Tamoanchan si Tlalocan. Topografie sacra in Mesoamerica
PRP: 37,50 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 30,75 lei
Diferență: 6,75 lei
Disponibilitate: In stoc furnizor
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Timp confirmare stoc: 1 - 2 zile lucratoare
Autor: Alfredo Lopez Austin
Editura: HERALD
Anul publicării: 2012
DESCRIERE
In viziunea aztecilor, au existat doua locuri misterioase - Tamoanchan si Tlalocan. Desi sunt considerate importante din punct de vedere cosmologic, trimiterile la ele in mitologia azteca raman obscure. Miturile despre Tamoanchan il descriu ca pe locul de obarsie al tuturor fiintelor. Tlalocan, in schimb, era un paradis terestru situat in interiorul unui munte vesnic verde si frumos, locul in care salasluiau oamenii care au murit prin inec, rapusi de fulger sau de boala. Istoricii au incercat sa inteleaga si sa clarifice semnificatia acestor doua locuri din secolul al XVI-lea. Astazi, cei care studiaza religia vechilor mexicani incearca sa le gaseasca in sistemul cosmic, pentru a intelege mai bine gandirea religioasa mesoamericana, dar sursele scrise cu privire la aceste doua locuri sunt greu de inteles. In Tamoanchan si Tlalocan, Alfredo Lopez Austin ofera noi interpretari ale mitologiei aztece bazate pe surse istorice scrise, surse iconografice, si credintele indienilor moderni.
"Tinuturi ale cetii. Astfel au definit Tamoanchan-ul si Tlalocan-ul poezia, imnurile sacre si descrierile religiei stravechi. Dar cuvantul ceata lamureste prea putin, pentru ca ceata, ca prezenta sau cuvant, atenueaza clarobscurul, sterge contururile, opacizeaza culorile, ghideaza in chip inselator mana ce voieste sa atinga si tulbura miresmele cu masa ei umeda. Ceata este tacere. Neaga miscarea atunci cand o invaluie iar fasiile sale simuleaza ca ceea ce este static se misca. Ceata amesteca somnul cu veghea. In cazul nostru amesteca de asemenea istoria cu mitul. Tamoanchan este loc al creatiei. Perechea suprema, Ometecuhtli si Omecihuatl, trimite din Tamoanchan germenele animic al fatului in pantecele mamei, si tot Tamoanchan a fost locul in care, in timpul primordial, zeii au pus porumbul pe buzele omului dupa ce au zdrobit boabele cu propriile lor masele. Tlalocan, in schimb, este loc al mortii. Este un munte gol plin de roade deoarece in el exista un sezon productiv etern. In interiorul sau ajung oamenii morti sub protectia sau in urma atacului zeului ploii. Cu toate acestea, Tamoanchan si Tlalocan se confunda. Astfel par sa fi stat lucrurile inca din timpurile stravechi."
Alfredo Lopez Austin
CUPRINS
Multumiri 5
I. Jocurile esentelor 9
In cautarea a doua locuri sacre 9
Constituirea lumii 21
Materia complexa a zeilor 30
Materia complexa a fiintelor mundane 40
Materia complexa a oamenilor 48
Diferitele forme de creatie 57
II. Tamoanchan 61
Caracterul sau dublu 61
Tamoanchan-ul istoric 63
Tamoanchan-ul mitic 101
III. Construirea unui model plecand de la conceptiile indigene actuale 144
Cosmoviziuni din zilele noastre 144
Populatia tzotzil 150
Populatiile din Sierra (nahua, otomi, tepehua, totonaca) 176
Populatia huichol 203
Modelul 230
IV. Tlalocan in conceptia vechilor nahua 237
De ce modelul? 237
Natura lucrurilor 238
Replicile 242
Sferele de dominatie ale Pamantului si ale Apei 243
Ciclul temporal 287
Fiinta umana 299
Ye ixquich 322
Apendice 1
Mexicas sau mexitin 330
Apendice 2
Rezumat al interpretarii pe care o face Pina Chan stelelor din Xochicalco 344
Bibliografie 351
Cod bara EAN 13: 5948417160359
Coperta: Policromie,carton laminat
Format: 13 x 22 cm
Nr. pagini: 368
An aparitie: 2012
"Tinuturi ale cetii. Astfel au definit Tamoanchan-ul si Tlalocan-ul poezia, imnurile sacre si descrierile religiei stravechi. Dar cuvantul ceata lamureste prea putin, pentru ca ceata, ca prezenta sau cuvant, atenueaza clarobscurul, sterge contururile, opacizeaza culorile, ghideaza in chip inselator mana ce voieste sa atinga si tulbura miresmele cu masa ei umeda. Ceata este tacere. Neaga miscarea atunci cand o invaluie iar fasiile sale simuleaza ca ceea ce este static se misca. Ceata amesteca somnul cu veghea. In cazul nostru amesteca de asemenea istoria cu mitul. Tamoanchan este loc al creatiei. Perechea suprema, Ometecuhtli si Omecihuatl, trimite din Tamoanchan germenele animic al fatului in pantecele mamei, si tot Tamoanchan a fost locul in care, in timpul primordial, zeii au pus porumbul pe buzele omului dupa ce au zdrobit boabele cu propriile lor masele. Tlalocan, in schimb, este loc al mortii. Este un munte gol plin de roade deoarece in el exista un sezon productiv etern. In interiorul sau ajung oamenii morti sub protectia sau in urma atacului zeului ploii. Cu toate acestea, Tamoanchan si Tlalocan se confunda. Astfel par sa fi stat lucrurile inca din timpurile stravechi."
Alfredo Lopez Austin
CUPRINS
Multumiri 5
I. Jocurile esentelor 9
In cautarea a doua locuri sacre 9
Constituirea lumii 21
Materia complexa a zeilor 30
Materia complexa a fiintelor mundane 40
Materia complexa a oamenilor 48
Diferitele forme de creatie 57
II. Tamoanchan 61
Caracterul sau dublu 61
Tamoanchan-ul istoric 63
Tamoanchan-ul mitic 101
III. Construirea unui model plecand de la conceptiile indigene actuale 144
Cosmoviziuni din zilele noastre 144
Populatia tzotzil 150
Populatiile din Sierra (nahua, otomi, tepehua, totonaca) 176
Populatia huichol 203
Modelul 230
IV. Tlalocan in conceptia vechilor nahua 237
De ce modelul? 237
Natura lucrurilor 238
Replicile 242
Sferele de dominatie ale Pamantului si ale Apei 243
Ciclul temporal 287
Fiinta umana 299
Ye ixquich 322
Apendice 1
Mexicas sau mexitin 330
Apendice 2
Rezumat al interpretarii pe care o face Pina Chan stelelor din Xochicalco 344
Bibliografie 351
Cod bara EAN 13: 5948417160359
Coperta: Policromie,carton laminat
Format: 13 x 22 cm
Nr. pagini: 368
An aparitie: 2012
REVIEW-URI