Sfarsitul omului si al lumii intre adevar si utopie. Eshatologie si erezie
PRP: 26,25 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 23,63 lei
Diferență: 2,62 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Ilie Macar
Editura: DOXOLOGIA (S)
Anul publicării: 2014
DESCRIERE
Parintele Ilie Macar, preot paroh la Parohia„Sfantul Nicolae” din orasul Campulung Moldovenesc, este un teolog competent si un preot slujitor model, cu o constiinta misionara lucida si responsabila, cu o dragoste reala fata de Biserica Mantuitorului Hristos din Bucovina.
Doctor in teologie, titlu acordat de Facultatea de Teologie Ortodoxa a Universitatii Bucuresti pentru teza: Invierea lui Hristos si invierea noastra prin El, tagaduita si rastalmacita in conceptia sectelor moderne, parintele Macar publica la Editura Doxologiaa Mitropoliei Moldovei si Bucovinei prezenta lucrare intitulata: Sfarsitul omului si al lumii, intre adevar si utopie. Eshatologie si erezie.
Eshatologia reprezinta un adevar de credinta major pentru Biserica Ortodoxa intrucat se refera la etapa finala (τὰἔσχατα– cele din urma) a istoriei mantuirii, la ceea ce va urma dupa„trecerea” si„transfigurarea” chipului actual al lumii, in general, si al fiecarei persoane umane, in special.
Reflexia teologica asupra eshatologiei si, implicit, asuprasfarsitului omului si al lumii, raspunde si unei realitati constitutive fiintei umane, si anume: dorinta de a cunoaste viitorul si speranta intr-un viitor fericit. Datorita acestei realitati, omul nu traieste doar in trecut, prin amintirile sale, nici numai in prezent, prin actele si actiunile sale, ci isi proiecteaza viata in viitor prin dorintele si aspiratiile sale. Cu alte cuvinte, nu exista constiinta umana care sa nu fie cutreierata, la un moment al devenirii sale, de aceste trei intrebari fundamentale: Cine sunt? De unde vin? Incotro ma indrept?
Parintele Ilie Macar constata ca aceste intrebari revin obsedant si in constiinta omului contemporan asaltat de diverse ideologii secular-umaniste sau de miscari religioase spiritualist-iluzioniste (p. 15). Primele ii propun omului un viitor utopic mai bun, in imparatia acestei lumi, fara nici o raportare a ei la Dumnezeu, ultimele ii promit, la fel, un viitor utopic, intr-o imparatie a lui Dumnezeu lipsita de repere teologice si, ca atare, inventata de unii„lideri” religiosi, pentru a modela modul de a gandi si de a fi al adeptilor lor.
Dupa ce prezinta, intr-un mod sistematic si bine argumentat, invatatura Bisericii Ortodoxe cu privire la eshatologie, in contextul misionar actual (pp. 37-108), autorul, folosind o bibliografie bogata si diversa, face o analiza critica obiectiva a modului eronat si tendentios in care unele miscari religioase, crestine sau necrestine, interpreteaza textele biblice referitoare la sfarsitul omului si al lumii (pp. 111-287). Demersul sau este motivat de faptul ca multe dintre aceste miscari religioase practica un prozelitism programat, mai mult sau mai putin agresiv, printre credinciosii Bisericii Ortodoxe.
Parintele Macar ne atrage atentia, in prefata lucrarii, ca scopul pe care l-a urmarit pe tot parcursul ei nu este unul polemic sau provocator, ci unul apologetic si marturisitor. Cutreierat launtric de flacara credintei lucratoare prin iubire si de responsabilitatea pastorala fata de Biserica lui Hristos si valorile sale, autorul a dorit ca, la finalul lecturii acestei carti, fiecare cititor sa inteleaga faptul ca in orizontul eshatologic al Ortodoxiei crestinul„nu traieste cu groaza apocaliptica sfarsitul formei actuale a lumii si nici nu se amageste cu speranta iluzorie a«venirii Domnului Isus» pentruca sa se intemeieze o imparatie milenara numai«cu cei alesi»– cum sustin sectele neoprotestante, ci are in vedere preocuparea constanta, smerita si statornica de a se pregati pentru sfarsitul iminent al vietii sale pamantesti si idealul vietii vesnice, care se va arata deplin in starea de inviere, dupa judecata universala, pe care o va infaptui Hristos, la a doua Sa venire intru slava” (p. 290).
Felicitam pe parintele dr. Ilie Macar pentru aceasta lucraresi ii dorim sa fie in continuare un teolog luptator pentru apararea credintei ortodoxe fata de orice forma ideologica agresiva si, in acelasi timp, sa ramana un smerit slujitor al Bisericii lui Hristos si un devotat marturisitor al Invierii Sale, inceput si temei al invierii noastre.
