Portofoliul elevului. Limba si literatura romana pentru, clasa a X-a (Adrian Costache)
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
DESCRIERE
Cartea autorului Adrian Costache „Portofoliul elevului. Limba si literatura romana pentru, clasa a Xa (Adrian Costache)" de la editura ART GRUP EDUCATIONAL
Portofoliul elevului la limba si literatura romana pentru clasa a X-a cuprinde:
- fise de lectura;
- teste de evaluare scrisa sau orala (initiala, continua, sumativa);
- comunicare orala si comunicare scrisa (aplicatii sub forma de proiecte si referate);
- repere bibliografice conform recomandarilor Programei scolare;
- subiecte pentru performanta scolara;
- noile norme lingvistice conform DOOM - Precizari, si altele.
Fragment din volum:
„FISA DE LECTURA
George Bacovia, Vant
Autorul: George Bacovia
Titlul poeziei: Vant
Incadrare in opera/ in etapa de creatie/ in volum: publicata in volumul „Scantei galbene” (1926)
Tema poeziei: conditia poetului; corespondenta intre dezagregarea unei lumi - vidul interior.
Motive literare: plictisul, izolarea, spleenul, toamna, vantul, frunzele cazute, bruma, „prafaria”.
Starea poetica: depresia, melancolia, golul sufletesc.
Lirism subiectiv; ipostaza eului liric: poetul izolat, instrainat de ceilalti, neinteles si ratat; marci lexico-gramaticale ale eului liric (de exemplu: „am stat”, „mi-am notat” etc.).
Elemente ale simbolismului: teme, motive, stari poetice; muzicalitatea interioara; cultivarea simbolului si a corespondentelor etc.
Elemente de compozitie: paralelismul intre planul exterior, al naturii si cel interior, al eului creator.
Expresivitatea limbajului poetic:
- Imagini artistice: vizuale („Pe drum prafaria se duce fugara”), auditive („Toamna a tipat cu un trist accent”); predomina imaginile auditive, de la monotonie la stridenta.
- Figuri de stil: simbolul, personificarea, epitetul, inversiunea, metafora, aliteratia etc.
- Utilizarea timpului prezent, pentru planul obiectiv, al naturii si a timpului trecut pentru planul subiectiv, ceea ce sugereaza efemeritatea creatiei.
- Prozodia: aspectul de vers liber - 12 versuri nesegmentate in strofe, cu masura variabila; ritmul combinat, rima pereche si incrucisata confera muzicalitatea exterioara; muzicalitatea interioara este data de eufonia vocalelor, aliteratia „Si-am stat singur suparat” etc.
Jurnal de lectura:
Imaginea poetica preferata (de exemplu):
Si-am stat singur suparat
In zavoiul decadent,
Si prin crengile-ncalcite mi-am notat
Versuri fara de talent.
Motivarea alegerii: Versurile par o varianta degradata sau o aluzie ironica la versurile celebre:
Prin codri de simboluri petrece omu-n viata
Si toate-l cerceteaza c-un ochi prietenesc.
(Corespunderi de Charles Baudelaire).
Comentarea versurilor: Cele patru versuri reprezinta trecerea explicita la planul subiectiv: imaginea poetului izolat (si-am stat singur suparat) si ratat (Versuri fara de talent). Simbolurile insotite de epitete - zavoiul decadent, crengile-ncalcite - sugereaza lumea degradata sau lumea scriitorilor, care il condamna pe poet la izolare."
Autor: A. Costache, Fl. Ionita, M. N. Lascar, A. Savoiu
Anul aparitiei: 2010
Format: 240x170
Nr. pagini: 228
REVIEW-URI