Simeon Koutsa, Plansul adamic. Canonul cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul
PRP: 18,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 16,20 lei
Diferență: 1,80 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Simeon Koutsa
Editura: DOXOLOGIA (S)
Anul publicării: 2012
DESCRIERE
Prin prezenta traducere, cititorul roman are posibilitatea de a intra in contact cu Marele Canon, care insista atat de mult pe teologia pocaintei si pe importanta marturisirii, intelese ca un nou inceput al vietii umane. Pe drumul Postului Mare nu am putea merge decat insotiti de practicile axiale, devenind mai buni si mai iertatori prin urmarea lui Hristos Domnul. Imnul ecleziastic este limbajul cultului dumnezeiesc, doxologic si teologic. Este cantecul dulce al credintei noastre. Sfintii poeti– melozi si imnografi cum sunt numiti, in acest sens - in spatiul eclezial, prin viziunile poetice si prin exaltarile lor duhovnicesti, devin exponentii nostri catre Divinitate.
Autorul, Simeon Koutsa, considera ca o mare parte a comunitatii ecleziale se afla in incapacitatea de a intelege imnele, destui, poate, vor simti frumusetea lor spirituala, atunci cand sunt cantate in mod corect si cu smerenie, dar nu sunt constienti ca esenta lor devine inteligibila si ca, intr-adevar, ele contribuie la comuniunea credinciosilor cu Dumnezeu. Dificultatea intelegerii sta in limbajul lor, care nu este accesibil credinciosului de astazi si care astfel nici intelesul lor nu poate sa-l cuprinda si nici de frumusetea lor duhovniceasca nu poate sa se foloseasca.„Marele Canon este imnul tristetii profunde si al pocaintei cutremuratoare. Omul, care simte greutatea pacatului, care gusta amaraciunea vietii indepartate de Dumnezeu, care intelege dimensiunile tragice ale instrainarii umane, prin cadere si prin indepartare de Dumnezeu, se intristeaza. Se smereste. Suspina adanc si incepe brusc sa planga cu tanguire. Un plans insa care mantuieste, fiindca deschide drumul pocaintei. Drumul care aseaza existenta umana alaturi de Dumnezeu, Izvorul vietii cele adevarate si al comuniunii inefabile a harului si a bucuriei”. Despre plans si despre cantecul de jale insusi poetul vorbeste in primul tropar al Canonului sau:„De unde voi incepe a plange faptele vietii mele celei ticaloase? Ce inceput voi pune, Hristoase, acestei tanguiri de acum?” Si in alte tropare ale canonului observam in mod clar caracterul sau tanguitor. Din acest motiv si cartea se intituleaza: Plansul Adamic. Sfantul Sfantul Andrei Ierusalimiteanul, Arhiepiscopul Cretei ( 660– 740)– una din cele mai mari personalitati si figura reprezentativa a poeziei noastre ecleziale– este cel care a alcatuit Marele Canon, unul din cele mai minunate si mai cunoscute imne constituie o desteptare, un sunet de trambita care are drept tinta sa-l conduca pe om spre constiinta pacatoseniei sale si sa-l readuca, prin intermediul tristetii si al pocaintei, alaturi de Dumnezeu. Este un text dificil, dens in intelesuri, bogat in simbolistica si plin de mentiuni ale persoanelor si evenimentelor biblice, la care se refera foarte succint si le explica prin metode alegorice. Canonului este unul plin de viata. Folosirea intrebarilor si introducerea dialogurilor, la care recurge poetul ii adauga adeseori un dramatism intens; folosirea treptata si inegala a formelor creaza o anumita vivacitate, iar puternicele antiteze prezente in cuvinte dau noi sensuri. Imaginile poetice, comparatiile adjective, precum si cuvintele alese pe care le foloseste, asigura frumusetea si nota distincta a Canonului. Personajele biblice sunt zugravite cu putere si dinamism, iar evenimentele istorice sunt descrise printr-o minunata reprezentare si o densitate remarcabila.. Marele Canon este mai cu seama un smerit poem liturghic, un fruct al profundei experiente duhovnicesti si o creatie a artei imnografice. Traditia ortodoxa si teologia cer fiecarui credincios sa continuie, dupa sfarsitul Dumnezeiestii Liturghii din biserica, o alta„liturghie” personala, care sa aseze pe Hristos in taina, in realitatea de zi cu zi. Astfel, cultul patrunde in viata, o lumineaza cu lumina ei plina de nadejde si dezvaluie intelesul ultim al existentei umane. Va invitam sa lecturati aceasta carte in speranta ca veti gasi in ea un indemn spre o traire profunda, a acestui cutremurator imn de pocainta.