Pr. prof. univ. dr. Gheorghe Popa,
prorector al Universitatii„Alexandru Ioan Cuza” din Iasi
Nr. de pagini: 305
Anul aparitiei: 2014
Doctor in teologie, titlu acordat de Facultatea de Teologie Ortodoxa a Universitatii Bucuresti pentru teza: Invierea lui Hristos si invierea noastra prin El, tagaduita si rastalmacita in conceptia sectelor moderne, parintele Macar publica la Editura Doxologiaa Mitropoliei Moldovei si Bucovinei prezenta lucrare intitulata: Sfarsitul omului si al lumii, intre adevar si utopie. Eshatologie si erezie.
Eshatologia reprezinta un adevar de credinta major pentru Biserica Ortodoxa intrucat se refera la etapa finala (τὰἔσχατα– cele din urma) a istoriei mantuirii, la ceea ce va urma dupa„trecerea” si„transfigurarea” chipului actual al lumii, in general, si al fiecarei persoane umane, in special.
Reflexia teologica asupra eshatologiei si, implicit, asuprasfarsitului omului si al lumii, raspunde si unei realitati constitutive fiintei umane, si anume: dorinta de a cunoaste viitorul si speranta intr-un viitor fericit. Datorita acestei realitati, omul nu traieste doar in trecut, prin amintirile sale, nici numai in prezent, prin actele si actiunile sale, ci isi proiecteaza viata in viitor prin dorintele si aspiratiile sale. Cu alte cuvinte, nu exista constiinta umana care sa nu fie cutreierata, la un moment al devenirii sale, de aceste trei intrebari fundamentale: Cine sunt? De unde vin? Incotro ma indrept?
Parintele Ilie Macar constata ca aceste intrebari revin obsedant si in constiinta omului contemporan asaltat de diverse ideologii secular-umaniste sau de miscari religioase spiritualist-iluzioniste (p. 15). Primele ii propun omului un viitor utopic mai bun, in imparatia acestei lumi, fara nici o raportare a ei la Dumnezeu, ultimele ii promit, la fel, un viitor utopic, intr-o imparatie a lui Dumnezeu lipsita de repere teologice si, ca atare, inventata de unii„lideri” religiosi, pentru a modela modul de a gandi si de a fi al adeptilor lor.
Dupa ce prezinta, intr-un mod sistematic si bine argumentat, invatatura Bisericii Ortodoxe cu privire la eshatologie, in contextul misionar actual (pp. 37-108), autorul, folosind o bibliografie bogata si diversa, face o analiza critica obiectiva a modului eronat si tendentios in care unele miscari religioase, crestine sau necrestine, interpreteaza textele biblice referitoare la sfarsitul omului si al lumii (pp. 111-287). Demersul sau este motivat de faptul ca multe dintre aceste miscari religioase practica un prozelitism programat, mai mult sau mai putin agresiv, printre credinciosii Bisericii Ortodoxe.
Parintele Macar ne atrage atentia, in prefata lucrarii, ca scopul pe care l-a urmarit pe tot parcursul ei nu este unul polemic sau provocator, ci unul apologetic si marturisitor. Cutreierat launtric de flacara credintei lucratoare prin iubire si de responsabilitatea pastorala fata de Biserica lui Hristos si valorile sale, autorul a dorit ca, la finalul lecturii acestei carti, fiecare cititor sa inteleaga faptul ca in orizontul eshatologic al Ortodoxiei crestinul„nu traieste cu groaza apocaliptica sfarsitul formei actuale a lumii si nici nu se amageste cu speranta iluzorie a«venirii Domnului Isus» pentruca sa se intemeieze o imparatie milenara numai«cu cei alesi»– cum sustin sectele neoprotestante, ci are in vedere preocuparea constanta, smerita si statornica de a se pregati pentru sfarsitul iminent al vietii sale pamantesti si idealul vietii vesnice, care se va arata deplin in starea de inviere, dupa judecata universala, pe care o va infaptui Hristos, la a doua Sa venire intru slava” (p. 290).
Felicitam pe parintele dr. Ilie Macar pentru aceasta lucraresi ii dorim sa fie in continuare un teolog luptator pentru apararea credintei ortodoxe fata de orice forma ideologica agresiva si, in acelasi timp, sa ramana un smerit slujitor al Bisericii lui Hristos si un devotat marturisitor al Invierii Sale, inceput si temei al invierii noastre.
Pr. prof. univ. dr. Gheorghe Popa,
prorector al Universitatii„Alexandru Ioan Cuza” din Iasi
Nr. de pagini: 305
Anul aparitiei: 2014
REVIEW-URI