calomniere [- Marian Papahagi, Ion Pop, Ioan Aurel Pop]• [Globalizarea] Impotriva demitizarii patrimoniului national• Patrimoniu cultural versus globalizare [- Mircea Martin]• Tot despre Generatia 2000 [- Razvan Tupa]•„Mutatia valorilor“ versus„globalizare“ [- Razvan Tupa]• E. Negrici– un predicator steril al demitizarii literaturii romane•„Istoria critica“ a lui N. Manolescu• Intre plagierea lui Calinescu si politizarea tendentioasa• Note si comentarii
Carti-eveniment
Anul aparitiei: 2011
Format: 16 x23 cm
Nr.pagini: 480
REVIEW-URI