Magdalena Ciubotaru
Nr. de pagini : 222
Anul aparitiei : 2012
Autorul, Simeon Koutsa, considera ca o mare parte a comunitatii ecleziale se afla in incapacitatea de a intelege imnele, destui, poate, vor simti frumusetea lor spirituala, atunci cand sunt cantate in mod corect si cu smerenie, dar nu sunt constienti ca esenta lor devine inteligibila si ca, intr-adevar, ele contribuie la comuniunea credinciosilor cu Dumnezeu. Dificultatea intelegerii sta in limbajul lor, care nu este accesibil credinciosului de astazi si care astfel nici intelesul lor nu poate sa-l cuprinda si nici de frumusetea lor duhovniceasca nu poate sa se foloseasca.„Marele Canon este imnul tristetii profunde si al pocaintei cutremuratoare. Omul, care simte greutatea pacatului, care gusta amaraciunea vietii indepartate de Dumnezeu, care intelege dimensiunile tragice ale instrainarii umane, prin cadere si prin indepartare de Dumnezeu, se intristeaza. Se smereste. Suspina adanc si incepe brusc sa planga cu tanguire. Un plans insa care mantuieste, fiindca deschide drumul pocaintei. Drumul care aseaza existenta umana alaturi de Dumnezeu, Izvorul vietii cele adevarate si al comuniunii inefabile a harului si a bucuriei”. Despre plans si despre cantecul de jale insusi poetul vorbeste in primul tropar al Canonului sau:„De unde voi incepe a plange faptele vietii mele celei ticaloase? Ce inceput voi pune, Hristoase, acestei tanguiri de acum?” Si in alte tropare ale canonului observam in mod clar caracterul sau tanguitor. Din acest motiv si cartea se intituleaza: Plansul Adamic. Sfantul Sfantul Andrei Ierusalimiteanul, Arhiepiscopul Cretei ( 660– 740)– una din cele mai mari personalitati si figura reprezentativa a poeziei noastre ecleziale– este cel care a alcatuit Marele Canon, unul din cele mai minunate si mai cunoscute imne constituie o desteptare, un sunet de trambita care are drept tinta sa-l conduca pe om spre constiinta pacatoseniei sale si sa-l readuca, prin intermediul tristetii si al pocaintei, alaturi de Dumnezeu. Este un text dificil, dens in intelesuri, bogat in simbolistica si plin de mentiuni ale persoanelor si evenimentelor biblice, la care se refera foarte succint si le explica prin metode alegorice. Canonului este unul plin de viata. Folosirea intrebarilor si introducerea dialogurilor, la care recurge poetul ii adauga adeseori un dramatism intens; folosirea treptata si inegala a formelor creaza o anumita vivacitate, iar puternicele antiteze prezente in cuvinte dau noi sensuri. Imaginile poetice, comparatiile adjective, precum si cuvintele alese pe care le foloseste, asigura frumusetea si nota distincta a Canonului. Personajele biblice sunt zugravite cu putere si dinamism, iar evenimentele istorice sunt descrise printr-o minunata reprezentare si o densitate remarcabila.. Marele Canon este mai cu seama un smerit poem liturghic, un fruct al profundei experiente duhovnicesti si o creatie a artei imnografice. Traditia ortodoxa si teologia cer fiecarui credincios sa continuie, dupa sfarsitul Dumnezeiestii Liturghii din biserica, o alta„liturghie” personala, care sa aseze pe Hristos in taina, in realitatea de zi cu zi. Astfel, cultul patrunde in viata, o lumineaza cu lumina ei plina de nadejde si dezvaluie intelesul ultim al existentei umane. Va invitam sa lecturati aceasta carte in speranta ca veti gasi in ea un indemn spre o traire profunda, a acestui cutremurator imn de pocainta.
Magdalena Ciubotaru
Nr. de pagini : 222
Anul aparitiei : 2012
REVIEW-URI